Propunerile CNIPMMR-ACPR privind imbunatatirea mediului de afaceri si relansarea cresterii economice
01/11/2013CNIPMMR va premia cei mai buni întreprinzatori din România
01/11/2013Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania (CNIPMMR) a realizat in perioada 21-29 octombrie 2013 o consultare privind necesitatea reorganizarii activitatii Trezoreriei Statului, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro si la nivelul membrilor portalului si ai CNIPMMR.
Respondentii acestui sondaj sunt in proportie de 41.86% microintreprinderi, 34.88% intreprinderi mici, 20.93% intreprinderi mijlocii si 2.33% intreprinderi mari.
La intrebarea daca se considera obligatorie existenta institutiei Trezoreria Statului 48.84% dintre respondenti au raspuns ca nu.
51.16% dintre respondenti deruleaza sau au derulat operatiuni prin conturi deschise la Trezorerie.
86.05% din respondenti sunt nemultumiti de relatia avuta cu Trezoreria, doar 11.63% considerand-o buna.
Intrebati ce aspecte ii nemultumeste in relatia cu Trezoreria, respondentii au precizat urmatoarele:
93.02% dintre respondenti considera ca este necesara imbunatatirea activitatii derulate de ghiseele Trezoreriei Statului.
Pentru un circuit mai bun intre mediul privat si institutiile publice 48.84% dintre intreprinzatori considera ca activitatea Trezoreriei ar putea fi preluata de o institutie bancara a statului deja existent (exemplu CEC Bank), in timp ce 51.16%dintre acestia considera ca Trezoreria ar putea fi modernizata prin implementarea unui sistem modern de efectuare a platilor si gestionare a conturilor.
Masurile CNIPMMR pentru imbunatatirea relatiei Trezoreriei cu IMM-urile
Situatia de fapt: Pentru orice activitate a societatilor comerciale in relatie cu institutiile publice, pentru decontarea facturilor este nevoie de deschiderea unui cont bancar la Trezoreria Statului.
Intreprinzatorii au semnalat numeroase dificultati in relatia cu Trezoreria:
- Sistemul de operare este manual, ordinele de plata se scriu de mana;
- Documentele se depun la ghiseu direct;
- Nu se ofera informatii telefonice despre disponibilitatile existente in conturile bancare ale beneficiarilor, de foarte multe ori nu se pot folosi imediat de disponibilitati deoarece nu au informatii cu privire la intrarea acestora in conturile de trezorerie;
- Nu se pot realiza operatiuni electronice;
- Nu se elibereaza ordine de plata la operare, decat daca se face dovada ca beneficiarul nu are datorii restante la sumele gestionate de ANAF, iar daca exista o eroare din cauza ANAF beneficiarul nu se poate folosi de banii proprii pana nu se rezolva in sistemul birocratic al ANAF problema respectiva;
- Programul de functionare al ghiseelor Trezoreriei Statului este unul total neadaptat la activitatile societatilor comerciale (10:00 – 13:00);
- Fiind o singura unitate de Trezorerie pentru operatiuni bancare pentru societati private intr-o localitate (cu exceptia Bucurestiului) si din cauza programului foarte scurt aceasta este totdeauna supraaglomerata;
- Structura de organizare a Trezoreriei Statului este neadecvata, cu personal supradimensionat;
- Nu are organizat un sistem de carduri bancare.
CNIPMMR sustine necesitatea adoptarii urmatoarelor masuri organizatorice si bancare:
- Introducerea de urgenta a unui sistem informatic online de gestionare a operatiunilor bancare;
- Utilizarea bazei informatice a CEC Bank (banca cu capital public, care ar putea prelua ca un departament separat toate operatiunile de Trezoreria Statului);
- Trecerea Trezoreriei Statului la CEC sau transformarea Trezoreriei Statului intr-un sistem bancar functional modern, adaptat nevoilor mediului de afaceri;
- Modificarea legislatiei cu privire la decontarile intre institutiile publice si alti parteneri comerciali, pentru a se permite realizarea de operatiuni bancare identice ca si pentru celelalte operatiuni bancare (nu strict prin conturi bancare de Trezorerie), fara impovararea IMM-urilor.
Aplicarea acestor masuri va avea efecte pozitive semnificative:
- Reducerea substantiala a birocratiei in relatia cu IMM-urile si a costurilor acestora;
- Reducerea considerabila a costurilor publice cu functionarea Trezoreriei Statului, prin reducerea personalului sau chiar desfiintarea acesteia, cu preluarea functiilor ei de catre CEC;
- Cresterea celeritatii operatiunilor, in mod similar cu cele realizate prin intermediul bancilor comerciale;
- Imbunatatirea relatiei cu intreprinzatorii si
- Modernizarea activitatii Trezoreriei Statului si valorificarea bunelor practici din celelalte state membre ale UE.