Dublarea birocratiei si a costurilor intreprinzatorilor pentru interesele Camerei de Comert a Romaniei

CNIPMMR isi exprima pozitia de dezaprobare ferma a proiectului de modificare a Legii nr. 335/2007 privind Camerele de Comert din Romania, inregistrat cu nr. B230/08.05.2013, deoarece instituie bariere birocratice majore pentru mediul de afaceri, avand ca efect cresterea taxelor parafiscale pentru toti intreprinzatorii, asigurand un monopol neconstitutional si nejustificat pentru sistemul cameral, care va avea efecte negative semnificative asupra mediului de afaceri, asupra IMM-urilor, asupra relatiei cu institutiile Uniunii Europene.

CNIPMMR isi exprima pozitia de dezaprobare ferma a urmatoarelor prevederi din proiectul de modificare a Legii nr. 335/2007 privind Camerele de Comert din Romania, inregistrat cu nr. B230/08.05.2013, care instituie obligativitati pentru toate societatile comerciale sub sanctiunea amenzii contraventionale de pana la 10.000 lei:

1. Instituirea obligativitatii inregistrarii duble a tuturor intreprinzatorilor la Registrul Comertului si la Camera de Comert, in Catalogul firmelor pe domenii specializate in termen de 48 de ore de la inregistrare in registrul comertului, cu actualizare anuala

Prevedere din proiect: Modificarea lit m1), a articolului 4 astfel: „m1) intocmesc o evidenta proprie a societatilor si a emblemelor comerciale, sub denumirea de Catalogul firmelor pe domeni specializate; inscrierea in acesta se face dupa obiectul de activitate efectiv desfasurat, in termen de 48 de ore de la inregistarre in registrul cometului si se actualizeaza anual in baza procedurii proprii. Atestatul de inscriere si actualizarea anuala confera comerciantilor dreptul de a functiona legal”.

Efectele negative semnificative asupra mediului de afaceri:

  • Se introduce obligativitatea societatilor de a se inscrie dublu, in Catalogul firmelor, aceasta inscriere devenind o conditie obligatorie pentru functionarea legala a societatilor comerciale;
  • Inregistrarea in Registrul Comertului si obtinerea certificatului ONRC nu mai sunt suficiente pentru functionarea unei societati comerciale, efortul intreprinzatorilor fiind dublat – atat din punct de vedere al birocratiei, cat si din punct de vedere al cheltuielilor de inregistrare;
  • Reglementarea obligativitatii inscrierii societatilor comerciale in Catalogul Firmelor tinut de o asociatie (camerele de comert fiind organizatii asociative neguvernamentale) este neconstitutionala, incalcand principiul liberei asocieri, statuat de dispozitiile art. 9 si art. 40 din Constitutia Romaniei: potrivit art. 40 alin. (1) din Constitutia Romaniei, „Cetatenii se pot asocia liber in partide politice, in sindicate, in patronate si in alte forme de asociere”, membrii structurilor asociative avand dreptul constitutional de a stabili prin statutul organizatiei lor modul de organizare si functionare al acesteia (art. 9: „Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit statutelor lor, in conditiile legii”);
  • Obligativitatea inscrierii societatilor comerciale in Catalogul Firmelor tinut de o asociatie este in afara practicilor europene si incalca prevederile si recomandarile europene privind aplicarea principiului interzicerii inregistrarii si solicitarii de informatii duble de la intreprinzatori;
  • Evidentele tinute de Registrul Comertului sunt obiective si complete, asigurand pe deplin transpunerea aquis-ului UE, nejustificandu-se dublarea eforturilor intreprinzatorilor si aservirea acestora intereselor discutabile ale unei asociatii, care ar trebui sa fie un sprijin pentru societatile comerciale si nu sa le creasca sarcinile administrative si cheltuielile de inregistrare si functionare;
  • Astfel cum se evidentiaza si in Punctul de vedere al Guvernului Romaniei nr. 230/17.06.2013: „Aceasta norma instituie, in fapt, o noua inregistrare a societatilor in raport cu cea deja impusa de lege, operata in registrul comertului, care, in plus, trebuie actualizata anual. Aceasta dubla inregistrare, asupra validitatii careia se revine anual, este susceptibila de a contraveni necesitatii simplificarii sarcinilor administrative pentru infiintarea unei afaceri. In fapt, intrucat societatea nu poate functiona inaintea acestei noi inregistrari, durata de infiintare a unei firme creste cu minim doua zile, or aceasta perioada constituie criteriu de masurare a atractivitatii fata de investitori a unei piete nationale. Tocmai de aceea, in strategiile de dezvoltare elaborate la nivelul Uniunii Europene se promoveaza reducerea sarcinilor si costurilor legate de operarea unei afaceri”.

