Startup Ingenium – ADVANCED INMOTION DECOR S.R.L
14/05/2024Kickstart student – ASC Professional
16/05/2024Finanțarea este un obstacol des întâlnit la început în business, iar acest lucru se reflectă și în cazul afacerilor dezvoltate local de femeile antreprenor. În România, 1 din 2 femei se confruntă cu problema banilor atunci când pornește un business, însă finanțele nu sunt singurul impediment în lansarea unei afaceri: aproape o treime dintre antreprenoare nu au competențele și informațiile necesare la început, iar mai târziu lipsa resurselor non-financiare, precum cele materiale, umane sau idei, le împiedică pe mai mult de jumătate dintre acestea să își dezvolte afacerea1.
Un studiu recent, realizat de Visa, în colaborare cu ING Bank România și derulat de Ipsos2 , arată că independența profesională și dorința de a fi propriul șef sunt factori importanți ce determină începerea unei afaceri pentru mai mult de o treime dintre femeile antreprenor din România. Deși pe plan local, antreprenoarele simt că nu se confruntă neapărat cu prejudecăți sau dezavantaje atunci când fac business, spre deosebire de alte piețe din regiune, acestea s-au lovit de obstacole precum birocrația (proceduri administrative complicate) atunci când au ales calea antreprenoriatului [1].
Afacerile la început de drum
- Nevoia pentru lansarea propriului business apare mai târziu: studiul Visa arată că peste un sfert dintre femeile antreprenor din România și-au început afacerile după obţinerea primului loc de muncă.
- Dorința de a obține independența financiară prevalează: pentru mai mult de o treime dintre femeile antreprenor chestionate, independența și dorința de a fi propriul șef reprezintă principalul motiv pentru a începe o afacere.
- Creșterea profesională și personală este importantă: oportunitățile mai bune de câștig financiar și dorința de a crea ceva nou sau din pasiune sunt alți factori care determină lansarea propriului business.
Provocări pentru femeile antreprenor
- Depășirea barierelor pentru atingerea potențialului în business: mai mult de jumătate dintre femei văd birocrația (pașii administrativi complexi) ca principalul obstacol atunci când pornesc o afacere.
- Banii contează la început: 48% dintre antreprenoare se confruntă cu problema surselor de finanțare la început, iar pentru aproximativ 1 din 3 femei lipsa competențelor și a informațiilor necesare reprezintă un impediment.
- Deblocarea oportunităților de creștere a afacerii: contextul nefavorabil al pieței reprezintă ulterior principala piedică în dezvoltarea afacerilor pentru cele mai multe femei antreprenor, urmată de lipsa resurselor non-financiare (materiale, umane sau idei).
- Finanțele contează și mai târziu: pentru 37% dintre femei, lipsa finanțelor sau problemele legate de fluxul de numerar pot fi o problemă și în stadii mai avansate ale dezvoltării businessului, iar depășirea acestor obstacole poate aduce beneficii semnificative pentru femeile antreprenor care dețin un business și vor să îl scaleze în timp.
- Dificultatea de a găsi un echilibru: conducerea unei afaceri are un impact major și în viața de zi cu zi a femeilor antreprenor, 4 din 10 femei spunând că fac eforturi uneori să mențină un echilibru între viața profesională și viața privată.
Cheia drumului către succes
- Micile afaceri caută soluții să evolueze: femeile antreprenor se axează în dezvoltarea afacerii lor preponderent pe activități de marketing și promovare, finanțe, digitalizare și e-commerce.
- Antreprenoarele sunt dispuse să accepte ajutor în business: deși majoritatea femeilor din România spun că nu cunosc în prezent resurse gratuite care să le vină în ajutor, acestea declară că sunt deschise către astfel de soluții dacă le-ar avea la dispoziție.
- Factori pentru succes: pentru cele mai multe femei, o idee și un plan de afaceri bine conturate, alături de experiența în domeniuși resursele financiare necesare au fost cruciale pentru deschiderea afacerii.
- Nu în ultimul rând, sprijinul celor apropiați are un rol crucial: familia și partenerii de viață joacă un rol important în demararea afacerii pentru aproximativ 4 din 5 femei chestionate în cadrul cercetării.
Deblocarea potențialului digital pentru femeile antreprenor
Studiul Visa arată nevoia evidentă a micilor afaceri pentru creșterea nivelului de servicii digitalizate. Doar 16% dintre femeile antreprenor din România își vând serviciile sau produsele prin intermediul unei platforme de e-commerce, iar un procent asemănător prin intermediul rețelelor sociale3. Mai mult, atunci când vine vorba de plățile electronice, peste jumătate dintre respondente declară că volumul încasărilor prin card reprezintă mai puțin de un sfert din totalul businessului4. Digitalizarea vine cu avantaje multiple pentru micile afaceri, precum confort, siguranță și rapiditate, ajutându-le să se adapteze așteptărilor consumatorilor și unei economii aflate în continuă schimbare.
Programul She’s Next, lansat în Romania de Visa împreună cu ING Bank și Impact Hub Bucharest, își propune să ajute femeile antreprenor să depășească toate aceste provocări și să obțină resursele financiare necesare, dar și informațiile și know-how-ul de care au nevoie pentru a-și atinge adevăratul potențial în business. Soluțiile menite să acopere aceste nevoi vizează atât finanțarea afacerilor, prin cele 3 granturi în valoare de 10.000 euro fiecare, precum și compensarea cunoștințelor de business prin sesiunile de coaching și mentorat oferite pe parcursul unei perioade de 6 luni.
Femeile antreprenor eligibile în programul Visa She’s Next își pot înscrie afacerea aici până pe 25 mai.
1, 2, 3 – Studiul comandat de Visa Consulting & Analytics a fost realizat de IPSOS în noiembrie 2023 pe un eșantion de 155 de antreprenori din România, cu vârste cuprinse între 25 și 70 de ani, care acceptă plata cu cardul sau au încetat să accepte plata cu cardul în ultimii doi ani. Datele au fost colectate prin intermediul unui chestionar online în România.