Arhivă articole

Consiliul National al IMM-urilor din Romania solicita sprijin economic pentru impactul COVID-19

IMM-urile solicită o acțiune rapidă din partea instituțiilor publice pentru a evita criza

Ca urmare a intensificării efectelor virusului COVID-19 în Europa și a măsurilor luate pentru a limita răspândirea, CNIPMMR a primit o serie de informații de la membrii săi care indică deja un impact în creștere asupra anumitor sectoare ale economiei, în special pentru IMM-uri.

CNIPMMR salută primele eforturi depuse de către autoritățile publice prin acțiunile de comunicare responsabile realizate însă, consider că este necesară o acțiune rapidă pe mai multe domenii:

1.  Utilizarea de instrumente financiare pentru a asigura lichiditatea și pentru a furniza capital de lucru prin utilizarea normelor existente privind ajutoarele de stat. Posibilitățile sunt oferite de reglementările de minimis sau de schemele de salvare și restructurare.

2.  Alocarea de fonduri disponibile din cadrul financiar 2014-2020 către furnizarea de capital de lucru IMM-urilor.

3.   Crearea de mecanisme care să ofere asistență IMM-urilor aflate în dificultate.

4. Orientarea bugetului României spre investiții imediate în economie prin modificarea legislației privind achizițiile publice pentru a da posibilitatea IMM-urilor de a avea acces mai facil.

5.  Modificarea legislatiei privind Codul Muncii și flexibilizarea cadrului legislativ: munciă temporară, work from home, tele-muncă etc.

6. Oferirea de facilități prin prelungirea termenelor cu plățile impozitelor și contribuțiilor sociale.

7. Operaționalizarea de instrumente specifice domeniilor aflate în dificultate în acest moment:

– Oferirea imediată a voucherelor de vacanță,

– Regândirea schemelor privind expozițiile și târgurile și oferirea de capital de lucru IMM-urilor care desfășoară activități de export,

– Acordarea de subvenții pentru plata salariilor în domeniul transporturilor;

“În aceste momente dificile, România are nevoie de solidaritate socială și economică, să folosim toate resursele umane și profesionale pentru a depăși această perioada critică. IMM-urile sunt cele mai vulnerabile, dar și cele capabile să susțină economia României, de aceea este imperios necesar să luăm o serie de măsuri care să ne pregătească pentru preîntâmpinarea unei crize. Am încredere că vom reuși să depășim această perioada dificilă și că împreună vom dovedi că suntem solidari și puternici.”, Florin Jianu, președinte CNIPMMR.

Consiliul IMM-urilor din Romania contribuie la intoarcerea acasa a romanilor cu spirit antreprenorial din Diaspora

Consiliul IMM-urilor din România contribuie la întoarcerea acasă a românilor cu spirit antreprenorial din Diaspora. 

Românii din Diaspora sunt din ce în ce mai interesați să deruleze o activitate antreprenorială în țară, căutând activ noi modalități de a-și pune ideile de business în practică. Astfel, în cursa pentru obținerea finanțării din cadrul proiectului “Diaspora ReSTART” au intrat 149 de persoane care, după efectuarea unor cursuri de formare antreprenorială, au întocmit și depus planurile de afaceri, 60 dintre ele beneficiind de acces la o finanțare nerambursabilă de maximum 40.000 Euro.

Astfel, analiza celor 60 de planuri de afaceri câștigătoare relevă următoarele:

1.         Cei mai mulți aplicanți sunt din Marea Britanie (33.3%) și Spania (28.3%), urmați de Italia (11.67%), Franța (6.67%), Olanda (5%), Germania dar și Australia sau SUA (1.67%).

2.         Cele mai multe afaceri vor fi înființate în următoarele domenii:

  • 6312 – Activități ale portalurilor web (10%)
  • 4520 – Întreținerea și repararea autovehiculelor (8.33%)
  • 5610 – Restaurante (8.33%)
  • 7112 – Activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea (8.33%)
  • 6201 – Activități de realizare a software-ului la comandă (5%)

3.         În ceea ce privește repartiția pe gen, 68.33% din firme vor fi conduse de bărbați și 31.67% de femei.

4.         Segmentarea pe regiuni relevă faptul că, din cele 60 de noi firme, 26.67%, se vor înființa în Regiunea Nord-Est și Regiunea Centru (21.67%) și alte 15% în Regiunea Nord-Vest.

Diaspora ReSTART este cel mai greu și cel mai frumos proiect implementat de mine până în prezent. Am avut privilegiul de a interacționa direct cu peste 400 de români plecați în afara țării, de a le cunoaște poveștile de viață și de a le oferi oportunitatea de a se întoarce și a crea valoare adaugata pe meleagurile natale. Pentru că vorbim despre un concurs, din pacate doar 60  dintre aceștia vor primi finanțarea nerambursabilă de 40.000 de euro, însă vreau să reiterez angajamentul ferm al CNIPMMR de a oferi sprijin tuturor persoanelor care vor să porneasă pe drumul plin de provocări dar și de satisfacții al antreprenoriatului. Nu în ultimul rând, vreau să mulțumesc tuturor persoanelor implicate direct în implementarea proiectului pentru efortul lor susținut orientat exclusiv către atingerea obiectivului global al acestui proiect și anume facilitarea întoarcerii acasă a  românilor.”, Oana Bâra, Manager de proiect CNIPMMR.

În continuare, cele 60 de noi firme vor participa la o sesiune de 3 luni de mentorat unde își vor consolida afacerea prin furnizarea de informații cu privire la realizarea unei strategii de marketing, identificarea unei rețele de clienți, stabilizarea relaței cu furnizorii și cu clienții, menținerea relațiilor cu instituțiile statului în vederea raportării activității conform legislației, sau stabilirea și urmarea unei strategii de dezvoltare pe termen scurt, mediu și lung.

Testimonialele benficiarilor:

O experiență neașteptată! Un program de formare solid, flexibil și pe înțelesul tuturor, construit pentru cei ce doresc sa își pună ideile în aplicare dar nu dețin aptitudinile antreprenoriale de a o face! Am șansa de a transforma pasiunea în afacere iar acest program este piesa din puzzle care lipsea. Mulțumesc coordonatorilor pentru suport!, Adina P., viitor antreprenor în domeniul fabricării prajiturilor, Sibiu.

Programul DiasporaRestart a însemnat tot ce poate să-și dorească o persoană aflată în afara granițelor, o foarte bună oportunitate de a se reconecta cu România. M-am bucurat că am găsit acest program nerambursabil – foarte rar întâlnit în țările EU, oferind oportunitatea tuturor de a contribui la economia românească. Sprijinul oferit de coordonatorii programului a fost remarcabil, răspunzând practic la toate întrebările adresate, menţinând etica profesională pentru toate răspunsurile oferite în funcţie de situaţia solicitată. Vă mulţumesc foarte mult pentru tot sprijinul, felicitări tuturor participantilor si aştept cu nerăbdare începerea afacerii pentru a contribui la mediul de afaceri din România.”, Raul J., viitor antreprenor în domeniul prestării de servicii în activități de inginerie și consultanță tehnică, Arad.

Echipa Diaspora ReStart a dat dovadă de răbdare și profesionalism pe tot parcursul concursului și știu că a fost o muncă titanică și pentru voi, nu doar pentru noi. Vă mulțumesc pentru o vară ca pe vremea studenției și pentru rolul instrumental pe care l-ați avut în elaborarea planului de afaceri. Tutorele meu a fost săritor chiar și la miezul nopții, adaptându-se la diferențele de fus orar și la numeroasele întrebări încărcate de panica livrării unui plan coerent în timpul alocat. Rezultatul concursului pentru mine a fost cireașa de pe tort, dar cursul și sprijinul primite în ultimele luni m-au învățat niște lecții esențiale de antreprenoriat și mi-au dat încrederea necesară să deschid afacerea din Marea Britanie și în România.”, Alice V., viitor antreprenor în domeniul publicității, Brașov.

Informații de background

Diaspora ReSTART” este un proiect implementat de către Consiliul IMM-urilor din România, în calitate de beneficiar, în perioada septembrie 2017 – septembrie 2020 și are ca obiectiv principal încurajarea antreprenoriatului și a ocupării pe cont propriu prin susținerea înființării de întreprinderi cu profil nonagricol în zona urbana din regiunile mai puțin dezvoltate ale României de către românii din Diaspora prin oferirea unei finanțări de până la 40.000 Euro pentru start-up-uri înființate prin proiect.

CEC Bank a lansat Facilitatea Multicredit destinata persoanelor juridice

CEC Bank a lansat Facilitatea Multicredit, modalitate de finantare ce ofera clientilor persoane juridice  posibilitatea ca in limita unui plafon (revolving) aprobat, sa realizeze utilizari si rambursari multiple, cu destinatii si/sau valute multiple.

Astfel, suma acordata in cadrul plafonului poate fi utilizata pe o perioada de pana la trei ani, sub forma mai multor produse din oferta Bancii care, insumate, nu pot depasi valoarea plafonului:

  • Credit de investitii;
  • Linia de credit;
  • Credit pentru finantarea stocurilor (non-revolving si revolving);
  • Credite pentru achitarea datoriilor la bugetul de stat;
  • Credit special pentru finantarea activitatii curente;
  • Emitere Acreditive (import);
  • Scrisori de garantie si contragarantie bancara (SGB).

Clientii CEC Bank beneficiaza de consultanta gratuita in ceea ce priveste pregatirea documentatiei de accesare a creditelor. Mai multe detalii despre produsele si serviciile din oferta CEC Bank pot fi obtinute in orice unitate teritoriala, apeland gratuit numarul de telefon 0.800.800.848 sau accesand site-ul www.cec.ro.

Cea de a XIV-a ediție a Expoziției Internaționale de Echipamente Electrice și Automatizări, International Electric&Automation Show – IEAS

Noutăți fără precedent la IEAS 2018!

Cea de a XIV-a ediție a Expoziției Internaționale de Echipamente Electrice și Automatizări, International Electric&Automation Show – IEAS, se va desfășura în perioada 18 – 20 septembrie, la Palatul Parlamentului din București și va reuni peste 80 de companii din România și din străinătate, într-un concept integrat de business.

Pe o suprafață de peste 3.600 mp, în 3 săli de expoziție, vor fi prezentate cele mai noi produse și tehnologii din domeniul echipamentelor electrice, automatizărilor, aplicații pentru SMART CITY, roboți industriali și soluții software.

Ediția din 2018 a IEAS aduce o multitudine de noutăți, atât în rândul companiilor participante cât și în ceea ce privește conceptul de “Platforma de business integrată”. Anul acesta există o creștere semnificativă în rândul companiilor aflate la prima participare, semn că industria înregistrează o creștere, iar piața din România se dezvoltă. Peste 33 % dintre expozanți sunt companii noi.

Pe lângă expoziție, vizitatorii vor putea să participe la o serie de conferințe și workshop-uri susținute de companii sau diferite asociații. Companiile din industrie vor întâlni autoritățile care reglementează piața și prețurile la energie și vor discuta cadrul și normele impuse de Uniunea Europeană și nu numai. O temă de interes prezentată în cadrul conferințelor – eficiența energetică, economisirea de energie și reducerea costurilor – va fi dezbătută în cadrul evenimentului.

IEAS  continuă și anul acesta parteneriatul cu Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) și va găzdui cea de a doua ediție a Târgului Național de Energie organizat de AFEER, sub deviza “Un consumator informat este un consumator protejat!”.

2018 – este anul liberalizării totale a pieței de energie electrică. Ce înseamnă asta pentru consumator?

Cine are de câștigat? AFEER promovează oportunitatea pieței libere. Deja peste 1,25 milioane de consumatori casnici au trecut pe piața concurențială (ANRE–aprilie 2018). Câteva zeci de mii de consumatori trec în fiecare lună către prețuri mai bune, servicii cu valoare adăugată, o mai mare apropiere între client și furnizor.

Concursul “Premiile Studențești pentru Inovare Tehnică”, aflat la cea de-a doua ediție, își va desemna câștigătorii în prima zi a expoziției. DK Expo, în calitate de organizator al IEAS, continuă să susțină mediul universitar și să premieze excelența și inovația, iar proiectele selecționate de anul acesta reflectă interesul tot mai mare al studenților și ideile inovatoare pentru a dezvolta și schimba lumea.

Intrarea la expoziție este liberă, cei interesați pot vizita IEAS în perioada 18 – 20 septembrie, între orele 10:00-18:00. Accesul în Palatul Parlamentului se face prin poarta B3 din Calea 13 Septembrie. Pentru acces rapid în expoziție, participanții pot să se înregistreze online pe www.ieas.ro.

Solidari fata de linia intai

Sistemul nostru de sănătate este supus unei presiuni enorme în această perioadă. Comunitatea este susținută și protejată în fiecare zi de mii de medici și asistente care luptă cu prețul propriei vieți. Condițiile medicilor sunt cu mult mai modeste, iar nevoile și necesitățile acestora, cu mult mai mari. Foarte mulți dintre ei se îmbolnăvesc, cedează, demisionează și astfel pierdem lupta.

Având în vedere prevederile din Legea 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, unitățile sanitare au obligația să asigure toate materialele și să adopte toate măsurile necesare pentru menținerea igienei în cadrul unității și prevenirea îmbolnăvirii pacienților sau a personalului medical. Medicii trebuie să îsi desfășoare activitatea profesională cu mijloacele aflate la dispoziție, spitalul fiind singurul răspunzător atât din punct de vedere penal cât și civil pentru îmbolnăvirea medicilor și a pacienților.

Astfel, ținând cont de cele mai sus menționate, Consiliul Național al IMM-urilor din România, cea mai mare organizație a oamenilor de afaceri, recunoaște și apreciază meritele deosebite ale tuturor celor implicați în “linia întâi”.

De asemenea, CNIPMMR nu susține luarea unor măsuri punitive împotriva acestora, importante în aceste momente fiind cele de bonificare, stimulare și dotare a spitalelor și medicilor cu echipamente necesare exercitării profesiei lor și susține acordarea unei bonificații în valoare de 500 euro/ lună pentru medici, asistente și personalul medical și dotarea lor cu materiale, consumabile și alte echipamente necesare în acest moment.

Informare privind „somajul tehnic”

  1. Definiție

Şomajul tehnic este o terminologie utilizată în spaţiul public care defineşte suspendarea temporară a contractului de muncă, dispusă unilateral de către angajator ca urmare a întreruperii sau suspendării activităţii din motive economice, tehnologice, structurale sau similare (ex. Adoptarea unor măsuri ca urmare a instituirii stării de urgenţă).

2. Reglementare

Art. 52 și 53 din Codul Muncii.

3. Veniturile angajaţilor pe perioada “şomajului tehnic”

75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.

4. Cine poate beneficia de “şomaj tehnic”

Orice angajator, persoană fizică sau juridică care se confruntă cu probleme economice, tehnice, structural sau similare. 

5. Prevederi speciale pe perioada stării de urgenţă

OUG nr.30/2020, modificată şi completată prin OUG 32/2020, prevede că pe perioada stării de urgenţă statul acordă angajatorilor care au fost afectaţi direct sau indirect de măsurile adoptate pentru stoparea infecţiei cu COVID-19, o indemnizaţie în valoare de 75% din salariul de bază dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut (4.071,75 lei), pentru a-i sprijini financiar în această perioadă şi pentru a nu se ajunge la concedieri în masă.

6. Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinescă angajatorii pentru a beneficia de indemnizatia de somaj tehnic alocată de stat:

Angajatorii trebuie să aibă redusă sau întreruptă temporar activitatea total sau parţial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2.

7. Conditiile pentru alocarea indemnizaţiei:

  • Cerere semnată de angajator
  • Declaratie pe proprie răspundere
  • Lista cu angajaţi care beneficiază de indemnizaţie ca urmare a suspendării temporare a contractului de muncă.

8. Termenul de depunere a cererii de acordare a indemnizaţiei

Cererea se depune în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară.

Teoretic depunerea cererilor se poate face începând cu data de 1 Aprilie.

Practic ordonanţa menţionează că modelul listei angajaţilor care beneficiază de indemnizaţie se aprobă prin ordin al ministrului muncii. Prin urmare trebuie ca angajatorii să aştepte acest ordin.

9. Unde se depune cererea

Cererea se va depune la agenţiile judeţene de ocupare a forţei de muncă.

Conform mesajului existent pe site-ul ANOFM cererile vor fi transmise electronic la adresa de email formată din nume judeţ@anofm.gov.ro

10. Termen de plată a sumelor solicitate

Autorităţile vor aloca sumele solicitate de către angajatori în termen de 15 de zile de la înregistrarea cererilor acestora.

Angajatorii vor avea obligaţia achitării indemnizaţiei către angajaţi în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrarea în cont a sumelor virate de AJOFM.

11. Plata impozitului şi a contribuţiilor sociale

Angajatorii vor achita impozitul pe venit, contribuţia de asigurări sociale de stat şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate până la data de 25 a lunii următoare celei în care s-a alocat suma solicitată.

Pentru contractele de muncă suspendate în condițiile OUG 30/2020, modificată prin OUG 32/2020 și art.52 Codul Muncii nu se datorează contribuţia asiguratorie de muncă pe perioada stării de urgenţă.

12. Concluzie

Pentru angajații care au mai multe contracte de muncă nu poate fi solicitată la AJOFM idemnizaţia dacă au activ un contract de muncă cu normă întreagă iar pentru angajaţii care au mai multe contracte de muncă cu timp partial, toate suspendate pe perioada stării de urgenţă, solicitarea indemnizaţiei va putea fi făcută doar de către angajatorul la care are înregistrat contractul de muncă cel mai oneros.

Angajatorul poate suporta din fonduri proprii:

  • diferenţa rezultată dintre nivelul maxim al indemnizaţiei acordate de stat cf. OUG 30/2020 şi cuantumul indemnizaţiei la care este îndreptăţit angajatul cf art.53 din Codul Muncii
  • indemnizaţia care se cuvine angajatului conform Codului Muncii, dacă acesta se află în situaţiile de mai sus în care indemnizaţia nu se alocă de la bugetul asigurărilor de şomaj.

În completarea ordonanţelor de urgenţă menţionate mai sus sau pentru alte aspecte nereglementate de acestea se aplică prevederile Codului Muncii.

OUG nr. 37/2020 privind acordarea unor facilitati pentru creditele acordate de institutii de credit si institutii financiare nebancare anumitor categorii de debitori

  1. Cine benefiază de prevederile OUG
  • Debitori:    persoane fizice, persoane fizice autorizate, întreprinderile individuale, întreprinderile familiale;
  • Persoane juridice.

2. Perioada de suspendare a ratelor

  • O perioada cuprinse intre 1 si 9 luni, dar nu mai mult de 31.12.2020.

3. Care sunt conditiile pentru solicitarea amanarii?

  • Debitorii care au încheiat un contract pentru obținerea unui credit care nu a ajuns la maturitate și pentru care creditorul nu a declarat scadența anticipată, anterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență;
  • Doar pentru creditele care nu înregistrează restanțe la data instituirii stării de urgență pe teritoriul României sau debitorii au efectuat plata acestor restante până la data solicitării suspendării obligației de plată;
  • Doar debitorilor ale caror venituri au fost afectate direct sau indirect de situaţia gravă generată de pandemia COVID-19.

4. Cum se solicită amânarea?

  • Debitorii trimit creditorilor o solicitare:
  • În format letric sau prin poșta electronică
  • Pe cale orală, prin telefon,

5. Până când se poate solicita?

  • Cel mai târziu până la 45 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

6. Dobânda

Dobânda datorată de debitori corespunzătoare sumelor scadente a căror plată este suspendată se capitalizează la soldul creditului existent la finele perioadei de suspendare. Capitalul astfel majorat se plătește eșalonat pe durata rămasă până la noua maturitate a creditelor, ulterior perioadei de suspendare.

Pentru creditele ipotecare contractate de persoane fizice dobânda aferentă perioadei de suspendare se calculează potrivit prevederilor contractului de credit și reprezintă o creanță distinctă și independentă în raport cu celelalte obligații izvorâte din contractul de credit. La această creanță dobânda este 0% și plata de către debitor a acestei creanțe se va face eșalonat, în 60 de rate lunare egale, începând cu luna imediat următoare încheierii perioadei de amânare.

7. Conditii pentru debitori

Debitorii, cu excepția persoanelor fizice, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:

a) întrerup activitatea total sau parțial ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate, și dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri sau dețin certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prin care se constată, în baza declarațiilor pe propria răspundere a debitorilor, diminuarea veniturilor sau a încasărilor cu minimum 25% în luna martie 2020 prin raportare la media lunilor ianuarie și februarie 2020 sau întreruperea parțială sau totală a activității ca efect al deciziilor emise de autoritățile publice competente pe perioada stării de urgență decretate;

b) nu se află în insolvență la data solicitării suspendării rambursării creditului, conform informațiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Național al Registrului Comerțului.

Nota: În 15 zile se aproba normele de implemnatre

OUG nr. 32/2020 privind modificarea si completarea OUG nr. 30/2020

Măsuri principale privind indemnizaţia plătită salariaţilor:

1.Cadru general:

Pe perioada stării de urgență, în cazul suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului,   indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii,  sunt de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătite din fondul de salarii, se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut. prevăzut de bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.

Modificări aduse de OUG nr.32/2020

2. Beneficiază salariații angajatorilor care reduc sau întrerup temporar activitatea total sau parțial ca urmare a efectelor epidemiei coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgență decretate, conform unei declarații pe propria răspundere a angajatorului.

Se elimină certificatul pentru situații de urgență emis de MEEMA

– Nu mai există diferențiere între cei care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice şi cei care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19.

3. S-a eliminat declarația pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.

4. În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă din care cel puțin un contract cu normă întreagă este activ pe perioada instituirii stării de urgență, acesta nu beneficiază de indemnizație.

5. În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă și toate sunt suspendate ca urmare a instituirii stării de urgență, acesta beneficiază de indemnizația aferentă contractului individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

6 Perioada in care  salariații au contractele individuale de muncă suspendateangajatorii acestor salariați nu datorează contribuția asigurătorie pentru muncă – CAM- şi constituie stagiu de cotizare fără plata contribuției în sistemul de asigurări sociale de sănătate pentru concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate.

7. În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal însoțită de o declarație pe propria răspundere și de lista persoanelor care urmează să beneficieze de această indemnizație.

8. Plata din bugetul asigurărilor pentru șomaj a indemnizațiilor se face în cel mult 15 zile de la depunerea documentelor şi se efectuează salariatului în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la primirea de către angajator a sumelor.

Eficienta masurilor luate de Guvern si noi propuneri pentru IMM-uri

I. Context

Ca urmare a publicării în Monitorul Oficial a măsurilor adoptate de Guvernul României pentru sprijinirea IMM-urilor afectate de reducerea sau suspentarea activității din cauza virusului COVID-19, CNIPMMR a realizat în perioada 22.03-24.03 un sondaj de opinie cu privire la eficiența măsurilor luate de Guvern și necesitatea introducerii de noi măsuri pentru IMM-uri.

II. Rezultatele sondajului

Sondajul a fost derulat în perioada 22.03.2020 – 24.03.2020 și a intervievat un număr de 6120 antreprenori, care au fost în proporţie de 62,9% microîntreprinderi, 20,2% întreprinderi mici, 11,1% întreprinderi mijlocii și 5,8% alte forme de organizare.

Întrebați cum au fost afectati de deciziile autorităților în lupta cu COVID-19(răspunsuri multiple), 64.3% dintre antreprenori au precizat că li s-au redus veniturile.  Celelalte efecte negative pe care antreprenorii le-au resimțit au fost:  reducerea activității (50%), suspendarea activității (39,1%), diminuarea producției (16,4%), diminuarea numărului salariaților (11,7%).

Antreprenorii s-au arătat deschiși în a apela la măsurile economice adoptate de Guvern, 63,3% dintre respondenții chestionarului răspunzând pozitiv. 36,7% dintre aceștia au precizat că nu vor apela la nicio măsură adoptată de Guvern.

La întrebarea ”În ce măsură vă ajută măsurile economice și sociale adoptate de Guvern?”, 34,4% dintre ei au precizat că nu îi ajută deloc măsurile, 30,5% au prezicat că îi ajută în mică măsură, în timp ce 26,2% nu pot cuantifica impactul acestora în cadrul societatii lor. Doar 9% dintre respondenți au precizat că măsurile economice adoptate de Guvern îi ajută în mare măsură.

Astfel, principalele măsuri ce vor fi aplicate în cadrul societăților (răspunsuri multiple), se numără: amânarea plății obligațiilor fiscale scadente pe perioada menținerii stării de urgență și încă 30 de zile de la data încetării acesteia (74%); solicitarea indemnizației de 75% din salariu de bază pentru salariații ale căror contracte de muncă au fost suspendate pe perioadă menținerii stării de urgență (46.60%); solicitarea certificatului de urgență pentru suspendarea unor obligații contractuale (33.90%);  solicitarea unui credit în baza programului IMM Invest Romania cu dobândă subvenționată de către stat (25.60%).

Antreprenorii care nu vor implementa niciuna din măsurile adoptate de Guvern, din următoarele motive(răspunsuri multiple):

  1. Sunt neclare condițiile de acordare a beneficiilor oferite de stat (46,10%);
  2. Autoritățile nu vor putea face față solicitarilor venite din partea agenților economici (36,30%);
  3. Nu dispun de sumele necesare pentru susținerea indemnizației de 75% prevăzută de stat pentru angajații al căror contract de muncă a fost suspendat temporar (31,30%);
  4. Este o procedură laborioasă și de lungă durată (31%);
  5. Măsurile nu sunt adaptate nevoi firmei mele (29,90%);
  6. Nu vă desfasurați activitatea în domeniile a caror activitatea a fost limitată sau suspendată de autorități (20,10%);
  7. Altele (8,60%).

În final, antreprenorii consideră necesară adoptarea și a unor măsuri (răspunsuri multiple):

  1. Suspendarea plății contribuțiilor sociale pe perioada stării de urgență și până la 3 luni de la data încetării acesteia (70.70%);
  2. Suspendarea ratelor și dobânzilor bancare şi/sau societăţi de leasing pe o perioadă de 6 luni pentru firmele și angajații afectați de criza Covid19 (64.90%);
  3. Suspendarea plații impozitului pe cifra de afaceri pe perioada stării de urgență și  până la 3 luni de la data încetării acesteia (54%);
  4. Suspendarea plații TVA-ului datorat, pe perioada stării de urgență și până la 3 luni de la data încetării acesteia (52.10%);
  5. Transformarea somajului tehnic într-o măsură ACTIVĂ de ocupare, MUNCA FLEXIBILĂ, care să presupună că deși statul susține 75% din salariu, angajatul merge la lucru în mod flexibil pt a menține activitatea economică a companiei și societății (50.30%);
  6. Statul trebuie să facă investiții majore (minim 100 miliarde lei) în economie  (47.60%);
  7. Subvenționarea utilitătilor pentru angajații aflați în somaj tehnic și familiile lor (44.40%);
  8. Extinderea perioadei de implementare a proiectelor finanţate din fonduri europene dincolo de perioada maximă prevazută inițial (40.50%);
  9. Altele (5%).

Lasati-ne sa ne ingrijim pacientii in siguranta. Modificati urgent pachetele de servicii si Contractul-cadru!

București, 21 martie 2020 – Federația Națională a Patronatelor Medicilor Familie solicită ferm Casei Naționale de Asigurări de Sănătate modificarea în regim de urgenţă a pachetelor de servicii medicale și a Contractului-cadru astfel încât cabinetele de medicina familiei să poată acorda pe perioada stării de urgență în mod real și legal, conform contractului de servicii medicale încheiat cu casele de asigurări, triaj și consultații la distanță prin telefon și alte mijloace digitale, inclusiv apeluri audio și video – pentru toți pacienții care nu necesită consultații față în față.

Aceeași solicitare a fost transmisă și acceptată de Ministerul Sănătății și comunicată CNAS în data de 17 martie, în urmă cupatru zile. Proiectul de modificare a HG 140/2018 anunțat public pentru 20 martie de purtătorul de cuvânt CNAS nu a fost afișat până în prezent.


