Cea de-a 30-a ediție a evenimentului ”Ziua Întreprinzătorilor”
16/05/2023Ultima ediție a evenimentului Romania Start-up Revolution
24/05/2023Prin proiectul Legii învățământului superior,aflat în dezbaterea Senatului, se regelmentează ca instituțiile de învățământ superior să fie furnizori de programe de formare profesională a adulților. Practic, prin acest proiect, se propune ca universitățile să ofere servicii de formare profesională a adulților, alături de alți furnizori privați.
În prezent, formare profesională a adulților este reglementată de OG 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Muncii coordonând autorizarea furnizorilor de formare profesională a adulţilor, gestionând registrele naţionale ale furnizorilor şi reglementând sistemul de asigurare a calităţii în formarea profesională a adulţilor.
PROIECTUL DE LEGE INTRODUCE OBLIGAȚII BIROCRATICE IMPOSIBIL DE ÎNDEPLINIT DE CĂTRE FURNIZORII PRIVAȚI DE PROGRAME DE FORMARE PROFESIONALĂ, DIN CAUZA LIPSEI DE CLARITATE ÎN REDACTARE
Problema de fond pe care proiectul de lege o crează este reprezentată, în principal, de art. 184. alin. 2 care dispune că “Programe de formare profesională a adulților pot fi desfășurate și de către furnizori de formare cu respectarea prevederilor legale privind asigurarea calității”.
Această prevedere neclară din proiect, coroborată cu dispozițiile alin. 1 art. 184, conform căreia “Instituțiile de învățământ superior pot organiza, în baza evaluării externe a calității educației realizată în condițiile Titlului IV, de către ARACIS, programe de formare profesională adulților (..)”, conduce la interpretarea că toți furnizorii privați de programe de formare profesională, care nu sunt instituții de învățământ superior, vor fi obligații să obțină aprobarea ARACIS în cadrul evaluării externe a calității educației, pentru derularea programelor de formare profesională a adulților.
Furnizorii de programe de formare profesională a adulților se vor afla în imposibilitatea de a mai organiza programe de formare profesională pentru ocupațiile cu condiții de acces de studii superioare, care vor avea regimul cursurilor postuniversitare.
Formarea profesională a adulților trebuie să ofere competențe specifice ocupațiilor din piața muncii, să se axeze pe aspectele practice aflate în strânsă legătură cu ocupația, obiectiv care se poate atinge colaborând cu formatori cu experiență din piața muncii pentru fiecare domeniu.
SOLUȚIA PROPUSĂ DE CNIPMMR PENTRU REZOLVAREA PROBLEMEI
Pentru evitarea oricărei confuzii privind asiguarea calității în organizarea programelor de formare profesională de alți furnizori, în afara instituțiilor de învațământ superior, CNIPMMR propune clarificarea alin. 2 al art. 184, în sensul menționării exprese că Ministerul Muncii este instituția responsabilă cu reglementerea sistemului de asigurare a calităţii în formarea profesională a adulţilor, astfel:
Art. 184 alin. 2
”(2) Programe de formare profesională pot fi desfășurate și de către furnizori de formare cu respectarea prevederilor legale privind asigurarea calității, în condițiile reglementate de către Ministerul Muncii.”
CNIPMMR solicită Senatului să aprobe acestă completare a proiectului Legii învățământului superior, din cadrul programului România Educată, asigurând în acest mod claritatea actului normativ, predictibilitate și continuitate în activitatea de formare profesională a adulților, într-o perioadă în care piața muncii cunoaște transformări radicale datorită procesului de digitalizare, atât angajații cât și angajatorii având nevoie de dobândirea de competențe noi pentru asigurarea unei forțe de muncă calificate.