Eveniment de promovare a dialogului social la Brașov
16/12/2021Curs dialog social în regiunea Centru
17/12/2021În cadrul PNRR sunt menționate modificări ale sistemului de impozitare a microîntreprinderilor astfel:
În Partea II. Componenta 8 – Reforma fiscală și reforma sistemului de pensii, la punctul 17 Asistență tehnică pentru revizuirea cadrului fiscal, se enunță cu titlu de exemplu „reducerea treptată a beneficiarilor sistemului special de impozitare pentru microîntreprinderi. La acest moment și pe baza datelor existente intern, se estimează o diminuare graduală a numărului de contribuabili care beneficiază de acest regim fiscal, după cum urmeaza: scădere de 15% în primul an, scădere de 33% în anul 2, scăderea cu 33% în anul 3;”
Raportat la situația financiară a celor 490.000 de microîntreprinderi din România, care au înregistrat venituri la nivelul anului 2019, realizată de către Ziarul Financiar, acestea au o cifră de afaceri de 203,6 mld. lei. Aplicându-se 1% la veniturile obținute de microîntreprinderi, rezultă că statul a încasat în medie 2,03 mld. lei, reprezentând 414 mil. euro la un curs de schimb de 4,9 lei.
În condițiile trecerii la impozitul pe profit de 16% conform celor menționate în PNRR, este puțin probabil să existe încasări suplimentare la bugetul de stat, în practică veniturile încasate la bugetul de stat diminuandu-se cu sumele care nu vor mai fi plătite sub forma impozitului pe venit.
În același timp, introducerea impozitului de 16% pe profit, conduce la diminuarea sumelor aflate la dispoziția antreprenorilor, ceea ce se transpune în lipsa de lichidități, creditare scazută, investiții reduse, pierderea competitivității, dispariția unor microîntreprinderi.
Având în vedere cele menționate mai sus, atragem atenția asupra următoarelor aspecte:
– Impozitul pe profit este o chestiune incertă deoarece în condițiile actuale ale creșterilor de prețuri la energie, materie primă, materiale de construcții, tot mai multe societăți pot înregistra pierderi. În schimb, impozitarea veniturilor microîntreprinderilor este certă, ușor cuantificabilă și mai puțin birocratică pentru acestea;
– Deși se vorbea despre introducerea asa-numitei „taxe de solidaritate” aplicată multinaționalelor, s-a ajuns în situația în care microîntreprinderile să plătească;
– Se încalcă dispozițiile Codul Fiscal care dispun că orice modificare trebuie făcută cu cel puțin 6 luni înainte de intrarea în vigoare, modificarea regimului de impozitare a microîntreprinderilor se va face printr-un act normativ din decembrie 2021 cu aplicare de la 01 ianuarie 2022;
– Modificarea regimului de impozitare a microîntreprinderilor, în plină criză epidemiologică care a afectat mediul de afaceri și la mai puțin de 6 ani, conduce la un mediu economic lipsit de stabilitate și predictibilitate;
– Nu a fost efectuat Testul IMM care este obligatoriu potrivit Legii 346/2004 pentru toate proiectele de acte normative cu impact asupra IMM/urilor;
– În Raportul semestrial de țară se menționează că România are un grad scăzut de colectare a taxelor și impozitelor la bugetul de stat și se propune eficientizarea colectării acesta și nu creșterea impozitării mediului economic.
CNIPMMR se opune ferm schimbării regimului de impozitare a microîntreprinderilor, își exprima sustinerea pentru păstrarea sistemului actual de încadrare a firmelor în categoria microîntreprinderilor și trage un semnal de alarmă asupra riscului ieșirii de pe piață a unor microîntreprinderi.