cnipmmr logo 30 anicnipmmr logo 30 anicnipmmr logo 30 anicnipmmr logo 30 ani
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoricul organizației
    • Membri
    • Structura de conducere
    • Echipa
  • Evenimente
  • Proiecte
    • Proiecte în implementare
    • Proiecte finalizate
  • Comunicate
  • Publicații
  • Aderare
  • Newsletter
  • One stop shop for Ukraine
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoricul organizației
    • Membri
    • Structura de conducere
    • Echipa
  • Evenimente
  • Proiecte
    • Proiecte în implementare
    • Proiecte finalizate
  • Comunicate
  • Publicații
  • Aderare
  • Newsletter
  • One stop shop for Ukraine
Simplificare si rapiditate
08/04/2015
CARGO sau CMR? 5 diferente pe care beneficiarul transportului tau trebuie sa le stie
09/04/2015

Controale fiscale si practici exagerate asupra IMMurilor

Published by cnipmmr on 08/04/2015
Categories
  • Lobby
  • Puncte de vedere ale CNIPMMR
Tags
  • anaf
  • control fiscal
  • drepturi fundamentale
  • practici exagerate

Comunicat de presă:

Propunerile CNIPMMR privind îmbunătățirea activităților de control fiscal și de eliminare a practicilor exagerate asupra IMM-urilor

cod fiscalPentru rezolvarea numeroaselor problemelor semnalate de membrii CNIPMMR privind controalele şi practicile exagerate aplicate IMM-urilor în domeniul controalelor fiscale, CNIPMMR solicită autorităţilor competente adoptarea măsurilor organizatorice, administrative şi legislative corespunzătoare, care să asigure aplicarea principiilor europene recunoscute pentru toate domeniile dreptului, respectiv:

  • principiul proporţionalităţii;
  • principiul protecţiei drepturilor fundamentale, inclusiv dreptul la apărare;
  • principiul certitudinii legale;
  • principiul neretroactivităţii şi respectării drepturilor câştigate;
  • dreptul la protecţie juridică şi la un proces echitabil;
  • principiul protecţiei aşteptării legitime (predictibilităţii legii).

control-anaf


CNIPMMR formulează următoarele propuneri de măsuri:

1. MĂSURI DE CREŞTERE A ACCESULUI IMM-URILOR LA INFORMAŢII, aplicate în mod continuu şi constant:

  • Sistematizarea reglementărilor şi obligaţiilor fiscale pe categorii de contribuabili (în special pentru IMM-uri);
  • Publicarea Codului fiscal, a Codului de procedură fiscală şi a celorlalte acte normative cu caracter fiscal în formă actualizată şi consolidată, cu toate modificările şi completările ulterioare, pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice, pentru a fi accesibile IMM-urilor;
  • Publicarea datei înregistrării unei societăţi în Registrul Contribuabililor inactivi disponibil pe site-ul ANAF, pentru a se putea verifica situaţia de fapt a acelei societăţi de la o anumită dată (https://www.anaf.ro/anaf/internet/ANAF/informatii_publice/informatii_agenti_economici/registrul_inactivi_reactivati/);
  • Asigurarea accesului gratuit pentru IMM-uri la informaţii din Registrul Comerţului, pentru a se putea verifica eficient situaţia furnizorilor/prestatorilor cu care sunt încheiate contracte sau sunt în derulare comenzi, cu îmbunătăţirea acesibilităţii şi conţinutului platformei online https://portal.onrc.ro/ONRCPortalWeb/ONRCPortal.portal;
  • Realizarea inventarului complet al taxelor fiscale şi nefiscale, al avizelor, autorizaţiilor şi licenţelor necesare desfăşurării activităţilor comerciale, inclusiv a procedurilor aplicabile pentru obţinerea acestora, care să fie accesibil on-line şi care să conţină informaţii actualizate şi practice pentru IMM-uri.

