Consiliul National al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România a implementat în perioada martie 2018 – iulie 2019, proiectul “Creșterea capacității CNIPMMR de a formula și susține politici publice alternative cu privire la activitatea sectorului IMM”, Cod My SMIS – 109937, proiect finanțat în cadrul Programului Operational Capacitate Administrativa, cu o valoare totală de 926.630,72 lei, valoarea cofinanțării UE 762.655,86 lei.
Obiectivul general al proiectului a vizat dezvoltarea capacității operaționale și administrative a CNIPMMR de a fundamenta, elabora și susține politici publice în aria sa de activitate și expertiză, respectiv reprezentarea unitară și eficace a IMM-urilor și a mișcării patronale din România la nivel național și internațional și susținerea dezvoltării competitivității și performanțelor din acest sector.
Principalul punct de concentrare în cadrul acestui proiect a fost reprezentat de realizarea politicii publice alternative în domeniul evaluarii impactului inițiativelor legislative asupra activității sectorului IMM, elaborată și promovată si o mai bună implementare a utilizării Testului IMM în procesele legislative din România.
În prima etapă, pentru fundamentarea corespunzatoare a politicii publice alternative cu privire la evaluarea impactului inițiativelor legislative asupra activității sectorului IMM, a fost realizată o analiză care a vizat identificarea modului în care a fost aplicata si respectata metodologia instituita prin OG nr. 69/4 iunie 2014, de catre organismele vizate de această reglementare. Rezultatele si concluziile analizei au fost utilizate pentru fundamentarea si actualizarea reglementarilor din acest domeniu, în vederea elaborarii politicii publice alternative din domeniul evaluarii impactului inițiativelor legislative asupra activității sectorului IMM. De asemenea, s-a avut în vedere și preluarea celor mai bune practici din statele membre ale Uniunii Europene.
În acest context, în perioada 6 – 9 iunie 2018 a avut loc o vizită de studiu la Viena, Austria. Delegaţia prezentă în vizita de studiu a fost alcătuită din 9 persoane cu activitate şi experienţă în domeniul politicilor publice, juridic, economic, relaţiilor publice/organizării de evenimente. Au fost identificate o serie de bune practici care au fost valorificate, cum ar fi masurarea impactului economic si fiscal inclusiv din perspectiva cheltuielilor de implementare ale administraţiei publice si ale IMM-urilor, crearea unui departament specializat, cu angajati dedicati la nivelul Ministerului Finanţelor Publice care sa realizeze analiza impactului economic si fiscal, crearea unui grup de lucru comun, masurarea impactului ex-ante; de asemenea au fost identificate o serie de oportunități de colaborare cu instituțiile din Viena.
În următoarea etapă, au fost derulate o serie de acțiuni specifice în vederea obținerii
confirmarii calității si relevanței politicii publice alternative elaborate, din partea actorilor relevanți. În acest sent au avut loc următoarele acțiuni:
În următoarea etapă a proiectului a avut loc definitivarea politicii publice alternative si promovarea sa la nivelul instituțiilor publice relevante si abilitate pentru implementarea sa si în rândul IMM-urilor. În acest scop, au fost organizate 3 workshopuri de promovare (Galați, Ploiești si Bucuresți), a fost realizata o campanie online de promovare a apliactiei mobile TEST IMM, iar pe baza feedback-ului obținut au fost realizate o serie de actualizări ale aplicației ținând seama și de reglementarile legale în acest sens.
Ultima etapă a proiectului a cuprins recrutarea si selectarea reprezentanților din cadrul CNIPMMR care au participat la activitațile de formare în domeniul fundamentarii si elaborarii de politici publice, cu accent pe implementarea TEST IMM. În acest sens s-au desfășurat 8 sesiuni de formare-instruire a reprezentanților CNIPMMR privind fundamentarea și elaborarea de politici publice.
Fiecare sesiune a avut o durată de 5 zile, au fost prezenți câte 15 participanți per sesiune și s-au desfășurat după cum urmează:
Pentru desfășurarea sesiunilor de instruire, expertul curricula si experții fundamentare politica publică au elaborat documentele suport care au fost prezentate/diseminate cu ocazia desfasurarii acestor activitați, de asemenea au fost realizate materialele / documentele suport si de comunicare prin care s-a asigurat promovarea si informarea cu privire la activitațile si rezultatele proiectului.
Temele de referință ale activităților de formare au inclus urmatoarele:
Suplimentar, în cadrul fiecarei sesiuni de instruire a avut loc un modul distinct, care a vizat implementarea principiilor orizontale:
Rezultate obținute ca urmare a implemetării proiectului: