Kickstart student – Awesome Photo SRL
13/05/2024Startup Ingenium – ADVANCED INMOTION DECOR S.R.L
14/05/2024
CONTEXT:
Având în vedere seria de obiective ambițioase pentru viitorul Europei stabilite de Comisia Europeană:
- neutralitate climatică până în 2050;
- transformarea anilor 2020 în deceniul digital al Europei;
- întărirea Europei în lume, printr-o abordare mai bine orientată geopolitic;
este necesar ca, în elaborarea politicilor publice care influențează activitatea companiilor la nivel european, factorii de decizie din instituțiile europene să răspundă caracteristicilor specifice ale IMM-urilor.
Raportat la multitudinea de reglementări UE din mandatul 2019-2024, în special cele pentru tranziția digitală și ecologică, este necesar ca în perioada 2024-2029, viziunea pentru susținerea mediului de afaceri la nivel european[1], și în special a IMM-urilor, să se bazeaze pe 4 piloni:
- Stabilitatea și predictibilitatea cadrului legal pentru IMM-uri;
- Crearea unui ecosistem de afaceri capabil să facă faţă provocărilor generate de digitalizare, tranziţia către o economie verde și competiția la nivel global;
- Resurse umane calificate şi cu competenţe digitale – salariați și proprietarii manageri de IMM-uri;
- Finanțarea iniţiativelor antreprenoriale.
I. Stabilitatea și predictibilitatea cadrului legal pentru IMM-uri
1. Un cadru de reglementare adaptat IMM-urilor
Mandatul 2024-2029 trebuie să se concentreze pe punerea în aplicare a noilor reguli introduse în perioada 2019-2024, sprijinind în același timp IMM-urile să își adopte procesele și modelele de afaceri. UE trebuie să schimbe modul de operare, mutând accentul de la elaborarea de legislație la aplicarea legislației.
Pentru aceasta este necesar:
• să se elaboreze o legislație adecvată IMM-urilor, cu reguli simple și previzibile, care să permită IMM-urilor să investească și să calculeze riscurile. Legiuitorii trebuie să aibă în vedere IMM-urile, în special microîntreprinderile, și să respecte principiul reglementării inteligente.
• să se efectueze Testul IMM pentru fiecare nouă propunere de reglementare la nivel european, asigurându-se faptul că toate opțiunile de politică sunt construite pe baza principiilor ”gândesc mai întâi la scară mică” și ”o singură dată” și acționează efectiv în conformitate cu rezultatele.
2. Identificarea și prevenirea suprareglementării
• o nouă reglementare intră în vigoare doar atunci când o alta a fost eliminată. Pentru evitarea situațiilor în care sunt introduse noi reglementări, care se adaugă celor existente fără a se analiza impactul cumulat al acestora asupra IMM-urilor, trebuie respectat principiul numărului constant ”one in, one out”.
• Comisia Europeană trebuie să introducă un mecanism prin care să evalueze/urmărească supraglementarea care apare în procesul de transpunere a legislației europene la nivel național și prin care se creează noi sarcini administrative și de conformare pentru IMM-uri. Mecanismul de evaluare trebuie implemenat împreună cu organizațiile mediului de afaceri, în special cu cele ale IMM-urilor, astfel încât Comisia să poata lua măsuri și chiar să atenționeze statele în această privință.
3. Revizuirea ”Small Business Act”
Având în vedere:
– perioada trecută de la adoptarea ”Small Business Act” (2008) – 16 ani,
– noile provocări pe care IMM-urile trebuie să le înfrunte, criza energetică, competiția globală crescută, digitalizarea, tranziția către o economie verde,
este necesară o actualizare a documentului reprezentând principalul instrument în realizarea politicilor pentru susținerea IMM-urilor la nivel european.
4. Modernizarea ”Testului IMM”
Principalul instrument în evaluara impactului noi legislații la nivel euroepan asupra IMM-urilor este Testul IMM (SME Test). Evaluările realizate al nivel euroepan au arătat că peste o treime din legislația UE nu realizează/nu ia în considerare impactul asupra IMM-urilor. În plus, există prea multe situații în care impactul asupra IMM-urilor nu a fost evaluat corect, fiind subestimat.
Pentru evitarea acestor situații este necesar:
• o modernizare a Testului IMM;
• utilizarea lui în toate cazurile în care se adoptă o legislație nouă;
• folosirea acestuia în noi situații, respectiv pentru evaluarea impactului total al legislației adoptate în decursul unui semestru sau într-un an.
