1. Accesul dificil la finanţare – problemă majoră a sectorului de IMM-uri
Relansarea procesului investiţional şi reintrarea economiei româneşti pe un nou ciclu de creştere nu pot fi concepute fără accelerarea procesului de creditare a economiei reale. În acest sens, una dintre principalele dificultăţi ale IMM-urilor este accesul dificil la finanţare. Astfel, 91,27% din IMM-uri s-au autofinanţat, 25,75% au obţinut credite bancare, iar 2,93% din întreprinderi au utilizat leasingul. Faţă de anul precedent, situaţia prezintă o deteriorare semnificativă, concretizată în creşterea cu 16,37 p.p. a ponderii IMM-urilor care s-au autofinanţat, şi scăderea procentului celor care au apelat la credite bancare (-4,65 p.p.) şi leasing (-4,87 p.p.).
În acest context trebuie menţionat faptul că, la nivelul economiei româneşti, şocurile generate de criza economico-financiară au presupus afectarea atât a ofertei de credite, cât şi a cererii. Prin urmare, în tabelul 1 sunt prezentate principalele premise care au condus la deteriorarea capacităţii de creditare a sistemului bancar (pe latura cererii şi a ofertei de credite), precum şi natura impactului generat (pozitiv/negativ).
Tabelul 1. Impactul crizei economico-financiarea asupra sistemului bancar din România
+/- |
OFERTA DE CREDITE |
+/- |
CEREREA DE CREDITE |
– |
Creşterea accelerată a datoriei publice a generat o concurență asimetrică între stat și economia reală – efectul de evicțiune. |
– |
Blocajul financiar generat de arieratele publice şi private a condus la reducerea capacității de îndatorare întreprinderilor. |
– |
Incidenţa crescută a creditelor neper-formante a condus la creșterea nivelului provizioanelor, deci la neutralizarea unor resurse ce puteau fi îndreptate către activitatea de creditare. |
– |
Restrângerea pieţei interne și a princi-palelor piețe de export a afectat economia reală, conducând la reducerea bonității financiare a întreprinderilor private (în special IMM-uri). |
– |
Presiunile exercitate din partea „băncilor mamă” asupra subsidiarelor locale în vederea limitării expunerii pe România. |
– |
Numărul de întreprinderi în general, dar în special a celor profitabile s-a redus, prin urmare s-a redus şi numărul clienților potențiali ai băncilor. |
+ |
Relaxarea politicii monetare a BNR: diminuarea rezervelor minime obligatorii şi reducerea dobânzii de politică monetară. |
– |
Reducerea venitului disponibil al populaţiei a condus la „prăbușirea consumului intern” și la deteriorarea bonității financiare a populației. |
+ |
Lansarea unor emisiuni de titluri de stat pe pieţele externe (USD și EUR). |
– |
Supraîndatorarea relativă a gospodăriilor populaţiei. |
2. Analiza evoluţiei creditării în România în perioada 2007 – 2013
2.1. Evoluţia raportului dintre creditul guvernamental şi neguvernamental
Înainte de a trece la analiza datelor referitoare la stocul creditelor acordate în România trebuie precizate variabilele cu care vom opera. Astfel, volumul creditului guvernamental cuprinde creditele acordate administraţiei publice locale (administraţia centrală, administraţia locală şi administraţia sistemelor de asigurări sociale) şi titlurile de valoare negociabile (altele decât acţiunile), în timp ce creditul neguvernamental cumulează creditele acordate gospodăriilor populaţiei, instituţiilor financiare nemonetare şi societăţilor nefinanciare (agenţi economici).
Un prim element care prezintă interes din punt de vedere al performanţei sistemului bancar rezidă în distribuţia creditului guvernamental şi a celui neguvernamental. După cum se observă, declanşarea crizei economice a condus la o creştere substanţială a componentei guvernamentale în total credite acordate de către sectorul bancar din România. Astfel, ponderea creditului guvernamental a crescut de 3,63 ori (19,47 p.p.) în perioada ianuarie 2007 – decembrie 2013, depăşind nivelul de 25%.
Această modificare structurală a sistemului bancar din România a avut o multitudine de cauze ale căror efecte s-au suprapus, prin urmare este deosebit de important să identificăm cu ce resurse a fost finanţată creşterea ponderii creditului guvernamental. La prima vedere se poate argumenta că această creştere a fost în exclusivitate susţinută de relaxarea politicii monetare, în acest sens, creşterea componentei guvernamentale realizându-se fără a afecta valoarea absolută a creditului neguvernamental. Seria de date surprinde existenţa a două intervale temporale cu evoluţii diferite:
Cu toate că la prima vedere situaţia prezintă o evoluţie neutră pentru sectorul extra-guvernamental, dat fiind faptul că, după declanşarea crizei economico-financiare, expunerea sistemului bancar pe componenta de gospodării ale populaţiei, instituţii financiare nemonetare şi societăţi nefinanciare a rămas aproximativ aceaşi în termeni nominali. Totuşi, dacă actualizăm datele, considerând ianuarie 2007 drept perioadă de referinţă, dinamica creditării capătă un accent dramatic. Astfel, în perioada ianuarie 2009 – decembrie 2013, creditul guvernamental a crescut cu 37,9 miliarde lei (o rată medie anuală de 25% în termeni reali, respectiv o creştere de aprox. 3 ori), în timp ce creditul neguvernamental a scăzut cu 25 miliarde lei (o rată medie anuală de cca. 3% în termeni reali). Din elementele analizate anterior, rezultă clar faptul că, în termeni reali, creşterea dimensiunii creditului guvernamental s-a făcut aproape în totalitate pe baza diminuării expunerii pe componenta extra-guvernamentală.
2.2. Evoluţia structurii creditului neguvernamental
În ceea ce priveşte structura creditului neguvernamental, aceasta se prezintă astfel: 51,42% reprezintă credite acordate societăţilor nefinanciare (în principal întreprinderi), 47,26% – credite acordate gospodăriilor populaţiei, în timp ce 1,32% din credite au fost destinate instituţiilor financiare nemonetare. Din perspectiva modificării structurii creditului neguvernamental (ianuarie 2007 – decembrie 2013) putem evidenţia creşterea ponderii resurselor alocate persoanelor fizice (+3,75 p.p.) – Figura 5.
Evoluţia componentelor principale ale creditului neguvernamental în perioada 2009 – 2013, în termeni reali, prezintă următoarele aspecte semnificative: reducerea cu 7,8% a creditului acordat societăţilor nefinanciare (o rată medie de 1,63%/an), scăderea cu cca. 18,4% a creditului aferent gospodăriilor populaţiei (o rată medie de 4,05%/an) şi cu 45,5% a resurselor destinate instituţiilor financiare nemonetare (o rată medie de 11,62%/an). Prin urmare, reducerea creditului neguvernamental cu 25 miliarde lei în termeni reali a fost distribuită astfel: 66,2% – populaţie (16,5 miliarde lei echivalent 2007), 27% – întreprinderi (6,7 miliarde lei) şi 6,8% – instituţiile financiare nemonetare (1,7 miliarde lei).
2.3 Evoluţia creditelor acordate întreprinderilor
In perioada ianuarie 2007 – decembrie 2013 a avut loc o sporire cu 6,85 p.p (până la nivelul de 53,70%) a creditelor acordate întreprinderilor în moneda unică europeană. Acest fenomen se poate explica prin existenţa unor factori atât obiectivi (aderarea României la UE, amplificarea relaţiilor de afaceri în cadrul pieţei unice, rata de dobândă mai redusă etc.), cât şi subiectivi (percepţia stabilităţii cursului de schimb – ignorarea riscului de schimb valutar).
De asemenea, corespondenţa dintre moneda în care a fost constituit/acordat creditul şi scadenţa acestuia relevă următoarele elemente substanţiale:
Tabelul 2. Corespondenţa dintre moneda folosită şi scadenţa creditului
Scadenţă |
RON |
EUR |
Alte valute |
Total |
Decembrie 2013 |
||||
Sub 1 an |
50.20% |
25.45% |
57.40% |
37.11% |
1-5 ani |
28.82% |
31.65% |
19.65% |
30.10% |
Peste 5 ani |
20.97% |
42.90% |
22.95% |
32.80% |
Ianuarie 2007 |
||||
Sub 1 an |
55.38% |
35.66% |
50.70% |
45.83% |
1-5 ani |
31.65% |
31.86% |
24.92% |
31.30% |
Peste 5 ani |
12.96% |
32.48% |
24.39% |
22.87% |
Sursa: BNR
2.4 Evoluţia dobânzilor aferente creditelor acordate întreprinderilor
În continuare vom utiliza ratele de dobândă aferente noilor credite acordate întreprinderrilor, dat fiind faptul că diferenţele dintrea acestea şi dobânzile aplicate asupra stocului de credite sunt insignifiante şi nu aduc un plus de cunoaştere în procesul de analiză. Astfel, Figura 9 ilustrează trei serii de date: dobânda la creditele în lei, dobânda la creditele în euro şi dobânda la creditele în euro practicate în zona euro (composite cost-of-borrowing indicator). După cum se observă, în decembrie 2013 ne aflăm la minime istorice: dobânda la creditele în lei este de 3,10 ori mai mică decât nivelul din ianuarie 2009, iar comparativ cu octombrie 2008, dobânda la creditele în euro este de 1,77 ori mai mică în România şi de 2,04 ori – zona euro.
De asemenea, trebuie menţionat faptul că în decembrie 2013, diferenţialul de dobândă dintre creditele în lei şi în cele în euro-RO s-a îngustat în mod consistent, ajungând la un minim istoric – 1,95 p.p., nivel egal cu diferenţialul de dobândă dintre creditele în euro-RO şi cele acordate în zona euro.
În esenţă, diminuarea diferenţialului de dobândă este unul dintre factorii care au capacitatea de a ameliora competitivitatea întreprinderilor din România pe piaţa locală şi cea internă. Este evident faptul că, pe termen mediu, faţă de zona euro, întotdeauna va exista o primă de risc mai ridicată în cazul României, însă îngustarea acestui decalaj este de natură să genereze încredere în economie şi să contribuie decisiv la relansarea procesului investiţional (investiţii autohtone şi investiţii străine directe)
3.Concluzii
Principalele constatări care au reieşit din analiza evoluţiei procesului de creditare în România sunt următoarele:
Cauzele principale ale fenomenelor identificate în această analiză sunt următoarele:
4. Propunerile CNIPMMR privind facilitarea accesului la finanţare al IMM-urilor:4.1. Creşterea transparenţei şi competiţiei în sectorul bancar
4.1.1. Atenuarea dezechilibrului în ceea ce priveşte puterea de negociere a părţilor
4.1.2.Eliminarea asimetriei informaţionale actuale
4.1.3. Creşterea nivelului de competenţă a părţilor implicare în relaţiile bancare
4.1.4.Diminuarea birocraţiei
4.1.5.Instituirea şi promovarea, potrivit practicii europene, a mediatorului de credite pentru IMM-uri, la nivelul fiecărui judeţ, dupa model francez, care să asigure:
4.2. Diminuarea costului creditării
4.2.1.Diminuarea costului capitalului, prin:
De exemplu: Fondul European de Investiţii al BERD.
4.2.2. Diminuarea riscului asociat creditării
4.2.3.Îmbunătăţirea politicilor băncilor cu capital de stat
4.3. Stimularea finanţării afacerilor prin instrumente alternative
4.3.1.Furnizarea de seed-capital, în special pentru categoriile defavorizate: tineri, femei etc.
4.3.2.Furnizarea de capital de risc, pentru industriile de vârf şi ideile inovative, prin înfiinţarea unor fonduri speciale cu finanţare cel puţin parţială din fondurile europene şi cele de la bugetul statului.
4.3.3.Furnizarea de microcredite, îndeosebi pentru întreprinzătorii a căror afacere se aseamănă cu statutul de liber profeionist / meşteşugar (profitabilitatea levitază în jurul câştigului salarial mediu), asigurând astfel o mai bună penetrare a fondurilor în plan teritorial.
4.3.4.Diversificarea şi amplificarea serviciilor de garantare şi contragarantare pentru agenţii economici (cu prioritate pentru IMM-uri), valorificând cele mai bune practici din UE.
Carta Albă a IMM-urilor din România – 2013, CNIPMMR, 2013
Carta Albă a IMM-urilor din România – 2012, CNIPMMR, 2012
Propunerile CNIPMMR privind îmbunătăţirea derulării activităţilor bancare din România, CNIPMMR, 2012
Masuri preconizate la nivel european pentru îmbunatăţirea accesului la servicii bancare, creşterea transparenţei şi comparabilitatea comisioanelor, CNIPMMR, 2013