Implementarea directivei privind salariile minime adecvate în Uniunea Europeană
09/02/2024Problemele soluționate și nesoluționate ale transportatorilor
09/02/2024Patronatul Operatorilor de Service Auto (POSA) analizează constant impactul reglementarilor care influențează activitatea unităților de reparații auto. Astfel, referitor la a doua dintre cele mai importante subiecte aflate în agenda publică trebuie subliniate câteva aspecte:
1. Munca nefiscalizată
Sistemul E-factura a fost introdus pentru a combate evaziunea fiscală. Toate măsurile sunt cu aplicare doar pentru societățile comerciale. Din păcate, în România, serviciile sunt prestate într-o proporție destul de mare de entități care nu sunt înregistrate fiscal și bineînțeles neautorizate.
În ceea ce privește reparațiile auto, în anul 2022 s-au efectuat lucrări în valoare de peste 3,5 miliarde de lei de către entități nefiscalizate.
50% din numărul total al dosarelor de daună deschise de către societățile de asigurări sunt despăgubite fără a se fiscaliza reparația, astfel că societățile de asigurări pompează anual în piața neagră minimum 1,6 miliarde de lei. În ceea ce privește repararea mașinilor avariate de către proprietari, în regie proprie, reprezentanții service-urilor auto au analizat riscurile aferente adoptării unei astfel de reglementări pentru siguranța rutieră, ceilalți participanți la trafic și inclusiv pentru pietoni. Reparațiile în regie proprie înseamnă în fapt că asigurătorul îi acordă proprietarului mașinii avariate o anumită sumă, pentru ca acesta să-și repare autovehiculul. Acordarea acestor despăgubiri va constitui o sursă de finanțare pentru economia neagră de reparații și piese de schimb. Multe dintre reparații sunt realizate și în unități neautorizate și nefiscalizate, ceea ce înseamnă că nu există garanții în privința respectării normelor de siguranță rutiera.
Peste 10.000 de persoane fizice prestează lucrări fără a fi angajate și, evident, fără a plăti taxe pentru munca prestată, conform verificărilor făcute în teren de către colegii mei si transmise către RAR, ITM și prefecturi.
2. Stabilirea echilibrului în ceea ce privește polițele CASCO / RCA și despăgubirile în urma accidentelor rutiere.
În urma discuțiilor apărute în spațiul public cu privire la valoarea mare a polițelor RCA, s-a arătat cu degetul către valoarea devizelor unitățile reparatoare. Aceasta valoare se datorează creșterii semnificative a preturilor pieselor de schimb si a materialelor. Mă refer aici, la preturile practicate de importatori nu de societățile care le revând ulterior. Preturile de manoperă au o pondere de doar 15% din total, deci nu au putut să genereze costuri semnificative pentru asigurători. Mai mult, tarifele de manoperă nu au fost actualizate în ultimii ani, deși cheltuielile de funcționare la service-urilor au crescut semnificativ, costurile aferente utilităților crescând semnificativ . La fel ca orice agent economic, și service-urile trebuie să aibă grijă să nu înregistreze pierderi, să asigure plata la zi a salariilor datorate angajaților săi.
Dan Barbu, Președinte Patronatul Operatorilor de Service Auto din România.