I. PROIECTUL DE HOTĂRÂRE DE GUVERN PRIVIND PROCEDURILE DE INFORMARE, CONSULTARE ŞI ALTE MODALITĂŢI DE IMPLICARE A ANGAJAŢILOR
În data de 6.12.2013, partenerii sociali au fost invitaţi la şedinţa Comisiei de Dialog Social constituită la nivelul Ministerului Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice pentru discutarea Proiectului de Hotărâre de Guvern privind reglementarea procedurilor de informare, consultare, participare şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea întreprinderilor.
Proiectul de Hotărâre de Guvern prevede elaborarea unei proceduri de informare şi consultare care stabileşte modalitatea prin care se constituie organul de reprezentare al angajaţilor, periodicitatea întâlnirilor între organul de reprezentare şi reprezentanţii angajatorului, documentaţia ce trebuie pusă la dispoziţia reprezentanţilor angajaţilor cu precizări explicite privind tipul de informaţii ce trebuie puse la dispoziţie, procedura prin care reprezentanţii angajaţilor îşi pot desemna membrii în structurile de conducere, de control sau administrare a întreprinderii, precum şi drepturile la formare şi suportarea unor cheltuieli legate de desfăşurarea activităţii acestora.
Prevederile principale ale Proiectului Hotărârii de Guvern privind procedurile de informare, consultare şi alte modalităţi de implicare a angajaţilor:
II. 26000 ÎNTREPRINDERI AFECTATE FINANCIAR ŞI BIROCRATIC DE UN PROIECT DE HOTĂRÂRE PRIVIND INFORMAREA ŞI CONSULTAREA ANGAJAŢILOR
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) îşi exprimă dezaprobarea fermă pentru conţinutul Proiectului de Hotărâre de Guvern privind reglementarea procedurilor de informare, consultare, participare şi alte mecanisme de implicare a angajaţilor în activitatea întreprinderilor, deoarece afectează financiar şi birocratic un număr de 26.000 de întreprinderi, inclusiv întreprinderile mici şi mijlocii, instituind obligaţia de preluare de către angajatori a cheltuielilor altor persoane, cu încălcarea principiilor statuate de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 1276/2010, precum şi cu încălcarea prevederilor directivelor europene şi practicilor din celelalte state membre.
Astfel cum se recunoaşte în Nota de fundamentare a proiectului elaborată de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice: „În prezent dreptul la informare şi consultare al angajaţilor este reglementat prin Legea nr.467/2006, privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor, care transpune Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/14/CE.
De asemenea, pentru angajaţii societăţilor europene cu sediul în România se aplică prevederile Hotărârii de Guvern nr.187/2007 privind procedurile de informare, consultare şi implicare a angajaţilor care transpune Directiva 2001/86/CE”.
Legea nr.467/2006 privind stabilirea cadrului general de informare şi consultare a angajaţilor a transpus pe deplin Directiva Parlamentului European şi a Consiliului 2002/14/CE, optând pentru varianta cea mai bună pentru salariaţi: aplicarea pentru toţi angajatorii care au cel puţin 20 de angajaţi, inclusiv pentru întreprinderile mici şi mijlocii, deşi era prevăzut opţional aplicarea pentru angajatorii care au cel puţin 50 de angajaţi.
Prin Decizia nr. 1276 din 12 octombrie 2010 Curtea Constituţională a statuat: „în lipsa muncii prestate, angajatorul nu poate fi obligat la plata unei remuneraţii care să facă abstracţie de această situaţie concretă şi obiectivă”, „în situaţia de faţă, cauza contraprestaţiei din partea angajatorului lipseşte, acesta suferind practic o diminuare a activului său patrimonial” „scopul reglementării, acela de a proteja activitatea sindicală, vine într-o evidentă coliziune cu interesele angajatorului, care este pus în situaţia de a suporta o sarcină excesivă, de natură a-i afecta esenţa dreptului de proprietate”.
Recunoaşterea pentru reprezentanţii salariaţilor a aceloraşi drepturi şi obligaţii cu membrii în organele de administrare sau de control al întreprinderii care îi reprezintă pe acţionari, inclusiv a dreptului la îndemnizaţii, la dividende şi la vot, obligarea angajatorilor să suporte orice cheltuială privind experţii reprezentanţilor salariaţilor este neconstituţională, nu este prevăzută în aquis-ul european şi este în afara practicilor din toate celelalte state membre ale U.E., afectând grav 26.000 de întreprinderi, inclusiv întreprinderile mici şi mijlocii. Activităţile de reprezentare a salariaţilor trebuie să fie realizate voluntar sau pe cheltuiala cui profită, şi nu pe cheltuiala angajatorilor.