Medicii de familie sunt în cabinetele lor în programul normal de lucru în această perioadă și își consultă pacienții. Fiecare pacient consultat față în față în cabinet în aceste zile și în săptămânile următoare, pentru orice problemă de sănătate, indiferent cât de minoră – din sfera respiratorie sau din orice altă sferă – poate fi un pacient infectat cu noul coronavirus și încă fără simptome.


O simplă diaree sau durere abdominală poate fi un simptom atipic al COVID-19. Pierderea bruscă a mirosului sau gustului pare de asemenea, după ultimele date disponibile și încă studiate de colegii francezi și nemți, să indice infecția cu noul coronavirus. Tânăra mamă singură, aflată la primul copil și care nu știe cum să prepare supa bebelușului, poate fi purtătoare fără simptome a virusului.

Acești pacienți fără probleme respiratorii, prezenți în cabinet deși pot fi consultați și la distanță în siguranță, conform experienței fiecărui medic de familie în parte, pot infecta fără să știe medicul de familie, asistenta medicală și restul personalului cabinetului. Care la rândul lor, în perioada în care sunt lipsiți de simptome specifice, pot infecta apoi un mare număr dintre toți ceilalți pacienți consultați față în față în cabinet.

Mulți dintre ei vârstnici, deja suferinzi în urma unor boli cronice,deci extrem de vulnerabili. Activitatea de prevenție, fie că ne referim la vaccinare sau la îngrijirile acordate mamei și copilul, celelalte boli și probleme de sănătate minore sau majore, urgente sau mai puțin urgente, care reprezintă activitatea asistenței medicale primare, a cabinetelor de medicină de familie, nu dispar pe perioada pandemiei COVID-19.


În Anglia, Franța, Germania, Austria, Norvegia și alte țări care și-au modificat sau își modifică rapid procedurile în contextul pandemiei COVID-19, medicii de familie sunt în cabinete dar consultă cei mai mulți pacienți la distanță, prin telefon și alte instrumente digitale. În unele cazuri medicii continuă și peste programul de la cabinet aceste consultații la distanță, de la domiciliul medicului.

Tehnologia permite aceste lucruri în anul 2020. Doar pacienții care în urma triajului telefonic trebuie neapărat consultați în cabinet sunt chemați în cabinet. Iar în unele dintre aceste țări încep să apară ”centre pentru febră”, unde sunt direcționați telefonic pacienții care au febră și unde lucrează personal medical echipat corespunzător și complet pentru a evita contaminarea.
Ca medici de familie ne cunoaștem pacienții, știm foarte multe lucruri despre ei și familiile lor, putem recunoaște semnele de gravitate și situațiile neclare și putem face consultații la distanță în siguranță și în România. Ne asumăm în fiecare zi responsabilitatea tuturor deciziilor noastre medicale atunci când consultăm fiecare pacient.

Nu înțelegem de ce nu suntem lăsați de CNAS să facem consultații la distanță în cadrul pachetelor de servicii medicale decontate cabinetelor de casele de asigurări. Modificările solicitate sunt necesare pentru a putea acorda consultații decontate de casa de asigurări pentru pacienți, în așa fel încât să le putem scrie și rețete compensate sau gratuite, concedii medicale, recomandări de îngrijiri la domiciliu, paliative, de dispozitive medicale și tot ceea ce face parte dinactul medical.

De asemenea, pentru a putea trimite toate aceste documente medicale în mod legal prin e-mail, prin alte platforme digitale sau în mâna unuia parținător,în funcție de situația fiecărui pacient în parte. Prevederile contractuale actuale pot fi interpretate diferit de funcționarii caselor de asigurări sau ai Curții de Conturi în anii ce vor urma pandemiei.

Putem consulta în cabinet, față în față, doar pacienții care au nevoie absolută de o astfel de consultație clasică, în cabinet sau la domiciliu, în această perioadă excepțională a pandemiei COVID-19 și a stării de urgență decretate de Președintele României. Trebuie să o facem, pentru binele tuturor, pentru a limita transmiterea noului coronavirus pe cuprinsul României și pentru a preveni decesele evitabile atât în rândul pacienților cât și al personalului medical.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate trebuie să înțeleagă acest lucru și să ducă la îndeplinire solicitarea trimisă de Ministerul Sănătății la începutul acestei săptămâni, pe 17 martie. Orele – nu zilele – trec în defavoarea noastră, a tuturor. Săptămâna viitoare poate fi deja prea târziu.
În China și în Italia știm deja că mai mulți medici au murit după ce s-au infectat cu noul coronavirus. În Italia printre confrații noștri jertfiți pe altarul grijii pentru semeni se numără președintele asociației medicilor de familie, dr. Roberto Stella, și fostul secretar al federației medicilor de familie, dr. Marcello Natali.

În total 9 medici de familie italieni și 6 medici de alte specialități au decedat până în prezent, răpuși de noul coronavirus. Suntem conștienți, mai mult decât orice birocrat, că infectarea, boala, chiar moartea fac parte din riscurile meseriei de medic. Însă ele trebuie obligatoriu prevenite, mai ales când riscul poate fi anticipat.

