I. Senatul a adoptat cu modificări Proiectul
În data de 31.10.2017, plenul Senatului a adoptat cu modificări Proiectul înregistrat cu nr. L241/2017 al Legii de aprobare a Ordonanţei nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA cu 54 de voturi „pentru” şi 45 „împotrivă”.
Forma adoptată de Senat prevede că măsura de plată defalcată a TVA va fi obligatorie exclusiv pentru companiile aflate în insolvenţă sau care înregistrează întrâzieri la plata acestei taxe şi că întreprinderile care vor opta benevol pentru această măsură, vor primi o scutire de 5% din impozitul pe profit: „au obligaţia să deschidă şi să utilizeze cel puţin un cont de TVA persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA (…) pentru încasarea şi plata TVA şi instituţiile publice înregistrate în scopuri de TVA (…) pentru încasarea TVA, care se află în cel puţin una din următoarele situaţii:
a) la 31 decembrie 2017 înregistrează obligaţii fiscale restante reprezentând TVA, cu excepţia celor pentru care s-a obţinut eşalonarea la plată, în cuantum mai mare de: 1500 lei în cazul contribuabililor mari, 1000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 500 de lei în cazul contribuabililor mici şi 100 de lei în cazul contribuabililor persoane fizice;
b) începând cu 1 ianuarie 2018 înregistrează obligaţii fiscale restante reprezentând TVA mai vechi de 30 de zile de la scadenţă, cu excepţia celor pentru care s-a obţinut eşalonarea la plată, în cuantum mai mare de: 1500 lei în cazul contribuabililor mari, 1000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 500 de lei în cazul contribuabililor mici şi 100 de lei în cazul contribuabililor persoane fizice;
c) se află sub incidenţa legislaţiei naţionale privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă”[1].
Contribuabilii care optează benevol pentru sistemul defalcat de plată a TVA pot renunţa la acest mecanism la sfârşitul anului fiscal, dar nu mai devreme de un an de la data la care a început să li se aplice măsura şi beneficiază de două facilităţi: o reducere de 5% la plata impozitului pe profitul aferent trimestrului IV al anului fiscal 2017 şi anulara penalităţilor de întârziere aferente obligaţiilor fiscale principale reprezentând TVA, restante la 30 septembrie 2017. Contribuabilii care au înregistrat întârzieri la plata taxei sau care au fost în insolvenţă, pot renunţa la măsură în termen de şase luni de la data în care nu se mai află în situaţia respectivă.
II. CAMERA DEPUTAŢILOR – Camera decizională
În data de 06.11.2017, Proiectul Legii de aprobare a Ordonanţei nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA a fost înregistrat la Camera Deputaţilor (PL x . 435/2017).
Proiectul Legii de aprobare a Ordonanţei nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA a fost trimis pentru raport la Comisia pentru buget, finanţe şi banci, Comisia pentru politică economică, reforme şi privatizare şi Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi in cadrul Camerei Deputatilor [2].
Comisia de buget, finanţe a Camerei Deputaţilor:
a) la 31 decembrie 2017 înregistrează obligaţii fiscale restante reprezentând TVA, cu excepţia celor pentru care s-a obţinut eşalonarea la plată, în cuantum mai mare de: 15.000 lei în cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei pentru restul contribuabililor, dacă aceste obligaţii nu sunt achitate până la 31 ianuarie 2018;
b) începând cu 1 ianuarie 2018 înregistrează obligaţii fiscale restante reprezentând TVA mai vechi de 60 de zile de la scadenţă, cu excepţia celor pentru care s-a obţinut eşalonarea la plată, în cuantum mai mare de: 15.000 lei în cazul contribuabililor mari, 10.000 de lei în cazul contribuabililor mijlocii, 5.000 de lei în cazul restul contribuabililor;
c) se află sub incidenţa legislaţiei naţionale privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă.
III. POZIŢIA CNIPMMR PRIVIND PLATA DEFALCATĂ A TVA
CNIPMMR reinterează poziţia sa că introducerea obligației ca toate întreprinderile din România să plătească TVA într-un cont separat va duce la blocarea întregii economii, încălcând principiul „Gândiţi mai întâi la scară mică”, instituit de dispozitiile art. 91 alin. (1) și (2) din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare, şi având efecte negative semnificative asupra IMM-urilor:
CNIPMMR consideră că măsura plății defalcate a TVA trebuie să se limiteze exclusiv la aplicarea sa în regim voluntar, de către contribuabilii care optează pentru această procedură, cu acordarea de facilități fiscale care să compenseze eforturile lor birocratice.
CNIPMMR salută amendamntele aduse în procesul legislativ pentru reglementarea plăţii defalcate a TVA şi solicită deputaţilor să îmbunătaţească în continuare Ordonanţa nr. 23/2017, să aplice principiul „Gândiţi mai întâi la scară mică”, să valorifice practicile la nivel european, să asigure aplicarea opţională a plăţii defalcate a TVA, cu acordarea de facilități fiscal corespunzătoare.
IV. IMPORTANŢA PREDICTIBILITĂŢII ȘI ÎNCREDERII ÎN SISTEMUL FISCAL
Încrederea în sistemul fiscal este o condiție esențială pentru investitori şi mediul de afaceri.
În 11 luni în 2017, prin 10 acte normative, au fost modificate/completate 261 de articole din Codul fiscal:
261 de articole din Codul fiscal modificate/completate în 11 luni nu asigură nici stabilitate pentru cadrul legal, nici predictibilitate pentru mediului economic, Ordonanţa nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA fiind un exemplu de reglementare neinteligentă.
Este necesară o reglementare fiscală inteligentă , care implică:
[1] Sursa: https://www.senat.ro/legis/PDF/2017/17L241FS.pdf
[2] Sursa: http://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck.proiect?cam=2&idp=16627