Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a prezentat proiectul unei Ordonaţe de urgenţă[1] prin care se propune:
POZIŢIA CNIPMMR PRIVIND PROPUNERILE ANPC PENTRU MODIFICAREA LEGISLAŢIEI
CNIPMMR este de acord cu sancţionarea agenţilor economici care pun în pericol viaţă şi sănătatea consumatorilor, susţinând în acelaşi timp că este necesar ca modificarea cadrului legislativ să fie făcută după consultarea tuturor actorilor implicaţi.
Raportat la proiectul pus în dezbatere publică, CNIPMMR face următoarele observaţii:
Câte societăţi au fost închise de ANPC prin aplicarea dispoziţiilor art. 51 şi 56 din OUG nr. 21/1992 şi ale art. 15 din Legea nr. 363/2007? Cu toate acestea ANPC susţine că companiile preferă să plătească amenzile şi să îşi continue activitatea. Întrebarea care se pune este cum poate continua activitatea dacă a fost închisă?
Această amendă este foarte dură pentru agenţii economici, având în vedere că cifra de afaceri totală este, de regulă, rezultatul desfăşurării unei activităţi economice în mai multe domenii de activitate. În mod normal o astfel de sancţiune trebuie circumstanţiată produsului sau serviciului în legătură cu care s-a produs respectiva încălcare a legii.
De exemplu în cadrul art. I pct. 2 din proeict se propune introducerea unui nou articol, 261, în cadrul OG nr. 21/1992, care să prevadă că:
“Este interzisă plata restului către consumator sub orice altă formă decât acordarea acestuia în numerar.”
Se pare că ANPC nu a aflat că o astfel de prevedere există de 11 ani în legislaţie, respectiv din anul 2008, fiind introdusă prin Legea nr. 211/2008 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 99/2000, care dispune în art. 511 că:
„Este interzisă plata restului către consumator sub orice altă formă decât acordarea acestuia în numerar.”
Nerespectarea acestei dispoziţii constituie contravenţie şi se pedepşeşte cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei.
Mai mult, contravenţia respectivă se constată şi se sancţionează de către organele de control abilitate ale Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului[5].
Ori, niciuna dintre directivele menţionate nu prevede aplicarea unor sancţiuni la cifra de afaceri şi cu atât mai puţin în cuantumul de 4%.ANPC susţine în cadrul public[6] că “cuantumul maxim al sancţiunilor, de 4% din cifra de afaceri, este cel prevăzut în Directiva 93/13/CEE, Directiva 98/6/CE, Directiva 2005/29/CE şi Directiva 2011/83/UE”.
Astfel preşedintele ANPC susţine că „O nemulţumire a mea este vizavi de amenzi. Avem acea lege a prevenţiei şi am practicat-o, dar am constatat că procentul celor care nu respectau legea era mai mare. Am încercat să găsim soluţii să nu amendăm, dar în prezent sunt agenţi economici care ne râd în faţă şi spun: „scrieţi ce vreţi că oricum valoarea amenzii nu contează, se plăteşte jumătate din minim, după cum ştiţi în termen de 15 zile. Adică mergem la un hipermarket şi îl amendăm cu 10 milioane de lei vechi, 1.000 de lei, şi vă daţi seama ce afectat este. [7]”
Aşa cum am arătat la pct. II, ANPC nu a făcut nicio prezentare publică cu rezultatele aplicării legislaţiei aflate în prezent în vigoare la nivelul supermarketurilor.
Care sunt măsurile complementare (închidere, suspendare, confiscare marfă etc.) luate în cazul marilor retaileri de către ANPC?
Nu se poate compara situaţia marilor retaileri cu aceea a unui mic întreprinzător. Lipsa capacităţii instituţionale a ANPC în relaţia cu marile lanţuri de magazine nu poate să lovească IMM-urile.
Prin eliminarea posibilităţii achitării a jumătate din minimul amenzii, în termen de 15 zile, IMM-urile vor fi afectate în cel mai grav mod.
Legislaţia actuală dispune că dacă fapta a avut ca urmare vătămarea sănătăţii sau a integrităţii corporale a uneia sau mai multor persoane, se va dispune şi închiderea definitivă a unităţii[8], iar în aceste cazuri nu se aplică Legea prevenirii.
Potrivit art. 44 alin. 2, teza întâi, din Constituţia României “ Proprietatea privată este garantată şi ocrotită în mod egal de lege, indiferent de titular” iar art. 45 – Libertatea economică, prevede că “ Accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate” .
Restrângerea sau limitarea drepturilor recunoscute de Constituţie cetăţenilor români nu poate fi făcută prin decizie administrativă a unui angajat public, ci poate fi dispusă doar de un judecător în condiţiile legii.
PROPUNERI CNIPMMR REFERITOARE LA PROIECTUL ANPC
Având în vedere elementele prezentate mai sus, CNIPMMR face următoarele propuneri:
CNIPMMR solicită ca accentul în toate acţiunile ANPC să fie pus pe prevenţie şi pe informarea agenţilor economici şi nu direct pe sancţionarea acestora, în special în cazul IMM-urilor.
[1] https://www.agerpres.ro/economic-intern/2019/01/16/anpc-companiile-prefera-sa-plateasca-amenzi-si-sa-insele-consumatorii-intrucat-sanctiunile-sunt-prea-mici–241970
[1] http:/www.anpc.gov.ro/galerie/file/proiecte_acte/2019/proiect_oug_14012019.pdf
[2] Mai este inclusă în excludere si OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori
[3] Art. 91 din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii
[4] Dispoziţiile din OG nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor şi Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor
[5] Conform art. 76 lit. c din OG nr. 99/2000.
[6] https://www.agerpres.ro/economic-intern/2019/01/16/anpc-companiile-prefera-sa-plateasca-amenzi-si-sa-insele-consumatorii-intrucat-sanctiunile-sunt-prea-mici–241970
[7] https://www.agerpres.ro/economic-intern/2019/01/16/anpc-companiile-prefera-sa-plateasca-amenzi-si-sa-insele-consumatorii-intrucat-sanctiunile-sunt-prea-mici–241970
[8] Art. 51 alin. 4 din OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor