„ROMANIA START-UP REVOLUTION”, ediția a-2-a
04/05/2023Cerere ofertă de preț servicii pentru realizare aplicație mobilă
05/05/2023Consiliul National al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România implementează în perioada iulie 2022 – august 2023, proiectul “Bucharest Business Agency”, Cod My SMIS – 151037, proiect finanțat în cadrul Programului Operational Capacitate Administrativa.
În cadrul proiectului s-a făcut o analiză a modului în care promovarea exporturilor și atragerea de investiții au fost asigurate până la demararea proiectului cu accent pe promovarea/dezvoltarea parteneriatului public privat, sprijinirea IMM-urilor, dezvoltarea de afaceri și sprijinirea firmelor prin diferite programe și strategii pentru dezvoltarea investițiilor și promovarea activităților de export.
Raportul va fi utilizat ulterior pentru dezvoltarea capacității administrative a CNIPMMR de a realiza dezvoltarea la nivel local, respectiv de a oferi suport pentru IMM-urile din Municipiul București pentru sporirea capacitaților de atragere a investițiilor și de realizare/promovare a exporturilor de produse/servicii realizate.
Pentru realizarea analizei și a raportului, reprezentanții Primăriei Municipiului București au furnizat date statistice înregistrate până la demararea proiectului, cu privire la: situația investițiilor și promovarea exporturilor la nivelul IMM-urilor din Municipiul București.
Pentru o bună fundamentare în elaborarea strategiei, au fost analizate și vor fi preluate și cele mai bune practici identificate la nivel European în domeniul de politică vizat de proiect.
În acest sens, a fost realizată o vizită de studiu la Viena în cadrul Vienna Business Agency – biroul de atragere de investiții din Viena pentru acțiuni de documentare și preluare de modele de bună practică în ceea ce privește acțiunile pe care aceasta organizație le utilizează pentru dezvoltarea de investiții și promovarea exportului firmelor din Viena.
Concluzia principală care reiese din această analiză este reprezentată de faptul că, deși valoarea exporturilor realizate de agenții economici cu sediul în Municipiul București a crescut semnificativ în ultimii ani, valoarea importurilor a avut o creștere similară. Astfel, referitor la comerțul extern al agenților economici cu sediul în Municipiul București, valoarea importurilor rămâne la un nivel dublu față de valoarea exporturilor. Așadar, se observă o balanță comercială negativă la comerțul internațional realizat de agenții economici din Municipiul București.
Totodată, încurajarea formării de parteneriate public-private sau între agenți economici locali și internaționali, este o măsură de bază realizată de organizații din alte țări focusate pe atragerea de investiții și promovarea de exporturi pentru regiunile pe care le reprezintă. Astfel de măsuri includ: identificarea de potențiali parteneri relevanți (furnizori, clienți etc.) în funcție de domeniul de activitate și necesitățile agenților economici respectivi, punerea în contact a acestora și facilitarea comunicării între aceștia (la nevoie prin oferirea de translatori), încurajarea participării la conferințe, târguri internaționale, workshop-uri sau alte evenimente relevante, facilitarea procesului de internaționalizare a firmei etc.
De asemenea, organizațiile internaționale relevante pun un accent ridicat pe forța de muncă. În acest sens, se identifică 2 direcții principale de acțiune: pe de o parte, agenții economici internaționali ce realizează investiții de capital la nivel local și își doresc demararea sau expansiunea unei afaceri sunt susținuți în procesul de recrutare al forței de muncă necesară din populația activă locală, iar pe de altă parte, agenții economici locali sunt susținuți în atragerea de experți / specialiști cu grad de calificare și competențe ridicate din alte țări. Pentru atragerea de forță de muncă cu grad de calificare și competențe ridicate, în unele cazuri se pot oferi și anumite servicii pentru acești specialiști internaționali – facilitarea obținerii documentelor necesare, consultanță în găsirea de locuință etc.
În plus, promovarea regiunii / localității ca destinație de afacere atractivă, cu informații despre specificul regiunii / localității este una din măsurile de bază implementate de organizațiile relevante pentru atragerea de investiții și promovarea exporturilor.