5. Introducerea evaluării ex post
Este necesară introducerea unui nou instrument, prin care să fie evaluat impactului real asupra IMM-urilor a legislației, după 2-3 ani de la adoptare.
Evaluarea trebuie făcută împreună cu organizațiile de IMM-uri pentru a cunoaște percepția antreprenorilor asupra noilor obligații de conformare sau de raportare pe care le au și compararea lor cu rezultatele Testelor IMM.
Rezultate evaluării trebuie folosite pentru îmbunătățirea cadrului de reglementare și optimizarea Testului IMM.
II. Crearea unui ecosistem de afaceri capabil să facă faţă provocărilor generate de digitalizare, tranziţia către o economie verde și competiția la nivel global
6. O competitivitate consolidată
Evoluțiile din ultimii ani au dus la o pierdere a competitivității economiei Europei în comparație cu alte părți ale lumii. Acestea includ dependențe disfuncționale de materiile prime și lanțuri de aprovizionare legate de parteneri comerciali nesiguri, prețuri structurale mai ridicate la energie și tensiuni geopolitice.
Sunt necesare politici europene pentru creșterea competitivității în sectoare cheie: digitalizare, energie verde, industria auto, AI.
7. Încurajarea stimulentelor fiscale pentru tranziția verde
Tranziția la o economie verde trebuie să se bazeze pe stimulente și susținerea IMM-urilor și nu pe sancționarea acestora.
În acest scop, este necesar ca viitorul Parlament să pună accentul pe stimulente și recompense pentru adoptarea de materiale/servicii/procese industriale sau produse sustenabile, obținute din materiale reciclabile, și nu pe interzicerea și sancționarea celor existente.
IMM-urile dețin resurse limitate, au nevoie de mai mult timp pentru conformare, fiind necesar să aibă mai puține cerințe birocratice pentru a le ușura tranziția la o economie verde.
IMM-urile din Europa suferă de o aprovizionare insuficientă sau costisitoare cu energie și materii prime, cauzate de întreruperile lanțurilor de aprovizionare, războiul din Ucraina și sancțiunile aferente. În plus, Green Deal provoacă neliniște în rândul IMM-urilor, unele dintre ele nebeneficiind de oportunități sau sprijin pentru ”înverzirea” afacerii lor.
Pentru ca Green Deal să fie un succes pentru Europa, este necesar:
• să se ofere IMM-urilor spațiu pentru a realiza tranziția verde, oferindu-le un cadru de reglementare simplu, stabil și previzibil.
• să se permită IMM-urilor să-și decarbonizeze și să-și ecologizeze activitățile prin asigurarea accesului la energie regenerabilă la prețuri accesibile, prin creșterea (auto)producției de energie regenerabilă.
8. Un mediu economic stabil
Prosperitatea economică necesită un mediu macroeconomic stabil. În prezent, atât perspectivele privind inflația, cât și supraîndatorarea gospodăriilor și deficitul public ridicat nu oferă stabilitatea necesară pentru creștere, crearea de locuri de muncă și bunăstare. Incertitudinile cu privire la evoluțiile viitoare limitează asumarea riscurilor, inovația și investițiile.
Prin urmare, UE trebuie:
• să pună în aplicare măsuri de politică menite să atenueze inflația. Acestea trebuie să includă evitarea spiralelor de tipul salariu-preț de către partenerii sociali sau alte măsuri care creează cerere care nu este reflectată de ofertă, riscând creșteri suplimentare de preț.
• să revizuiască în mod corespunzător cadrul de guvernanță economică, vizând planurile fiscale-structurale naționale pe termen mediu, care combină reformele fiscale și politicile investiționale ale fiecărui stat membru și respectând situația și capacitatea specifică a fiecărui stat membru.
III. Resurse umane calificate şi cu competenţe digitale -salariați și proprietarii manageri de IMM-uri
9. Dezvoltarea competențelor forței de muncă și a competențelor antreprenoriale
IMM-urile se confruntă cu dificultăți structurale uriașe în recrutarea personalului calificat, printre altele din cauza schimbărilor demografice. Încordarea actuală a pieței muncii are un impact puternic asupra creșterii și competitivității IMM-urilor. Pentru diminuarea presiunii asupra IMM-urilor și pentru a avea o forță de muncă calificată, este necesar:
• predarea cursurilor de antreprenoriat de la o vârstă fragedă. Este nevoie de viitori antreprenori pentru a crea și prelua întreprinderi, de angajați IMM-uri cu spirit de inițiativă și de funcționari publici care înțeleg natura antreprenorilor.
