Premii – Targul National al Intreprinderilor Simulate
23/02/2015Invitatie: IMM Forum 2015
09/03/2015Deflația este pericolul major pe care România trebuie să îl evite, iar reducerea taxelor și impozitelor prevăzute în proiectul noului Cod Fiscal poate contribui la acest efort, în contextul economic și social-politic al UE, care dă semne că din punct de vedere economic lucrurile se îndreaptă spre o situație foarte gravă. Opinia îi aparține vicepreședintelui Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR), Dan Mureșan. Printre noile măsuri se numără reducerea TVA, scăderea cotei unice sau eliminarea impozitului pe dividente.
Raul Chis: Nici bine n-a fost lansat în dezbatere publica proiectul noului Cod Fiscal, ca au aparut primele critici. De exemplu, preşedintele Consiliului Fiscal se intreba cum va face rost guvernul de bani pentru a compensa impactul de 16 miliarde de lei, pe care reducerile de taxe şi impozite îl va genera în bugetul de anul viitor.
Dan Muresan: Tot ceea ce s-a publicat in proiectul de cod fiscal reprezinta, din punctul meu de vedere, ca si finantist-contabil, si implicat in viata IMM-urilor, o intrare in normalitate. In ceea ce priveste asa zisele deficite ce ar urma sa fie generate de aceste masuri am retineri, as vrea sa vad mai intai o statistica: cum este in momentul actual, real, toata partea de colectare de venituri la bugetul de stat, raportata la ceeea ce se asteapta.
Raul Chis: Deci povara fiscala, diminuandu-se, va duce la relansarea economiei?
Dan Muresan: Contributia si colectarea la stat, cred eu, a crescut mult de la un an la altul. A crescut in acelasi timp si nivelul de conformare, care este mult mai mare fata de anul precedent. Cred ca acest nivel de conformare a crescut cu aproximativ 30 la suta, de la an la an. Cei de la Finante isi programau o crestere anuala a veniturilor cu 10-15, insa acest nivel a fost depasit datorita cresterii nivelului de conformare. Daca este un excedent sau un venit foarte mare fata de ceea ce ai programat, inseamna ca nu se va ajunge la deficit si eu nu cred ca se va ajunge la acel deficit ca urmare a reducerii taxelor si impozitelor.
Raul Chis: 20 la suta, TVA din 1 ianuarie 2016. Cum comentați?
Dan Muresan: Inseamna o crestere a nivelului de trai a populatiei, estimez eu, cu doua procente, pentru ca va creste puterea de cumparare si astfel consumul.
Raul Chis: In masura in care vor scadea si preturile la produse si servicii, nu?
Dan Muresan: Preturile cu certitudine vor scadea. In contextul actual economic noi ne aflam pe o pozitie de cerere redusa. Nu vorbim doar de Romania, ci de intreaga Uniune Europeana. Si atunci, este previzibil faptul ca scaderea TVA va stimula consumul. Oricum, noi suntem o tara atipica fata de alte tari din UE, in general. De ce? La noi nu se intampla imediat ca o majorare de taxe si impozite sa genereze venituri suplimentare la bugetul de stat. Totusi, trebuie sa remarcam un exemplu interesant: efectul de reducere al TVA pentru produse de panificatie, nu a insemnat reducerea globala a pretului tuturor produselor de panificatie, dar a insemnat o iesire a multor venituri din zona gri. Si acesta a fost un avantaj pentru bugetul de stat.
Raul Chis: Noua la suta va fi TVA pentru produsele alimentare – carne, pește, legume și fructe.
Dan Muresan: Foarte mare reducerea. Cred ca va fi undeva de 10 procente reducerea preturilor. Dar acest TVA va duce la scaderea preturilor cu
certitudine. In mod normal, cand faci astfel de calcule si stabilesti un procent, ar trebui stabilit in consens cu cotele care se practica in alte tari, cu cotele concurentiale de TVA pe care le practica tarile din jurul tau si cu capacitatea de absortie a populatiei. Trebuie sa recunoastem ca mai mult de jumatate din banii romanilor merg pe mancare. O reducere a TVA ar insemna ca oamenii sa poata sa isi permita sa cheltuie mai multi bani si pentru altceva, nu doar pentru subzistenta de zi cu zi.
Raul Chis: Tot stimulare economiei este avuta in vedere si cu scaderea cotei unice de la 16 la 14 din 1 ianuarie 2019.
Dan Muresan: Psihologic, reducerea este stimulativa, dar este important sa existe firme profitabile pe piata care sa o aplice. Trebuie sa ne gandim ca acest procent se va aplica si ca impozit pe venitul persoanelor fizice, care iarasi inseamna o crestere a venitului net lunar cu aproximativ doua puncte procentuale. Reducerile acestea, daca ne uitam la reducerea impozitului pe venit, automat cresc cu doi la suta suma neta pe care o primeste un contribuabil in buzunar. Toate aceste lucruri au un dublu efect. Reducerea TVA inseamna acces la mai multe produse. Reducerea impozitului inseamna un venit mai mare. Inseamna ca iarasi poti sa cumperi mai multe produse si servicii. Tot acest circuit va genera un venit suplimentar la bugetul de stat printr-o rotatie mai buna a banului.
Raul Chis: Se are în vedere si reducerea fiscalității pentru microîntreprinderile active, în paralel cu penalizarea microîntreprinderilor fără angajați, tocmai pentru a stimula angajarile. Aceasta masura si altele expuse anterior ar urma sa duca la crearea a 325.000 de locuri munca. Este realist planul?
Dan Muresan: Cu cat se creaza mai multe IMM-uri, cu atat se reduce povara sociala asupra statului. Iar acele 325.000 de posturi vizate, de locuri de munca nou create pe care le urmareste statul, ar trebui sa se acopere si prin aceste stimulente. La nivelul UE, are loc un proces periculos de deflatie (Deflația este un fenomen economic care reprezintă opusul inflației, caracterizat prin scăderea prețurilor bunurilor și serviciilor. Deflatia poate fi determinata, în principal, prin reducerea masei monetare și a creditului n.red.). Din pacate, din aceasta spirala nu se poate iesi. Unul dintre motivele pentru care statul român dorește să stimuleze angajarea este, ca sa nu ajungem în această situație periculoasă pentru că un punct procentual de deflație este echivalentul a 10-15 puncte de inflație, aici e pericolul major. De aceea se stimulează consumul, angajarile, pentru ca deflatie inseamna – se inchid firme, creste somajul si automat se reduce vertiginos consumul. In deflatie, preturile scad, nu se mai consuma, daca nu se mai consuma apar disponibilizari, daca sunt disponibilizati nu au bani si tot asa intr-o spirala care din pacate nu se opreste. Iar contextul economic si social-politic al UE da semne ca ne indreptam spre o situatie destul de grava.
Raul Chis: Este vizata si reducerea cotei contribuțiilor de asigurări sociale de stat pentru condiții normale de muncă, din 2017 (reducere contribuții la angajat, de la 10,5% la 7,5%, reducere contribuții la angajator, de la 15,8% la 13,5%).
Dan Muresan: Noi trebuie sa ne uitam unde suntem ca nivel de salarizare la nivelul UE. Noi suntem inca la salarii medii de 400 de euro. Aici e o mare problema. Iar competitivitatea economiei noastre ne tine la nivelul acestei salarizari. O crestere cu 200-300 de euro a salariilor in Romania oricum ar fi nici macar la jumatatea salariului mediu in UE. Daca reducerile de impozite si taxe ar contribui la cresterea salariilor cu 200-300 de euro, automat s-ar compensa reducerea de taxe prin cresterea de salarii. Dar bugetul de asigurari sociale si bugetul de sanatate sunt singurele bugete care sunt foarte greu de acoperit. Este singura reducere care este putin binevenita.
Raul Chis: In ciuda acestor reduceri de taxe si impozite, Ministerul de Finante spera la un impact pozitiv în creșterea economică (+1,7% din PIB)
Dan Muresan: PIB-ul se formeaza din niste componente: consumul intern total- privat si al statului, plus investiile statului plus exporturi minus importuri. Daca una din componente, care ar trebui sa reprezinte 50-60 la suta, creste cu 5 procente, sa spunem – daca reduci TVA cu 5 puncte procentuale – va dati seama ca in toata aceasta ecuatie a PIB-ul tarii creste cu 2,5 la suta. Deci sunt convins ca este un target usor de atins, acea crestere a PIB cu 1,7 la suta, numai din aceste masuri de reducere a taxelor si crestere a consumului.