2. Instituirea obligativitatii avizarii de catre sistemul cameral a solicitarilor comerciantilor de inregistrare a marcilor de fabrica si comert la OSIM

Prevederi din proiect: „Introducerea unei noi lit. g1 la alin. 2 art. 28, care prevede ca: „avizeaza solicitarile comerciantilor de inregistare a marcilor de fabrica si comert la OSIM. OSIM nu va da curs solicitarii de inregistare fara acest aviz”.

Efectele negative semnificative asupra mediului de afaceri:

  • Se introduce obligativitatea societatilor de a obtine un aviz discretionar, fara criterii obiective si fara termen de raspuns, pentru inregistarea marcilor de fabrica si comert la OSIM, ceea ce va creste birocratia in domeniu, va creste costurile intreprinzatorilor cu noi taxe de avizare, va bloca sau intarzia inregistrarea marcilor, cu efecte negative semnificative asupra mediului de afaceri;
  • In fapt, completarea legislativa vizeaza instituirea unui regim preferential si exclusiv a Camerei de comert, care este ONG pentru avizarea inregistrarii marcilor la OSIM (se utilizeza notiunea de marci de fabrica si comert care nu exista in legislatie), ca si conditie prealabila obtinerii certificatului de marca, activitatea unei institutii publice fiind conditionata de avizul unui ONG, obtinut contra cost;
  • Reglementarea propusa incalca legislatia speciala privind inregistrarea marcilor, aquis-ul european in domeniu si practicile din toate statele membre.

3. Instituirea obligativitatii avizarii de sistemul cameral a oricarui eveniment pentru mediul de afaceri si a oricarei participari a unei societati comerciale la evenimente

Prevederi din proiect:

  • Instituirea unui monopol prin introducerea unei noi lit. l1 la art. 4, care prevede: Camerele judetene vor avea ca atributie principala „avizarea organizarii de catre orice persoana fizica sau juridica de targuri si expozitii, precum si orice gen de acest tip de activitatii din aria lor teritoriala”;
  • Introducerea unei noi lit. m2 la art. 4, care prevede ca: „avizeaza organizarea de catre orice persoana fizica sau juridica de evenimente privind clasamentele de firme sau investitorii”;
  • Modificarea lit a) art. 28 alin (2), care va avea urmatorul cuprins: Camera Nationala indeplineste urmatoarele atributii principale: “a) intocmeste o evidenta proprie a societatilor si a emblemelor comerciale, in Catalogul national al firmelor. Evidenta se alcatuieste pe baza informatiilor si documentelor transmise de catre camerele judetene in termen de 48 de ore de la emiterea atestatului de inscriere sau actualizare acestuia”;
  • Introducerea unei noi lit. C1 la alin. 2 art. 28, care prevede ca: „avizeaza organizarea de targuri nationale si internationale ale Romaniei, precum si participarea Romaniei la targuri si expozitii in strainatate sub pavilion national”;
  • Modificarea lit j) art. 28 alin (2), care va avea urmatorul cuprins: „j) organizeaza “Topul national al firmelor din Romania”, alte topuri de anvergura nationala si avizeaza organizarea oricarui eveniment similar la nivel national si international”.

Efectele negative semnificative asupra mediului de afaceri:

  • Practic prin aceaste dispozitii se recunoaste un monopol unui ONG, acordandu-i-se autoritatea de institutie publica, cu incalcarea dispozitiilor art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutia Romaniei, care stabileste ca economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta si ca statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
  • Astfel cum se evidentiaza si in Punctul de vedere al Guvernului Romaniei nr. 230/17.06.2013: Aceasta solutie este insa susceptibila de incalcarea prevederilor art. 45 din Constitutie, care garanteaza libertatea economica(Accesul liber al persoanei la o activitate economica, libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt garantate)”, „instituirea unui drept de a aviza orice demers similar ridica probleme din perspectiva competitivitatii si avantejelor concurentiale, creandu-se premisele unui monopol pe acest tip de serviciu”;
  • Se instituie bariere birocratice majore pentru mediul de afaceri;
  • Se afecteaza grav sistemul concurential;
  • Se asigura cadrul pentru instituirea de taxe parafiscale importante pentru intreprinzatori, in favoarea unei organizatii private.

Post Your Thoughts