Conferință de presă
| București, 28 aprilie 2014, Sediul Central CNIPMMR
IMM-urile afiliate la patronatele membre ale CNIPMMR au formulat mai multe critici şi propuneri privind Proiectul pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care reglementează instituirea impozitului forfetar:
În procesul legislativ se află Proiectul pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care reglementează instituirea impozitului forfetar.
Persoanele juridice române sunt obligate la plata impozitului forfetar, dacă la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent, îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
a) au înscrisă în actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principală, una din următoarele activităţi corespunzătoare codurilor CAEN:
b) au realizat o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau deţin active totale care nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situaţii financiare aprobate;
c) au ponderea veniturilor obţinute din desfăşurarea activităţilor corespunzătoare codurilor CAEN menţionate la lit.a), precum şi din desfăşurarea activităţilor menţionate la art.11219(3), în total venituri, de peste 70%;
d) au un număr mediu anual de salariaţi mai mic de 250;
e) nu se află în dizolvare, potrivit legii.
Pentru determinarea ponderii contribuabilii procedează astfel:
Impozitul forfetar anual corespunzător fiecărui cod CAEN se calculează, pe fiecare unitate, conform unei formulei stabilite în Anexele proiectului de lege.
Impozitul forfetar se declară şi se plăteşte trimestrial, în sumă de o pătrime din impozitul forfetar anual, stabilit potrivit prezentului titlu, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare trimestrului pentru care se datorează impozitul.
Obligaţiile fiscale reglementate de prezentul titlu sunt venituri ale bugetului de stat.
În situaţia în care, în cursul anului fiscal, contribuabilii desfăşoară şi alte activităţi decât cele corespunzătoare codurilor CAEN prevăzute la art.11212 alin.(1) lit.a), se datorează un impozit forfetar de 3%, aplicat asupra diferenţei dintre totalul veniturilor realizate din aceste activităţi şi veniturile prevăzute la art.11212 alin.(2) lit.a).
În cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi prin intermediul unui complex hotelier, şi care realizează venituri şi din desfăşurarea altor activităţi decât cele corespunzătoare complexului hotelier, astfel cum este definit acesta la art. 11219 alin.(3), se datorează impozitul forfetar de 3% la diferenţa dintre totalul veniturilor realizate din aceste activităţi şi veniturile prevăzute la art.11212 alin.(2) lit.a) şi dacă este cazul, a celor aferente desfăşurării activităţilor corespunzătoare codului CAEN 4520 – „Întreţinerea şi repararea autovehiculelor”.
IMM-urile afiliate la patronatel emembre ale CNIPMMR au formulat mai multe critici şi propuneri privind Proiectul pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care reglementează instituirea impozitului forfetar:
PROPUNERI:
PROPUNERI:
PROPUNERI:
Astfel, cea mai mică „dugheană”, din cea mai proastă locaţie de la marginea Bucureştiului va plăti circa 2.000 de euro pe an impozit forfetar, în timp ce restaurantul cel mai de lux din Centrul Capitalei nu va da mai mult de 5.000 de euro pe an. Dacă un restaurant din Centrul Capitalei are un management bun, un astfel de restaurant are profit de 1.6 milioane lei/an , ceea ce ar fi însemnat un impozit de 16% de cc. 15 700 euro/an– ceea ce înseamnă că vor plati cu 40-60% mai puţin.
Astfel, o spălătorie auto cu o suprafaţă de 500mp va plăti 45000lei (cc. 10000euro) indiferent de locul unde este amplasată.
În cazul celor din restaurante şi catering, în 2012, valoarea impozitului pe profit declarat de aceşti contribuabili a fost de aproximativ 35,824 de milioane de lei, plătită de un număr de 11.444 de contribuabili. Prin raportarea valorii impozitului declarat la numărul unităţilor de impozitare, rezultă un impozit forfetar de aproximativ 1.400 lei/ per an/ unitate.
De exemplu, totalul de impozitare pentru restaurantele de 100 de mp din zona B a municipiului Bucureşti, se calculează, astfel: impozit forfetar anual/unitate = k(x + yq)z. În acest caz, k este de 1400 de lei, x reprezintă 15, y are o valoare de 10, q este de 0,8, iar z este 0,45. Forma impozitului forfetar în acest caz este impozit forfetar anual/unitate=1400(15+100,8)0,45=14.490 lei.
PROPUNERI:
Observatii la Formula de calcul a impozitului forfetar în cazul activităţilor de întreţinere şi reparare a autovehiculelor: impozit forfetar anual/unitate = 12(sA+zA+tA+mA+vA) unde:
a) Dacă la stabilirea coeficienţilor din impozitul forfetar pentru domeniul auto s-au folosit datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală aferente impozitului plătit în anul 2011, atunci este corect şi necesar să se ţină cont de evoluţia pieţii auto care în 2012 şi 2013 (până în acest moment) activitatea service-urilor auto a avut o evoluţie de scădere, micşorându-se cu 10-15% /an, astfel încât să se obţină coeficienţi cu 20-30% mai mici care sunt mai aproape de realitate. La această corecţie ar trebui să se ţină cont şi de creşterea din 2011 a cheltuielilor generate de creşterea preţurilor la carburanţi, la gaze, la energie, la impozite, la autorizările RAR, alte taxe apărute, etc, care toate nu fac decât să scadă profitul unui service, şi nu să-l crească pentru a creşte impozitul.
