Prin intermediul unei proiect de Ordonanţă, iniţiat de Ministerul Economiei, Guvernul României doreşte să modifice OUG nr. 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacității de plată, cu modificările şi completările ulterioare şi să introducă noi sarcini birocratice pentru întreprinzătorii privaţi, sub forma obligaţiilor de raportare.
Astfel, se doreşte obligarea întreprinzătorilor privaţi de a raporta situația privind facturile restante mai mari de 10000 lei individual sau cumulat 10000 lei pe același creditor/debitor și mai vechi de 30 de zile de la emiterea facturii sau de la scadență, dacă scadența este clar specificată, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, către structura de compensare care își desfășoară activitatea în cadrul Sucursalei București a Centrului de Pregătire pentru Personalul din Industrie Bușteni, instituție publică aflată în subordinea și sub autoritatea Ministerului Economiei.
I. PREZENTAREA SITUAŢIEI ACTUALE PRIVIND SISTEMUL NAŢIONAL DE COMPENSARE A CREANŢELOR
Aceasta soluţie de eliminare a întreprinderilor private de la obligaţia de raportare a sumelor restante, s-a impus din cauza nefuncţionării în practică pentru agenţii economici privaţi la nivelul anului 2018, a unui sistem de compensare a creanţelor organizat de stat, rămânând în continuare obligaţia de a organiza evidenţa obligaţiilor de plată şi evidenţa creanţelor. |
Dacă în anul 1999, la momentul emiteri OUG nr. 77/1999, capitalul public reprezenta aproximativ 60%, iar cel privat 40%, în anul 2018 capitalul privat reprezintă componenta cea mai dinamică în totalul capitalului, reprezentând aproxiamtiv 85% din total capital.
II. POZIȚIA CNIPMMR REFERITOARE LA INTRODUCEREA DE NOI OBLIGAŢII ADMINISTRATIVE DE RAPORTARE PENTRU ÎNTREPRINZĂTORI
CNIPMMR, cu ocazia efectuării Testului IMM asupra proiectului, a dat un aviz negativ, din următoarele motive:
CNIPMMR solicită renunţarea la proiectul de Ordonanţă care îşi propune să introducă noi sarcini birocratice de raportare pentru mediul privat, sub sancţiune aplicării de amenzi de la 1.000 la 5.000 de lei şi menţinerea formei actuale a OUG nr. 77/1999, cu păstrarea obligaţiei de raportare a sumelor restante doar pentru companiile de stat, acestea înregistrând cele mai mari datorii din întreaga economie. Mai mult, acest act normativ pare să fie elaborat pentru “a da de lucru” unor funcţionari din cadrul Sucursalei București a Centrului de Pregătire pentru Personalul din Industrie Bușteni, decât pentru a veni în sprijinul mediului de afaceri. |
[1] „(1) Compensaţia operează de plin drept de îndată ce există două datorii certe, lichide şi exigibile, oricare ar fi izvorul lor, şi care au ca obiect o sumă de bani sau o anumită cantitate de bunuri fungibile de aceeaşi natură.
(2) O parte poate cere lichidarea judiciară a unei datorii pentru a putea opune compensaţia.
(3) Oricare dintre părţi poate renunţa, în mod expres ori tacit, la compensaţie.”
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.