Consiliul de Coordonare Naţională a Pactelor Regionale pentru Ocupare şi Incluziune Socială

Conferință de presă CNIPMMR

Document de poziţie

Cu privire la situaţia
Programului Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

 

Situaţia curentă în derularea POSDRU

  • Statul român a blocat de facto şi nejustificat plăţile interne către beneficiari.
  • 7.73% este procentul de absorbţie pentru POSDRU la 31 august 2012
  • Mii de instituţii şi organizaţii, româneşti sau străine, sunt afectate de nerespectarea clauzelor contractuale de către statul român, ajungând în pragul colapsului

Care este impactul implementării proiectelor POSDRU

  • Peste 20000 de locuri de muncă
  • Venituri la bugetul de stat: între 1 şi 1,5 mld. Euro
  • TVA: aprox. 350 mil Euro
  • Efectul multiplicator în economie
  • Echilibrarea balanţei de plăţi

Probleme semnalate de beneficiari în managementul programului şi în relaţia cu AM POSDRU

  • Întârzieri
  • Modificarea prevederilor cu privire la prefinanţarea proiectelor
  • Lipsa totală de predictibilitate financiară
  • Lipsa de transparenţă
  • Reglementări haotice, alambicate şi birocratice
  • Suspiciune, în loc de asistenţă
  • Atitudinea abuzivă
  • Nerespectarea prevederilor contractuale de către AMPSODRU
  • Comunicarea deficitară
  • Solicitări nerezolvate. Refuzul asumării răspunderii
  • Evaluarea deficitară a impactului şi lipsa de flexibilitate
  • Sisteme IT greoaie şi incomplete

CAUZE

  • Subdimensionarea autorităţilor de implementare
  • Remunerarea nemotivantă a angajaţilor
  • Lipsa responsabilităţii individuale şi a criteriilor de performanţă
  • Politizarea excesivă
  • Fractura între nivelul decizional şi cel de implementare
  • Lipsa experienţei reale de proiect a personalului
  • Exemplul negativ
  • Focalizarea pe producerea de documente, nu pe rezultate
  • Beneficiarii sunt priviți ca potențiali infractori
  • Lipsa încrederii şi a cooperării eficiente între Autoritatea de Management
  • şi Organismele intermediare
  • O cultură organizaţională marcată de lipsa respectului faţă de cetăţean
  • Lipsa unei abordări procedurale eficiente
  • O reprezentare deficitară a intereselor în relaţie cu Comisia
  • O abordare deficitară a strategiei IT
  • Management al calităţii deficitar. Ineficienţa măsurilor de audit intern

PROPUNERI

  1. Asumarea concluziilor raportului de audit al Comisiei Europene în adevăratul lor înţeles
  2. Reluarea de urgenţă a plăţilor către beneficiari și realizarea la timp a acestora în viitor
  3. Emiterea unui act normativ pentru anularea dobânzilor şi penalităţilor
  4. Angajarea de personal suplimentar şi competent
  5. Îmbunătăţirea semnificativă a remuneraţiei personalului AMPOSDRU şi OIPOSDRU
  6. Subcontractarea unor activităţi şi competenţe
  7. Eliminarea clauzelor abuzive
  8. Eliminarea practicii de modificare unilaterală a contractelor
  9. Introducerea in contractul de finantare a unei mențiuni explicite cu privire la recunoașterea titlului executoriu al cererilor de rambursare, avizate cu bun de plată.
  10. Punerea de urgenţă în practică a prevederilor contractuale (Art 9. Obligaţiile părţilor, B. Obligaţiile AMPOSDRU şi OIPOSDRU delegat, alin 1, 2 ), cu privire la informarea beneficiarilor în timp util, asupra oricărei decizii luate
  11. Eliminarea practicii de emitere a instrucţiunilor, fără o publicare a unei variante de lucru
  12. şi a consultării în prealabil a beneficiarilor
  13. Retragerea oricăror instrucţiuni sau decizii, care nu sunt în conformitate cu legislaţia
  14. naţională sau europeană, cum este Instrucţiunea 62.
  15. Definirea clară a responsabilităţii individuale şi instituirea de măsuri corective şi punitive
  16. Operaţionalizarea eficientă a unor comitete de monitorizare a POSDRU la nivel naţional şi regional.
  17. Eficientizarea măsurilor de audit intern în autorităţile responsabile cu gestionarea POSDRU
  18. Instituirea unei măsuri similare de raportare a activităţilor în cadrul OIPOSDRU şi AMPOSDRU
  19. Operaţionalizarea de urgenţă a registrului unic al cererilor de rambursare
  20. Simplificarea şi eficientizarea procedurilor de raportare
  21. Renunţarea la practica schimbării regulilor jocului, în timpul jocului
  22. Îmbunătăţirea semnificativa a infrastructurii IT a AMPOSDRU
  23. Renunţarea la practica politizării instituţiilor responsabile cu managementul şi implementarea POSDRU la nivel naţional şi regional.
  24. Renunţarea la punerea în discuţie a unor probleme superficiale
  25. Elaborarea rapidă a procedurilor de recuperare a TVA-ului plătit în cadrul proiectelor POSDRU
  26. Simplificarea procedurilor de achizitii publice
  27. Certificarea sistemului de management
  28. Îmbunătăţirea relaţiei între beneficiari şi autorităţi de implementare
  29. O abordare mai nuanțată în relație cu Comisia Europeană.

Post Your Thoughts