2. MĂSURI ADMINISTRATIVE:

  • Stabilirea planurilor de control cu prioritate pentru combaterea marii evaziuni fiscale şi aducerea lor la cunoştinţa opiniei publice până pe data de 30 aprilie 2015;
  • Adaptarea resurselor umane/materiale şi a mijloacelor aplicate la situaţiile concrete (cu diferenţieri de proceduri şi metodologii specifice pentru fiecare categorie de contribuabili: microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii şi mari) şi informarea opiniei publice – permanent;
  • Previzionarea şi realizarea de acţiuni de informare a IMM-urilor şi diseminarea informaţiilor privind cadrul legal din domeniul fiscal – şi aducerea lor la cunoştinţa opiniei publice până pe data de 30 aprilie 2015;
  • Previzionarea şi realizarea de acţiuni pentru exercitarea funcţiei preventive a controlului, cu acordarea de avertismente înainte de aplicarea amenzilor şi sancţionarea contravenţională numai în caz de neconformare a întreprinzătorilor, în termenul stabilit de control – şi anunţarea lor până pe data de 30 aprilie 2015;
  • Individualizarea cuantumului amenzilor raportată la gravitatea faptei şi diferenţiat pe categorii de contribuabili (cu neaplicarea maximului amenzii contravenţionale pentru toţi întreprinzătorii, pentru orice faptă) – şi aducerea la cunoştinţa opiniei publice – permanent;
  • Colaborarea cu confederaţiile patronale reprezentative la nivel naţional pentru campaniile de informare şi pentru monitorizarea aplicării dispoziţiilor legale din domeniul fiscal – permanent;
  • Eliminarea subiectivismului şi a promovării / protecţiei unor interese în activitatea de control prin adoptarea unor măsuri de perfecţionare a procedurilor şi trainingului în cadrul ANAF – şi anunţarea lor în trimestrul II 2015;
  • Îmbunătăţirea comunicării instituţiilor cu atribuţii de control cu mediul de afaceri, stabilind un mecanism coerent – până pe data de 30 aprilie 2015.

3. MĂSURI LEGISLATIVE:

Propuneri de îmbunătăţire (completare/modificare) a cadrului legal formulate de CNIPMMR:

  • Reglementarea bacşişului pentru sectorul de servicii (exp. restaurante, holeluri, etc.) – până pe 13 aprilie 2015;
  • Tratament egal în executare pentru credite bugetare şi plăţi întârziate în cadrul contractelor de achiziţii publice – până pe 13 aprilie 2015;
  • Îmbunătăţirea reglementărilor privind controalele, pentru exercitarea cu prioritate a funcţiei preventive a controlului, cu informarea corespunzătoare şi stabilirea de avertismente prealabile sancţiunilor pecuniare în cazul microîntreprinderilor şi întreprinderilor mici, responsabilizarea funcţionarilor cu atribuţii de control, eliminarea practicilor controalelor şi amenzilor excesive pentru IMM-uri – în trimestrul II 2015;
  • Reglementarea principiului „in dubio contra fiscum”, cu aplicarea interpretării celei mai favorabile contribuabilului, pentru ca acesta să nu fie sancţionat pentru imperfecţiunile cadrului normativ;
  • Continuarea procesului de simplificare a procedurilor administrative şi fiscale, cu reducerea cu cel puţin 10% a acestora – în trimestrul II 2015;
  • Reducerea cu minimum 25% a numărului de plăţi fiscale pentru întreprinzători, care în România este cel mai ridicat din UE: de 3,11 ori mai mare decât media UE (România – 39 plăţi/an, media UE27 – 12,5 plăţi/an)[1], de 9,75 ori mai mare decât în Suedia (locul 1: 4 plăţi/an) şi de 1,3 ori mai mare decât în Cipru (locul 26: 30 plăţi/an) – în trimestrul II 2015;
  • Reducerea cuantumului amenzilor pentru microîntreprinderi şi întreprinderi mici, raportat la cifra lor de afaceri, numărul de salariaţi şi valoarea indicatorului social de referinta (500 lei) – în trimestrul II 2015;
  • Revenirea la reglementarea suspendării executării în cazul contestării contravenţiilor (art. 32 alin. 3 din O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor);
  • Controlul în condiţii normale să nu fie pentru IMM-uri la perioade mai scurte de 3 ani – în trimestrul II 2015;
  • Asigurarea unui cadru legal stabil şi predictibil în domeniul fiscal şi contabil pentru IMM-uri, bazat pe reducerea birocraţiei – în trimestrul II 2015.

[1] Doing Business 2014:  Understanding Regulations for Small and Medium-Size Enterprises, Banca Mondială, 2014

Share
0
© 2023 CNIPMMR. All Rights Reserved. Muffin group
    This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Cookie settingsACCEPT
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Necessary
    Întotdeauna activate
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