În cazul service-urilor care au activitatea de tinichigerie şi vopsitorie, acestea au înregistrat scăderi ale activităţii generate de colaborarea cu societăţile de asigurări pentru că au scăzut numărul de asiguraţi care îşi mai fac CASCO, din 2011 până astăzi.
Deci nu vedem de ce ar trebui să se păstreze aceşti coeficienţi dacă analiza pentru determinarea lor s-a facut cu date din 2011, ei ar trebui adaptaţi situaţiei actuale.
b) Trebuie lămurită foarte clar care este suprafaţa A în care se desfăşoară activitatea unui service, pentru că există diferenţe între service-uri, şi anume:
De aici reiese că Suprafaţa A trebuie să fie efectiv suprafaţa care produce venituri, adică trebuie corelată cu numărul de posturi de lucru pentru a fi echitabilă în ambele cazuri. Corect ar fi ca să se stabilescă o suprafaţă standard a unui post de lucru, care se va înmulţi cu numărul declarat de posturi de lucru, iar aceste posturi trebuie să fie cele aflate în activitate.
c) Pentru stabilirea formulei de calcul a impozitului forfetar şi a coeficienţilor, conform explicaţiilor prezentate în Secţiunea 1 din Proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal din 13 sept 2013, http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/transparenta/expunereproiect_Legeforfetar_IMM_13092013.pdf au fost analizaţi 10075 contribuabili, din care numai 2867 au plătit împreuna un impozit de 32.686.751 lei, deci o medie de 11.401 lei pe contribuabilul care activează în cadrul acestui domeniu de activitate. Întrucât nu mai avem alte explicaţii la modul în care s-a ajuns la determinarea coeficienţilor, credem că s-a omis faptul că media de 11.401lei a impozitului plătit de cei 2.867 contribuabili a fost aferent veniturilor obţinute pentru un an de activitate.
Dacă se aplică formula propusă
impozit forfetar anual/unitate = 12(sA+zA+tA+mA+vA)
pentru un service cu suprafaţa totală de 200 mp, cu activitatea de mecanică la care coeficientul este 10, obţinem un impozit de 24.000 lei, care este de cca 2,5 ori mai mare decât media.
Din aceeaşi formulă putem extrage suprafaţa unui service de mecanică care poate plăti un impozit forfetar de 11.401 lei, respectiv acesta ar avea o suprafaţă de 95 mp, care nu credem că ar corespunde cu suprafeţele service-urilor care au plătit impozite, acestea credem că aveau suprafeţe mult mai mari.
Dar ce facem cu service-urile de 600mp (sau mai mult) care ar trebui sa plătească o medie de 65.000 lei impozit forfetar, care ar fi aferent unui profit de 405.000 lei !!! pe care noi îl considerăm uriaş pentru zilele de astăzi fiind cunoscut faptul că domeniul auto a fost unul foarte afectat de criză iar gradul de încărcare al unui service a scăzut până la 50 %.
d) După studierea tabelelor cu impozitul forfetar propus pentru Hoteluri- Pensiuni am observat că acesta ar fi aproximativ echivalentul a 2 nopţi de cazare/loc de cazare/an, ceea ni se pare destul de inechitabil faţă de impozitarea propusă pentru service-uri pe care noi o considerăm în formula actuală foarte mare.
e) Ar trebui în cazul service-urilor, ca şi în cazul hotelurilor, să se facă o clasificare a lor după zona de dezvoltare în care se află oraşele, pentru că nu se pot compara tarifele şi volumul unui service din Bucureşti, Braşov, Cluj, Constanţa cu cele ale unuia din Galaţi sau Vaslui, pentru care ambele service-uri ar plăti acelaşi impozit, iar impozitarea să se facă per post de lucru declarat.
Dupa cum observaţi există mai multe puncte de vedere de care nu credem că s-a ţinut cont în stabilirea modului de calcul al impozitului forfetar pentru service-uri, de aceea vă rugăm să reanalizaţi această propunere de impozitare, şi sperăm că veţi ţine cont de cele prezentate mai sus.
Suntem de acord că toate service-urile trebuie să plătească impozit, dar acesta trebuie să fie foarte bine calculat astfel încât aplicarea lui să nu genereze închideri ale activităţii unor service-uri, care vor genera automat concedieri, deci în final impozitul pe profit colectat în plus la buget de stat să nu fie depăşit de valoarea impozitelor salariale şi TVA pierdute ca urmare a pierderii de locuri de muncă.