• actualizarea conținutului de educație și formare, cu un sprijin puternic pentru formarea în regim dual și ucenicie, pentru a crește ocuparea forței de muncă în rândul tinerilor, a depăși nepotrivirea competențelor și a promova învățarea pe tot parcursul vieții pentru a îmbunătăți capacitatea de angajare.
10. Promovarea formării și recalificării la locul de muncă
Este necesară promovarea dobândirii de competențe la locul de muncă, în special în IMM-uri, precum și a recalificării lucrătorilor în sectoarele de activitate care au cea mai mare cerere de forță de muncă, ținându-se cont de tranziția digitală și cea verde.
IV. Finanțarea iniţiativelor antreprenoriale
11. Finanțare pentru investiții și susținerea dublei tranziții – digitală și verde
Consolidarea inovației și a investițiilor private și publice este crucială pentru o economie europeană puternică. IMM-urile, cu fluxuri de numerar afectate continuu de întârzierea plăților, depind foarte mult de creditarea bancară și o mare majoritate vor depinde și în viitor. Deoarece costul finanțării crește din cauza dobânzilor mai mari, IMM-urile au nevoie și de alte forme de finanțare, permițându-le să realizeze proiecte mai riscante, care nu sunt acceptate de bănci.
Pentru atingerea acestor obiective sunt necesare măsuri care să asigure:
• ca formele alternative de finanțare, cum ar fi platformele de creditare, investițiile în masă, capitalul de risc, piețele de acțiuni și obligațiunile să fie mai atractive pentru IMM-uri, pentru a finanța proiecte de inovare și investiții mai riscante;
• să fie instituie reglementări ale pieței financiare, care să stimuleze acordarea de împrumuturi și investițiile în IMM-uri.
12. Promovarea instrumentelor alternative de finanțare a IMM-urilor și integrarea piețelor de crowdfunding
Având în vedere că IMM-urile au un acces mai restrâns la creditele bancare, au fost dezvoltate și reglementate instrumente de finanțare alternativă-crowdfunding- la nivel european.
Regulamentul european nr. 1503/2020 privind furnizorii europeni de servicii de finanțare participativă pentru afaceri nu produce aceleași efecte în toate țările UE, existând piețe dezvoltate pe acest segment și piețe pe care finanțarea participativă este la început, așadar este necesară o integrare a piețelor de crowdfunding la nivel european pentru creșterea accesului IMM-urilor la finanțare.
13. Promovarea antreprenoriatului feminin
Promovarea antreprenoriatului feminin este crucială pentru creșterea egalității de gen în afaceri și în societate în general.
Sunt necesare programe de educație și formare specializate pentru femei în domeniul antreprenoriatului, acestea contribuind la dezvoltarea abilităților necesare pentru a-și începe și gestiona propriile afaceri. Fondurile speciale destinate femeilor antreprenoare, precum și facilitarea accesului la împrumuturi și alte forme de finanțare sunt esențiale pentru dezvoltarea antreprenoriatului feminin, alături de organizarea de campanii de conștientizare și advocacy pentru a evidenția importanța și beneficiile antreprenoriatului feminin.
14. Un acces echitabil la piețele digitale.
Digitalizarea și globalizarea au schimbat radical modul în care consumatorii și companiile cumpără și vând. Într-o lume digitală, este esențial să ai la dispoziție date, interfețe și software pentru a avea acces la clientul tău.
Platformele digitale și tehnologiile IoT (internet of things) devin indispensabile pentru IMM-uri pentru a vinde produse și servicii și pentru a-și dezvolta modelele de afaceri. Cadrul legal privind accesul la piețe, răspundere, drepturi și îndatoriri necesită o adaptare personalizată.
Pentru IMM-uri, UE trebuie să aibă în vedere:
• realizarea unei piețe unice care funcționează bine, fără bariere interne inutile, printr-un accent mai puternic pe aplicarea normelor existente înainte de a crea altele noi.
• oferirea unui acces mai bun la informații despre programele europene și la beneficiile pieței unice europene.
Reglementarea inteligenței artificale și cybersecurity trebuie să ia în considerare lipsa de resurse a IMM-urilor, de experiență, dar să asigure și nevoile lor de a integra noile tehnologii.
[1] In conformitate cu viziunea SMEunited