I. Recomandările Comisiei Europene
Privind Programul național de reformă al României pentru 2017 și care include un aviz al Consiliului privind Programul de convergență al României pentru 2017.
Comisia Europeană a prezentat, în 22 mai 2017, recomandările specifice fiecărei țări, document în care definește orientările de politică economică pentru fiecare stat membru în parte pentru următoarele 12-18 luni.
Analiza a reflectat următoarele aspecte importante:
[1] 2,6% in 2016, faţă de 0,5% – n.n.
II. Analiză comparativă între recomandările din anii 2017 și 2016
Analiza comparativă a documentelor Recomandări specifice României ale Comisiei Europene din 2017 şi 2016 reflectă următoarele concluzii desprinse din prembulul şi recomandările propriu-zise:
CNIPMMR a solicitat deblocarea fondurilor europene și a investițiilor publice, pentru a se asigura bază necesară creșterii veniturilor bugetare care să susțină creșterile salariale.
Creșterile salariale ale bugetarilor nu trebuie să afecteze nivelul investițiilor și nu trebuie să fie mai mari decât acestea (pentru 2017, cheltuielile salariale sunt prevăzute să crească cu circa 12%, până la 63,8 miliarde lei, comparativ cu 39,4 miliarde lei, suma prevăzută în bugetul pe 2017 pentru investiții).
Cheltuielile pentru investiții pentru anul 2016, potrivit Ministerului Finanţelor Publice, au fost de 29,5 miliarde de lei, respectiv 3,9% din PIB, prezentând un grad de realizare a execuțiilor bugetare anuale de 76,5%.
Comisia Europeană constată în Recomandările de ţară din 2017 că „începând cu luna august 2016, ministerele trebuie să ia în considerare prioritățile investiționale în planurile lor de cheltuieli, însă nu au fost luate alte măsuri pentru a consolida rolul Ministerului Finanțelor în prioritizarea investițiilor și pentru a coordona mai bine pregătirea proiectelor de investiții publice în ministere”.
CNIPMMR susţine crearea unui mecanism permanent pentru stabilirea elementelor obiective și pertinente, prin care să fie stabilit salariu minim la nivel naţional, finanţat din fonduri europene, cu o structură tripartită, alcătuit din repezentanţi ai partenerilor sociali şi ai guvernului, pe baza analizei productivităţii muncii şi a performanţelor de ansamblu ale economiei româneşti.
De asemenea, Comisia Europeană menţionează în cadrul Raportului de ţară al României 2017 că “majorările salariului minim continuă să fie adoptate fără aplicarea unor criterii obiective. Majorările ad-hoc ale salariului minim au sporit semnificativ ponderea lucrătorilor care sunt remunerați cu salariul minim și au condus la o concentrare puternică în partea inferioară a distribuției salariilor”.
În cadrul Raportului de ţară al României din februarie 2017 se menţionează că deficitul public a crescut la 2,8 % din PIB în 2016 și se estimează că va crește în continuare la 3,6 % în 2017și 3,9 % în 2018 (în acelaşi timp Eurostat a publicat în aprilie 2017 faptul că România avut un deficit de 3% din PIB).
CNIPMMR a solicitat ca în cadrul Legii privind salarizarea personalului plătiti din fonduri publice, impactului financiar al proiectului asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 5 ani) cu precizarea cheltuielilor și veniturilor bugetare, să asigurare respectarea principiilor responsabilităţii, precauţiei și a ţintei de deficit bugetar de sub 3% din PIB și fără creșterea fiscalităţii asupra mediului de afaceri și fără instituirea de noi poveri fiscale pentru întreprinzători (menţionăm că în Expunerea de motive la proeictul Legii privind salarizarea personalului plătiti din fonduri publice, la rubrica „Impactul asupra mediului de afaceri” se menţionează „nu este cazul”, iar la „Impactul financiar asupra bugetului general consolidat, atât pe termen scurt pentru anul curent, cât şi pe termen lung- 5 ani”, se menţionează că pentru anul curent nu există impact financiar, iar pentru următorii 4 ani nu se menţionează nicio cifră).
CNIPMMR susţine necesitatea unei reforme profunde a sistemului bugetar şi îmbunătățirea soluțiilor de e-guvernare, digitalizarea administrației publice, cu restructurarea posturilor din administrația publică locală și centrală care întrețin nejustificat birocrația.
Tot aici reamintim că, în cadrul Recomandărilor de ţară din 2016, Comisia menţionează cooperarea foarte limitată dintre serviciile de ocupare a forței de muncă și cele sociale, „ceea ce face și mai dificilă activarea beneficiarilor de asistență socială”.
CNIPMMR susţine aplicarea Codului Fiscal si nemodificare acestuia timp de 4 ani crează predictibilitate în mediul de afaceri, ajutând companiile să îşi elaboreze planuri de investiţii şi dezvoltare pe termen mediu şi lung.
Guvernul României a propus un plan de creştere a veniturilor care prevede:
ANAF implementează un plan de creştere a colectării care include:
CNIPMMR prin Programul de guvernare 2016-2020 al mediului de afaceri a susţinut ca măsură de susţinere şi promovare a antreprenoriatului în rândul tinerilor, înfiinţarea liceelor de antreprenoriat, axate pe învăţarea conceptului de antreprenoriat şi implementarea programului România profesională.
Operaţionalizarea şi eficientizarea serviciilor medicale în ambulatoriu (consultaţii medicale, servicii medicale oferite în cabinetlee medicale fără a necesita internarea pacientului) au ca efect reduceri de cheltuieli în domeniul sănătăţii şi eficientizarea costurilor, în prezent serviciile medicale in ambulatoriu având mai mult un caracter formal.
2. Recomandări făcute în 2016 care nu mai sunt menționate în 2017
Comisia recomandă ca, în perioada 2016-2017, România să întreprindă acțiuni astfel încât:
Cu toate că în Raportul de ţară din 2017 se menţionează că s-au realizat progrese substanțiale în ceea ce privește dezvoltarea serviciilor oferite de Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), în prezent “Schema de Garanții pentru Tineri – NEETS” este nefucţională, mai mult România a trebuit să returneze Comisei Europene peste 30 de milioane euro, primita ca prefinanţare în cadrul acestui proiect, din cauza nefolosirii acesteia.
CNIPMMR a solicitat prin Programul de guvernare 2016-2020 al mediului de afaceri:
– Stabilirea ca obiectiv strategic: reducerea şomajului în rândul populaţiei tinere, cu vârsta până în 25 de ani, de la 24% în present la sub 10% în doi ani şi la sub 5% în următorii doi ani,
– Crearea de Fonduri de seed-capital pentru sprijinirea înfiinţării de noi microîntreprinderi de către tineri,
– Înfiinţarea Agenţiei Naţionale de Ocupare pentru Tineri, prin operaţionalizarea schemei de garanţii pentru tineri.
III. Poziția CNIPMMR privind recomandările de țară pentru România
Majoritatea recomandărilor şi constatărilor făcute în documentul Recomandările de ţară din 2016, se regăsesc şi în 2017, chiar dacă sub formulării diferite, acest lucru demonstrând că, în continuare, sunt necesare măsuri şi politici publice care să conducă la soluţionarea problemelor menţionate.
Domeniul problemelor identificate în Recomandările de ţară din 2017 şi 2016 este acelaşi:
CNIPMMR solicită realizarea unui plan care trebuie să cuprindă acţiunile viitoare necesare implementării recomandărilor Comisiei Europene.