Acum anticipăm acest risc și solicităm adoptarea imediată a măsurilor de prevenire a deceselor evitabile. În România ne aflăm în momentul în care CNAS – sau, în lipsa dorinței CNAS, Ministerul Sănătății, Guvernul sau Administrația Prezidențială – încă mai pot lua urgent măsurile prin care putem să salvăm vieți împreună. Nu doar viețile cetățenilor ci și viețile medicilor de familie, poate cea mai vârstnică specialitate medicală din România. Decizia stă în câteva pixuri. În situaţia în care va exista un singur medic de familie care va deceda în urma infectării în cabinet cu noul coronavirus, în urma consultaţiei faţă în faţă acordată unui pacient care ar fi putut fi consultat la distanţă, Federaţia Naţională a Patronatelor Medicilor de Familie va da în judecata CNAS și pe toţi funcţionarii publici responsabili de tergiversarea adoptării măsurilor care ar asigura protecţia eficientă a medicilor și personalului medical, limitarea transmiterii virusului pe teritoriul ţării și prevenirea deceselor evitabile atât în rândul pacienţilor cât și al medicilor și personalului medical. ”Este vital ca guvernele să privească personalul medical nu ca simpli pioni care să fie aruncați, ci ca ființe umane. … În prezent, personalul medical este cea mai valoroasă resursă a fiecărei țări.” – editorial în jurnalul medical The Lancet, 21martie 2020*.

Federația Națională a Patronatelor Medicilor de Familie

Dr.RalucaZoițanu

Președinte

Referințe:

*https://portale.fnomceo.it/elenco-dei-medici-caduti-nel-corso-dellepidemia-di-covid-19/

**https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30644-9/fulltext

OUG nr. 29/2020 privind unele masuri fiscal-bugetare

MĂSURI PRINCIPALE PENTRU IMM-URI

I. ÎN CADRUL PROGRAMULUI IMM INVEST ROMÂNIA

  1. Se mărește garanția  de către stat  de la 50% la  maximum 80% din valoarea finanțării pentru credite pentru realizarea de investiții și/sau unul sau mai multe credite/linii de credit pentru capital de lucru. Valoarea maximă a finanţărilor garantate de stat pentru un beneficiar este de 10 milioane lei ;
  2. Pentru IMM-urile care nu au depus situații financiare la data solicitării creditului garantat valoarea maxima a finanțării pentru creditele/liniile de credit pentru capital de lucru va fi calculata pe baza mediei cheltuielilor aferente din balanțele lunare;
  3. Acordarea uneia sau mai multe garanții pentru credite/linii de credit pentru finanțarea capitalului de lucru, de maximum 90%, pentru microîntreprinderi sau întreprindere mica, în valoare maximă de 500.000 lei pentru microîntreprinderi, respectiv maximum 1.000.000 lei pentru întreprinderile mici;
  4. Pentru creditele acordate microintreprinderilor sau intreprinderilor mici se subvenționează cu 100% dobânzile aferente creditelor/liniilor de credit pentru finanțarea capitalului de lucru si a creditelor pentru investiții,  din bugetul Ministerul Finanțelor Publice in cadrul unei scheme de ajutor de stat/de minimis;
  5. Perioada de acordare a subvenției de dobânda este de la momentul acordării creditului și poate dura până la 31 martie 2021;
  6. Durata maximă afinanţărilor este de 120 de luni în cazul creditelor pentru investiţii şi de 36 de luni în cazul creditelor/liniilor de credit pentru capitalul de lucru (putând fi prelungite cu maxim 36 de luni).

II. MĂSURI PENTRU IMM-URI

  1. Pe durata stării de urgenţă IMM-urile care şi-au întrerupt total sau parţial activitatea în baza deciziilor autorităţilor publice competente şi deţin certificatul de urgenţă eliberat de MEECA beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilităţi- electricitate, apă, gaze natural, telefonie şi internet, precum şi de amânarea la paltă a chiriei pentru imobilul cu destinaţie de sediu social şi sediu secundar;
  2. În contractele în derulare încheiate de IMM-uri poate fi invocată forţa majoră împotriva acestora numai după încercare dovedită cu înscrisuri communicate între părţi, prin orice mijloace, de renegociere a contrcatului, pentru adaptarea clauzelor acestuia.
  3. Se prezumă caz de forţă majoră măsurile dispuse pentru prevenirea şi combatere pandemiei care a afectat activitataea IMM, atestată prin certificatul pentru situaţii de urgenţă;
  4. Penalităţile din contractele încheiate cu autorităţile publice de către IMM-uri, pentru întârzieri în executare, nu se datorează pe durat stării de urgenţă;
  5. Termenul de depunere a declaraţiei privind beneficiarul real se prelungeşte cu 3 luni de la data încetării stării de urgenţă, iar pe perioada acesteia se suspendă depunerea declaraţiei.

RESTRUCTURAREA OBLIGAȚIILE BUGETARE

  1. Se prelungește termenul până la care debitorul care dorește să își restructureze obligațiile bugetare,  are obligația de a notifica organul fiscal competent cu privire la intenția sa pană la 31 iulie 2020, față de 31 martie 2020;
  2. Se prelungește termenul pana la care solicitarea de restructurare a obligațiilor bugetare se poate depune până la 30 octombrie 2020, față de 31 iulie 2020.

III. MĂSURI FISCALE

  1. Pentru obligațiile fiscale scadente începând cu data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și neachitate până la încetarea măsurilor nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere – încetează în termen de 30 de zile de la încetarea stării de urgență.
  2. Se prorogă pana la 30 iunie termenele de plată a impozitului pe cladiri, terenuri si mijloace de transport, cu păstrarea bonificaţie de 10%.

OUG nr. 30/2020 pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru stabilirea unor masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-COV-2

Măsuri principale privind indemnizaţia plătită salariaţilor:

1. Pe perioada stării de urgență, în cazul suspendării temporare a contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii,  sunt de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătite din fondul de salarii, se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, prevăzut de bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.

2. Beneficiază angajatorii care se află în una din următoarele condiții:

a)        întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate şi deţin certificatul pentru situatii de urgenta emis de MEEMA;

b)       reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID 19 şi nu au capacitatea financiară de a asigura plata tuturor salariilor angajaţiilor lor. Angajatorii pot beneficia de plata  indemnizaţiei pentru cel mult 75% din salariaţii lor. Plata se va realiza în baza unei declaraţii pe propria răspundere din care reiese că înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor  din perioada ianuarie-februarie 2020 şi nu are capacitatea financiară de plăti toţi angajaţii;

3. Calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, CASS şi CAS se face de angajator din indemnizaţiile încasate.

4. Pentru indemnizaţia plătită angajatorul nu datorează contribuţia asiguratorie pentru muncă (CAM).

Serviciul remote suport IT pentru IMM-uri

Colegii de la  Patronatului IT “ π “ au lansat un serviciu de remote suport IT pentru IMM uri  destinat asistentei tehnice in implementarea ghidului “10 pasi pentru a face business de acasa”.

Acest serviciu functioneaza deocamdata printr-un sistem digital automat de ticketing care preia mailurile trimise pe adresa: support@patronatulit.ro si inregistreaza incidentele, le sorteaza in functie de categorii, le trimite spre rezolvare la echipe specializate in functie de situatie.

Solicitantul primeste un raspuns automat cu referinta ticketului trimis in platforma, instructiuni vsv de SLA-ul oferit si referinte la site-urile CNIPMMR si Patronatul IT.

Un serviciu oferit de Patronatului IT “ π “ cu sprijinul: 

  • QWERTY SOLUTION
  • NEUROTICS COMPUTING
  • QWERTYBIT
  • COSIMO INTELLIGENT EVOLUTION 
  • ICEBERG CONSULTING
  • CODE FACTORY CONSULTING  si al colaboratorilor apropiati.

Apelul de sustinere al IMM-urilor in lupta cu COVID-19

I. Context

Ca urmare a intensificării efectelor virusului COVID-19 în Europa și a măsurilor luate pentru a limita răspândirea, CNIPMMR analizează în ce măsură sunt afectate întreprinderile mici și mijlocii din România și cât de necesară este intervenția autorităților statului pentru adoptarea de măsuri în sprijinul firmelor.

În perioada 12.03.2020-15.03.2020, CNIPMMR a realizat un amplu sondaj în ceea ce privește impactul economic al virusului COVID-19.

II. Rezultatele sondajului

Sondajul a fost derulat în perioada 12.03.2020 – 15.03.2020 și a intervievat un număr de 8374 antreprenori, care au fost în proporţie de 61,8% microîntreprinderi, 23,2% întreprinderi mici, 9,3% întreprinderi mijlocii și 5,7% alte forme de organizare.

Numărul de salariați ai antreprenorilor chestionați au fost: 54,8% sub 5 salariați, 25,2% peste 10 salariați și 20% între 5-10 salariați.

Domeniile de activitate ale respondenților au fost: servicii (45,1%), comerț (22,1%), turism (15,5%), industrie (7,3%), transporturi (7%), altele (3%).

În ceea ce privește regiunile în care aceștia își desfășoară activitate, antreprenorii chestionați au următoarea apartenență geografică: Bucureşti-Ilfov (28,4%), Centru (15,7%), Nord-Vest (14%), Sud-Est (12,4%), Nord-Est (12,1%), Sud Muntenia (7%), Vest (5,4%) și Sud-Vest (5%).

Întrebați dacă îi afectează sau urmează să îi afecteze măsurile adoptate în contextul limitării infecţiei cu COVID-19, 98,6% au menționat că “Da” și doar 1,4% au menționat că “Nu”.

Astfel, printre principalele efecte pe care antreprenorii le-au menționat ca urmare a COVID – 19, se numără (răspunsuri multiple): scăderea vânzărilor (65,6%), scăderea cifrei de afaceri (58,8%), suspendarea temporară a activităţii (56,4%), dificultăţi la încasare (54%), restrângerea activității (51,4%), întârzieri la plata furnizorilor (47,6%), disponibilizări (21,5%) și închiderea firmei (12,4%).

În ceea ce privește procentul cu care antreprenorii chestionați estimează scăderea cifrei de afaceri, 34,4% au menționat > 60, 29,5% între 20 – 40, 24,6% între 40 – 60 și 11,4% între 0 – 20.

Astfel, principalele măsuri pe care aceștia le consideră necesare pentru a putea depăși această situație de criză, se numără (răspunsuri multiple):

1. Program de ajutor de stat privind susținerea de subvenții de până la 75% pentru plata salariilor din domeniile afectate de criză (69,1%),

2. Achitarea în totalitate şi direct din bugetul sănătăţii, a indemnizaţiei aferente concediilor medicale pentru angajatii bolnavi de coronavirus sau aflati în carantină (fără plata din partea angajatorului şi ulterior acesta şă recupereze banii de la Casa de sănătate) (51,7%),

3. Acordarea posibilităţii amânării plăţii contribuţiilor pentru asigurări sociale şi de sănătate datorate de salariaţi si plătite de angajatori, cu până la 3 luni (65,4%),

4. Amânarea plăţii impozitului pentru IMM-urile în dificultate (60,3%),

5. Finanțarea IMM-urilor cu dobândă 0 (38,2%),

6. Elaborarea unui plan de comunicare care să cuprindă un site cu informaţii despre toate măsurile adoptate pentru susţinerea economiei în această perioadă (32,2%),

7. Refinanțarea sau extinderea perioadelor de scadență pentru împrumuturi (28,9%),

8. Acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor, în situaţia închiderii temporare a unităţilor de învăţământ în situații excepționale, în cuantum de 75% din salariul corespunzător unei zile lucrătoare suportate din bugetul de stat (26,5%),

9. Asigurarea cadrului legislativ privind politici de lucru flexible (21,5%),

10. Introducerea instituţiei mediatorului de credite pentru IMM-uri (10,9%).

În final, termenul maxim pe care antreprenorii îl consideră necesar pentru adoptarea de măsuri economice de sprijin este de 1 săptamână (37,8%), 1 lună (33,4%) și 2 săptămâni (28,8%).