Comisia Economică din cadrul Senatului a dezbătut ieri propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii camerelor de comerț din România nr.335/2007 (b123/24.03.2020), prin care se dorește transferul gratuit din proprietatea privată a statului, a terenurilor din cadrul complexului Romexpo, către Camera de Comerţ şi Industrie a României (Camera Naţională), în suprafaţă totală de 502.167 m2 (403.867 m2 + 98.300m2) şi introducerea de taxe şi obligaţii birocratice pentru IMM-uri în avantajul CCIR.
Poziţia CNIPMMR referitoare la propunerea legislativă
CNIPMMR solicită respingerea propunerii legislative, aceasta fiind făcută în avantajul exclusiv al CCIR, o asociaţie privată, care practic ar fi împroprietărită cu un teren într-o zonă centrală a Bucureştiului şi ar dobândi dreptul de a încasa taxe de la întreprinzători.
CNIPMMR consideră că Romexpo ar trebui pus în valoare printr-un parteneriat public-privat, în care, alături de administraţia publică centrală, Primăria Muncipiului Bucureşti, pe de o parte, şi toate organizaţiile reprezentative ale mediului de afaceri pe de altă parte, să fie elaborate programe pentru promovarea IMM-urilor din România:
CNIPMMR solicită public
CCIR să prezinte programele pentru sprijinirea mediului de afaceri, al
start-up-urilor,
derulate începând cu anul 2004, de la momentul dobândirii dreptului de
folosinţă gratuită a terenurilor, în suprafaţă totală de 502.167 m2,
prin HG nr. 1709/2004 şi HG nr. 2127/2004, pentru o perioadă de 49 de ani.
CNIPMMR RESPINGE ACORDAREA UNOR DREPTURI EXCLUSIVE UNEI ASOCIAŢII PRIVATE – CCIR ŞI OBLIGAREA IMM-URILOR LA PLATA DE TAXE
Propunerea legislativă propune, de asemenea, introducerea de noi obligaţii birocratice şi taxe pentru întreprinzători, prin obligarea acestora de a se înscrie într-un registru – Catalogul firmelor – realizat de CCIR şi de a plăti o taxă anuală aferentă acestei înscrieri.
Nivelul taxelor propuse prin pct. 5 din proiect este stabilit astfel:
Raportat la dispoziţiile Constituţiei României şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale sunt evidente problemele de constituţionalitate ale proiectului:
Proiectul de lege are un caracter individual, fiind conceput nu pentru aplicarea la un număr nedeterminat de cazuri concrete, ci unui singur subiect de drept – o asociație – Camera de Comerț și Industrie a României- caz prestabilit expres. Această soluţie legislativă nu vizează stabilirea unor reguli cu aplicabilitate generală;
Prin seria de derogării introduse în proiect se încalcă principiul egalităţii prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât are caracter discriminatoriu în raport cu alte subiecte de drept privat.
Potrivit art. 362 din Codului Administrativ – OUG nr.57/2019 – bunurile proprietate privată a statului sau a unităților administrativ-teritoriale pot fi date în administrare, concesionate ori închiriate. Legea nu prevede transferul gratuit din proprietatea privată a statului către o persoană juridică privată, o structură asociativă, cum este Camera de Comerț și Industrie. În plus se crează o situație neechitabilă și discriminatorie față de alte organizații non-profit care primesc doar în folosință gratuită imobile aflate în proprietatea statului.
Reamintim că terenul care se doreşte să fie transferat gratuit CCIR este proprietatea statului roman şi în administrarea Regiei Autonome „Administraţia Patrimoniului Protocolului de Stat” potrivit HG nr. 1709/2004 şi HG nr. 2127/2004.