Evenimentul regional din Nord-Est sub egida: „IMM-uri si dialog social”, din cadrul proiectului IMM ROMÂNIA
04/10/2024Proiect – COMPETENCE CENTER (ID 317444)
17/10/2024Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România anunță lansarea proiectului Think Social!, dedicat integrării pe piața forței de muncă a persoanelor din grupurile vulnerabile și combaterii sărăciei prin înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban. Implementat pe parcursul a 27 de luni, în perioada august 2024 – octombrie 2026, proiectul este co-finanțat de Uniunea Europeană, prin Fondul Social European+, în cadrul Programului Educație și Ocupare 2021-2027.
Bugetul de 14.886.764,25 lei, din care 85% reprezintă contribuția FSE+, asigură formarea 132 de persoane cu domiciliul regiunile Nord-Vest, Centru si Sud-Est și care intenționează să înființeze întreprinderi sociale în mediul urban, precum și finanțarea planurilor de afaceri pentru 34 de întreprinderi sociale, în cadrul schemei de ajutor de minimis ”Sprijin pentru înființarea de întreprinderi sociale în mediul urban”.
Grupul țintă vizat este alcătuit din următoarele categorii: persoane in cautarea unui loc de munca, tineri 30-35 de ani, someri, someri de lunga durata, persoane din grupuri dezavantajate pe piata muncii, persoane inactive, cu domiciliul in jud. regiunilor Nord-Vest, Centru si Sud-Est si care doresc sa infiinteze IS in mediul urban. Printre beneficiile aduse participanților la activitățile proiectului se numără accesul la programe de formare de calitate, gratuite și acreditate, schimbul de experiență cu antreprenori sociali care au obținut finanțare în proiecte similare, mentoratul acordat de antreprenori cu experiență, transparența în acordarea finanțărilor pentru înființarea a 34 de întreprinderi sociale în localități urbane din regiunile Nord-Vest, Centru si Sud-Est.
Sprijin pentru înființarea de noi întreprinderi sociale este materializat prin:
- Campanie de informare și conștientizare în domeniul economiei sociale;
- Selecție grup țintă din zona urbană a regiunilor Nord-Vest, Centru si Sud-Est și testare în vederea evaluării potențialului antreprenorial și al convergentei cu valorile economiei sociale;
- Derularea programelor de formare antreprenorială cu cel puțin 132 de participanți;
- Concurs de planuri de afaceri pentru selecția a 34 de planuri care să fie finanțate în cadrul proiectului; Subventia in valoare de 310.000 lei va fi acordata in doua transe egale. Fiecare plan de afaceri va prevedea crearea a minim 4 locuri de munca.
- Servicii personalizate de consiliere în domeniul antreprenoriatului social;
- Asigurarea înființării și demarării funcționării întreprinderilor ce vor implementa planurile de afaceri cu ajutor de minimis în cadrul proiectului;
- Implementarea planurilor de afaceri și monitorizarea funcționării întreprinderilor sociale, asigurând monitorizarea și sprijinul permanent pentru entitățile nou înființate.
Pașii ce trebuie parcurși pentru obținerea finanțării:
- Înscrierea în grupul țintă prin completarea formularelor și transmiterea documentelor aferente (01.08.2024 – 22.10.2024);
- Participarea la cursul online de Antreprenor în economia socială (180 de ore) și finalizarea acestuia prin examen (01.09.2024 – 31.12.2024). Condiția de acces pentru acest curs o reprezintă absolvirea a minim 12 clase. Absolvenții cursului vor beneficia de o subvenție pentru participarea la curs de maxim 900 lei (5 *lei/ora);
- Participarea la concursul de planuri de afaceri prin depunerea unui plan de afaceri în cadrul platformei online destinate concursului (01.02.2025-31.03.2025); Concursul de planuri de afaceri are 3 etape de desfășurare:
- Etapa 1 – Verificarea conformității administrative și a eligibilității;
- Etapa 2 – Evaluarea tehnico-financiară a ideilor de afaceri;
- Etapa 3 – Pitch. Această etapă are rol de consolidare și validare a punctajelor acordate în etapa 2. Candidații care se califică vor fi invitați să susțină un pitch în care vor prezenta planul de afaceri și vor încerca să convingă experții juriu de motivația pe care o au, cât de realiste sunt planurile lor de afaceri precum și de misiunea socială a viitoarei afaceri.
