Evaluarea situaţiei de ansamblu a IMM-urilor din România ~ semestrul I din 2014
26/11/2014„Task Force” pentru valorificarea inițiativei Junker
12/12/2014Conferință de presă
| București, 12 decembrie 2014, Sediul Central CNIPMMR
Punctul de vedere al CNIPMMR privind liberalizarea preturilor la gaze incepand cu 1 ianuarie 2015
In actualul context economic, avand in vedere legislatia in vigoare si recomandarile Uniunii Europene, va inaintam urmatorul punct de vedere referitor la posibila crestere majora a costurilor cu gazele naturale:
In vederea aplicarii prevederilor Directivei 73/2009 ANRE a elaborat cadrul legislativ necesar implementarii masurilor asumate de fiecare stat membru. In acest sens in anul 2012 fost aprobata “Legea a energiei electrice si a gazelor naturale” prin intermediul careia a fost stabilit cadrul de reglementare pentru desfasurarea activitatilor in sectorul energiei electrice si ale energiei termice produse in cogenerare, cu scopul utilizarii durabile a resurselor primare de energie in conditiile de accesabilitate, disponibilitate si suportabilitate si cu respectarea normelor de siguranta, calitate si protectie a mediului.
Structura actuala a pietei gazelor naturale cuprinde urmatorii jucatori:
- Operator al Sistemului National de Transport : SNTGN Transgaz SA Medias.
- Producatori: Petrom, Romgaz, Amromco, Toreador, Wintershall Medias si Aurelian Oil&Gas.
- Operatori pentru inmagazinare subterana: Romgaz, Amgaz si Depomures.
- Societati de distributie si furnizare a gazelor naturale catre consumatorii captivi: 36 de societati din care cei mai importanti – Distrigaz Sud si E.ON Gaz Romania.
- Furnizori – 119 societatii
Unul din punctele esentiale din lege il reprezinta angajamentul de renuntare la tarifele reglementate pentru consumatorii finali si dezvoltarea pietei concurentiale de energie electrica si gaze naturale. In acest sens a fost aprobat ”Calendarul de eliminare treptata a preturilor reglementate la gaze naturale” care in zona consumatorilor non-casnici are urmatoarea etapizare:
Data implementarii | Pretul productiei interne (lei/MWh) | Crestere pret final (%) |
01.12.2012 | 49 | 5 |
01.04.2013 | 55,3 | 5 |
01.07.2013 | 63,4 | 5 |
01.10.2013 | 68,3 | 3 |
01.01.2014 | 72 | 4 |
01.04.2014 | 89,4 | 5 |
01.07.2014 | 109 | 5 |
01.10.2014 | 119 | 4 |
Incepand cu 01.01.2015 consumatorii non-casnici vor fi scosi din zona tarifului reglementat trecand in categoria de consumatori ce isi pot negocia pretul de achizitie direct cu furnizorii de gaze naturale. In momentul de fata ANRE a licentiat un numar de 119 societati ce pot presta servicii de furnizare gaze naturale. Ordinul 62/2014 obliga furnizorii si producatorii de gaze naturale de a incheia transparent si nediscriminatoriu tranzactii pe pietele centralizate din Romania (Art.1 din prezentul ordin). Ordinul 118/2014 reglementeaza metodologia de stabilire a obligatiei producatorilor si furnizorilor de gaze naturale de a incheia tranzactii pe pietele centralizate de gaze naturale din Romania. Aceste acte normative impreuna cu cadrul legislativ primar (Legea 123/2012) sunt instrumentele prin care ANRE incearca sa monitorizeze tranzactiile cu gaze naturale. Piata centralizata de gaze naturale este gestionata de OPCOM, singura bursa de energie din Romania.
In anul 2014 piata centralizata a gazelor naturale a avut urmatoarele tranzactii – vanzari:
Ofertant | Tipul ofertei | Data licitatiei | Cantitate ofertata MWh | Pret de pornire Lei/MWh |
OMV Petrom Gas | Vanzare | 31.03.2014 | 106 | 82.50 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 24.03.2014 | 106 | 90,50 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 24.03.2014 | 318 | 90.00 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 20.04.2014 | 212 | 90.50 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 28.04.2014 | 212 | 90.50 |
SNGN ROMGAZ | Vanzare | 22.05.2014 | 315 | 90.00 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 23.05.2014 | 26.50 | 90.50 |
SNGN ROMGAZ | Vanzare | 23.07.2014 | 318 | 90.00 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 24.07.2014 | 318 | 89.90 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 22.08.2014 | 424 | 88.00 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 23.09.2014 | 318 | 90.00 |
SNGN ROMGAZ | Vanzare | 23.09.2014 | 420 | 88.00 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 24.10.2014 | 300 | 93.10 |
OMV Petrom Gaz | Vanzare | 21.11.2014 | 300 | 99.00 |
Pretul gazelor de import in primele sase luni a variat intre 122,56 lei / MWh si 106,59 lei/ MWh.
