Obstacole în activitatea service-urilor auto
09/02/2024SONDAJ CNIPMMR – Impactul asupra antreprenorilor la o lună de la aplicarea noilor măsuri fiscale în 2024
09/02/2024Problemele SOLUȚIONATE ale transportatorilor:
- Plafonarea RCA pentru autovehiculele de peste 16 tone, la 9000 RON pentru B0 – pret ce se va obtine doar prin BAAR;
- Introducerea tolerantelor de 4% pe axa, 5% pe masa totala si introducerea tolerantei la depasirea dimensiunilor maxime admise prin modificarea Ordonantei Guverunului 43/1007;
- Eliminarea sanctiunii privind expirarea rovinietei din cauza asteptarilor la punctele de frontiera si eliminarea atestatelor agabaritice prin modificarea codului rutier;
- Modificarea despagubirii CMR la valorile maxime din Conventia CMR;
- Organizarea la Ministerul Transportului a unui grup de lucru pentru imbunatatirea cadrului normativ privind eliminarea “pirateriei” in transporturi, si corelarea H.G. 1317/2023 cu O.G. 43/1997 si crearea unui grup de lucru din care sa faca parte Ministerul Transporturilor si Autoritatea pentru Digitalizare a Romaniei, pentru modificarea O.G. 49, privind Transportul Alternativ. Retragerea din procedura de Consultare Publica / Modificarea proiectului de O.G. prin care se modifica cadrul normativ referitor la Transportul Alternativ;
- Reducerea timpilor de asteptare la frontierelor U.E. si non U.E. prin implementarea a doua masuri:
- Separarea fluxurilor U.E. de cele non U.E., unde este posibil;
- Preselectia camioanelor (se vor separa camioanele goale fata de cele incarcate prin cantarire dinamica, initial in vamile Giurgiu si Nadlac), cu extindere ulterioara la nivel national;
- Realizarea unor puncte de trecere a frontierei dedicate, pentru prima data, in regim pilot, intre Romania si tarile non U.E., pentru fluidizarea traficului rutier;
- Ajustarea tarifelor la AST.
Problemele NESOLUȚIONATE ale transportatorilor:
1. Restituirea unei parti din supraaciza pentru transportul comercial de peste 3,5 tone, astfel 0.15 bani incepand de acum si 0.30 bani din 1 iulie, motivata de faptul ca preturile carburantilor au fost intr-o continua crestere, razboiul din Ucraina a condus in mod clar la un haos pe piata si la o volatilitate ulterioara a preturilor si se practica si in alte tari din U.E., in special in Ungaria si nu dorim migrarea alimentarilor cu combustibili in aceasta tara. Proiectul trimis de Ministerul Transporturilor se afla la semnat de acum o saptamana la Ministerul Finantelor;
2. Introducerea platii in rate sau posibilitatea suspendarii politelor RCA. Nu a fost demarat procesul legislativ legat de modificarea Legii RCA si a Normei Subsecvente.
3. Crearea unui cadru mai adecvat prin modificarea Legii 38/2003, privind controlul activitatilor nelicentiate si nefiscalizate din domeniul transportului de persoane si marfa:
- Introducerea Organului de specialitate din domeniul transportului (ISCTR) sa aiba aceleasi atributii de control ca si Politia Rutiera;
- Pana la modificarea legislatiei, introducerea tematicii in cadrul Directiri Politie Rutiere si Serviciilor Judetene Rutiere, privind controlul asa-zisilor “pirati”, impreuna cu asociatiile patronale reprezentative.
4. Crearea unui grup de lucru la nivelul ANAF pentru a institui o procedura de lucru simpla privind raportarea tuturor marfurilor la transportul rutier international in Ro e-Transport, pentru a nu ingreuna operatiunile de transport (crearea unei platforme separate fata de SPV, conform modelului din Ungaria).
5. Acordare de granturi/ajutoare pentru achizitionarea de autobuze/camioane nepoluante sau cu emisii zero, asa cum se practica deja in alta tari din U.E.
6. Introducerea indemnizatiei de hrana si cazare pentru lucratorii mobili la nivelul minim al angajatilor din sistemul bugetar.
7. Modificarea Legii 8 / 1996 privind incasarea drepturilor de autor:
– o taxa unica la clasificarea autovehiculelor de transport pasageri (doar pt cele ce prin clasificare se supun conditiei existentei sistemului de sonorizare)
– calculul acestei taxe sa fie la valoarea sumelor similare aplicabile in tarile UE
– formula de calcul combina durata medie de utilizare/numarul de locuri/tip de sonorizare (radio, cd player, mp3, bluethooth) , video playere dupa caz.
– taxa unica astfel colectata se imparte catre toate organismele de colectare asa cum stabileste ORDA prin ordin.
– in mod obligatoriu, la stabilirea sumelor in plata pentru utilizatori trebuie consultate organismele patronale reprezentative la nivel national la momentul consultarii. In acest sens, trebuie modificata Legea de functionare a ORDA.