- În urma derulării concursului de planuri de afaceri, vor fi selectate cele mai bune 34 de planuri de afaceri care vor fi finanțate în cadrul proiectului cu o sumă de 310.000 lei;
- Cei 34 de câștigători ai concursului de planuri de afaceri vor participa la activități de consiliere și mentorat în cadrul proiectului (01.04.2025 – 31.05.2025);
- Înființarea celor 34 de întreprinderi sociale finanțate prin schema de minimis și semnarea contractelor de subvenție (01.06.2025 – 31.07.2025);
- Implementarea planurilor de afaceri (01.08.2025 – 31.10.2026).
Condiții pentru participarea la concursul de planuri de afaceri și pentru obținerea finanțării:
- Deținerea unui certificat de absolvire a cursului de Antreprenor în economía socială;
- Depunerea unui plan de afaceri în cadrul platformei pe care se va derula concursul de planuri de afaceri;
- Planul de afaceri depus să vizeze înființarea unei întreprinderi sociale cu sediul social și punctele de lucru (dacă este cazul) în mediul urban din regiuniule Nord-Vest, Centru sau Sud-Est;
- Planul de afaceri să vizeze un cod CAEN eligibil;
- Candidatul să asigure o contribuție proprie de minim 10% din valoarea sprijinului financiar solicitat;
- Candidatul să-și asume o perioadă de implementare a planului de afaceri de 15 luni;
- Candidatul să-și asume o perioadă de sustenabilitate a planului de afaceri de 13 luni;
- Crearea a minim 4 locuri de muncă cu o norma de minim 4ore/zi în cadrul întreprinderii sociale. Locurile de muncă vor fi menținute pe perioada de implementare a planurilor de afaceri (15 luni) și perioada de sustenabilitate (13 luni). Locurile de muncă create vor fi ocupate de către persoane cu domiciliul în regiunea de implementare a planului de afaceri din categoriile: persoane aflate în căutarea unui loc de muncă, șomeri, șomeri de lungă durată, persoane din grupuri dezavantajate pe piața muncii, persoane inactive.
- În cazul în care printre câștigătorii planurilor de afaceri sunt persoane cu diferite grade de rudenie sau afinitate (soți, soții, rude și afini pănă la gradul II), juriul va decide asupra finanțării unui singur plan de afaceri, respectiv a celui cu punctaj mai mare;
- Nu vor fi finanțate două sau mai multe planuri de afaceri, propuse de persoane diferite, identice sau cu un grad foarte mare de asemanare;
- Înființarea firmei, obținerea atestatului de întreprindere social si semnarea contractului de subvenție pana la 31.07.2025;
- Persoanele fizice care înființează afaceri nu trebuie să aibă calitatea de asociați majoritari în structura altor întreprinderi (inclusiv Persoane Fizice Autorizate, Persoane Fizice Independente, Întreprinderi Individuale, Întreprinderi Familiale etc.) la data semnării contractului de subvenție;
- Persoana al cărei plan de afaceri a fost selectat în vederea finanțării va trebui să aibă calitatea de reprezentant legal, acționar unic/asociat majoritar și administrator al afacerii nou înființate și sprijinite prin proiect, reprezintă societatea, are rol executiv în întreprindere, fiind efectiv cel care asigură gestiunea afacerii, este responsabil de patrimoniul întreprinderii înființate, are responsabilitatea de a garanta întru totul desfășurarea legală a activității economice și realizarea obiectelor de activitate.
- Conform legii economiei sociale, cele 34 de întreprinderi sociale vor acționa în scop social/în interesul comunității, vor aloca minim 90% din profiturile realizate scopului social și rezervei statutare, vor aplica principiul echității sociale față de angajați etc., ducând astfel la creșterea nivelului de trai, combaterea săraciei și la dezvoltarea serviciilor locale în regiunile de implementare
Pentru mai multe informații despre proiect, vă rugăm să ne contactați utilizând următoarele coordonate:
Email: ciprian.popescu@smeprojects.ro Telefon: 0040.21.312.68.93