In urma analizarii expunerii de mai sus putem trage urmatoarele concluzii:
- Consumatorii non-casnici unde sunt incadrate si societatile de tip IMM au beneficiat de avantajul tarifului reglementat pana in luna august 2014 luna la care a fost aplicata ultima etapa de reglare a pretului (crestere), in momentul de fata pretul suportat de sectorul IMM este un pret obtinut pe principiul cerere-oferta respectiv aproximativ 96 lei / MWh.
- Piata centralizata a gazelor naturale este dominata de OMV Petrom Gaz lucru care atrage dupa sine nasterea fenomenului de monopol, prevederea ANRE respectiv ordinal 15/2013 prin care furnizorii sunt obligati sa respecte schemele de amestec import/intern, ex: decembrie 2014 raportul este de 89% intern cu 11% import (OMV Petrom Gaz – principalul producator) este inca un motiv de a considera ca ne indreptam spre acest fenomen.
- Lipsa de experienta a autoritatilor de monitorizare si reglementare in modul de comercializare liberalizat a gazelor naturale va duce la reactii intarziate in cazul unor dezechilibre a pretului, singurul instrument de intervenire asupra dezechilibrului este generat de Legea Concurentei prin care se poate bloca pretul pe o perioada de maxim 6 luni. Masura poate fi luata de Guvern dar cu avizul Consiliului Concurentei. Problema este cine stabileste daca se maifesta fenomenul de dezechilibru sau este un efect normal al pietei libere in conditiile in care nu exista jurisprudenta.
- Inexistenta unor masuri ce pot oferii solutii alternative (de inlocuire) pentru nevoia de agent termic va duce la incadrarea consumatorilor din sectorul IMM in categoria consumatorilor captivi, chiar si in conditiile in care pot schimba furnizorul mult mai usor prin decizie unilaterala.
Recomandari:
- Elaborarea legislatiei secundare privind eficienta energetica, publicarea legii 121 – privind eficienta energetica impune emiterea de acte normative ce vin in sprijinul cosumatorilor non-casnici.
In cadrul articolului 8 din prezenta lege apar urmatoarele prevederi:
- “Alin. 9 Ministerul Economiei, prin Departamentul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediul de Afaceri si Turism, dezvolta programe pentru a incuraja IMM-urile sa se supuna auditurilor energetice, precum si pentru punerea ulterioara in aplicare a recomandarilor acestor audituri.”
- “Alin.10 Ministerul Economiei, prin Departamentul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Mediul de Afaceri si Turism poate sa instituie scheme de sprijin pentru IMM-uri inclusiv in cazul in care au incheiat acorduri voluntare, pentru a acoperii costurile unui audit energetic si ale punerii in aplicare a recomandarilor rentabile formulate in urma auditurilor energetice, in cazul in care masurile propuse sunt puse in aplicare, cu respectarea legilatiei in domeniul ajutorului de stat.”
- Evaluarea reala a consumurilor de gaze naturale din secorul IMM si identificarea de masuri ce pot asigura un echilibru de negociere reala intre consumator si furnizor, constientizarea furnizorului (producatorului) ca nu este de neinlocuit stau la baza unei negocieri in conditii de piata libera a contractelor de furnizare.
- Promovarea utilizarii surselor regenerabile de gen biomasa si biogaz ce pot conferii o independenta din punct de vedere energetic in conditiile in care este una din tintele propuse in noua strategie energetica consta in identificarea de noi surse de energie durabila.
- Constituirea unui claster al eficientei energetice cu membri din sectorul IMM, institutii de cercetare, ONG-uri, mediul public si bancar ce va colecta, analiza impreuna cu reprezentatii autoritatilor din sectorul energetic noi reglemetari legislative ce pot asigura o mai buna implementare a politicii de eficienta energetica a inovatiilor tehnologice menite sa optimizeze utilizarea energiei. Promovarea productiei de energie termica si electrica obtinuta prin cogenerare in sistem descentralizat atrage dupa sine numeroase avantaje consumatorilor inclusiv celor mai vulnerabili dintre ei dat fiind ca aceasta reduce pierderile legate de transport, promoveaza producerea de energie din surse regenerabile, promoveaza dezvoltarea tehnologica, ofera un potential de creare de locuri de munca si este complementara unei productii centralizate de energie.