Oportunitati de afaceri/dificultati cu care se confrunta IMM-urile la inceputul anului 2015
17/08/2015Oportunitati de export în Polonia
18/08/2015Trei sferturi din exporturile României sunt orientate spre UE şi un sfert spre ţările din afară UE. Aşadar, exporturile romăneşti extra-comunitare reprezintă 10% din PIB şi ne situează abia pe locul 20 între statele UE.
Cu această redusă deschidere a pieţei româneşti spre ţările terţe ne rămâne să concurăm în mediul european şi ratăm oportunităţi fenomenale pentru întreprinderile româneşti sau pentru crearea de noi locuri de muncă.
Vietnam este o piaţă cu 90 de milioane de consumatori, de peste 4 ori mai mare decât România, cu care UE a agreat un acord de liber schimb în data de 4 august 2015.
Dupa aprobarea Consiliului şi a Parlamentului European, acest acord va intra în vigoare. Cum se pregateşte România pentru aceste noi oportunităţi comerciale în anii urmăori? Nicicum. Nimeni nu discută în România. Ştirea am aflat-o din presa straină.
Guvernul României neglijează din superficialitate, din lipsă de viziune sau, mai grav, dintr-un dezinteres total faţă de exportatorii români, oportunităţile pe care UE le dezvoltă acum cu Vietnam.
Aceeaşi situaţie o regăsim şi în cazul negocierilor tratatului transatlantic UE-SUA, despre care totuşi am discutat pentru prima dată în Parlamentul României, la dezbaterile reprezentanţei CE în România şi foarte rar în dezbaterile publice.
Toate programele de guvernare îşi propun promovarea comerţului exterior şi diversificarea pieţelor de export, dar faptele lipsesc. Rateurile sunt grave.
România este absentă în caruselul negocierilor globale ale intereselor economice proprii. Instituţiile de promovare a comerţului exterior sunt inadecvate, iar evenimentele internaţionale ostentativ ratate. Reţeaua consilierilor economici este ineficientă şi politizată.
Pe portalul de comerţ exterior al României nu se găsesc aceste informaţii cheie, iar despre piaţa vietnameză informaţiile sunt vechi, neactualizate din anul 2011.
Vietnamul este o piaţă foarte dinamică, cu unul dintre cele mai ridicate ritmuri anuale de creştere a PIB din lume, de circa 7% în ultimii 10 ani. Interesul UE în zonă se justifică şi din raţiuni geostrategice.
În urma negocierilor de 2 ani şi jumătate între comisarul european pentru Comerţ, Cecilia Malmstrom, şi ministrul de Industrie şi Comerş al Vietnamului, Vu Huy Hoang, au fost agreate principalele puncte în acordul UE-Vietnam:
- Reducerea a 99% din taxele vamale dintre Europa şi Vietnam pe parcursul următorului deceniu
- Reducerea barierelor netarifare pentru exporturile europene
- Protejarea indicatorilor geografici europeni
- Permiterea companiilor europene să liciteze pentru contracte publice cu: ministerele vietnameze (incluzând infrastructura, precum drumuri şi porturi), companii deţinute de stat, precum principalul distribuitor de energie şi operatorul căilor ferate, 34 de spitale publice, cele mai mare oraşe: Hanoi şi Ho Chi Min City.
- Crearea de condiăţii concurenţiale echitabile pentru companiile europene şi pentru produsele inovative
- Deschiderea pieţei vietnameze pentru operatorii europeni de servicii: mediu, poştale, curierate, bancar, asigurări, transporturi maritime
- Promovarea şi protejarea investiţiilor în sectorul de manufactură în Vietnam
- Promovarea standardelor de protectie socială şi de mediu, a democraţiei şi a drepturilor omului.
Detalii aici.
Oportunităţi şi provocări noi
Principalele articole de export ale Vietnamului în UE sunt: telefoanele, produsele electronice, încălţămintea, textilele şi îmbrăcămintea, cafea, orez, fructe de mare şi mobilă.
Principalele articole de export ale UE în Vietnam sunt: produsele high-tech, maşinării şi echipamente electrice, avioane, vehicule şi produse farmaceutice.
UE este unul dintre cei mai mari investitori străini în Vietnam. Capitalul românesc este însă absent. România era abia pe locul 60 în topul furnizorilor pe piaţa Vietnamului în anul 2011 pentru care am găsit date oficiale disponibile.
Principalii lobby-işti pentru semnarea acordului UE-Vietnam au fost companiile de îmbrăcăminte, încălţăminte şi articole sportive, pentru a reduce considerabil tarifele bunurilor produse în fabricile lor din Vietnam. Competiţia pe piaţa europeană se va înăspri, aşadar, pentru producătorii români de profil.
Sursa: ziare.com