Schimbul de bune practici în vederea înființării Bucharest Business Agency și Sibiu Business Agency
29/11/2022Propunerea CNIPMMR privind creșterea salariului minim brut în anul 2023
08/12/2022CNIPMMR susține îmbunătățirea dialogului social și a cadrului legal pentru dezvoltarea negocierilor colective în condiții echitabile pentru patronate și sindicate.
DREPTUL UNUI PATRON DE A SE AFILIA LA MAI MULTE PATRONATE
CNIPMMR a susținut constant dreptului patronilor de a se asocia la mai multe patronate pentru susținerea intereselor lor specifice. Astfel, art. 64 alin. 5 din noua lege dispune că “Un patron poate fi afiliat, la mai multe patronate, conform obiectelor de activitate înregistrate la Registrul Comerţului, pentru protejarea intereselor specifice fiecărui obiect de activitate.”
Prin această prevedere este asigurată libertatea de asociere pentru apărarea intereselor specifice ale unui angajator.
SUSȚINEREA NEGOCIERILOR COLECTIVE ÎN CADRUL SECTOARELOR DE NEGOCIERE COLECTIVĂ
Noua lege introduce notiunea de ”sectoare de negociere colectivă” – care sunt definite ca ”sectoarele economiei naţionale în care partenerii sociali convin să negocieze colectiv, care se stabilesc de către Consiliul Naţional Tripartit şi se aprobă prin hotărâre a Guvernului”. Această modificarea are rolul de a impulsiona negocierea și încheierea de contracte colective de muncă la nivel sectorial, în contextul revenirii după perioada pandemică.
De exemplu, în Irlanda, în 2021, negocierile din sectorul privat au înregistrat o revenire parțială în cursul anului, cu un total de 81 de acorduri în primele 9 luni ale anului 2021, comparativ cu doar 64 de tranzacții pentru cele 12 luni de 2020 (și 149 de oferte pentru cele 12 luni din 2019). O situație similară a fost raportată pentru Cipru, Grecia, Italia, Lituania, Portugalia, Slovacia și Spania, unde a existat o creștere a acordurilor colective în 2021, dar încă sub nivelurile pre-pandemie.[1]
Pentru sprijinirea întreprinderilor sub 49 de angajați, în cadrul negocierilor pentru stabilirea sectoarelor de negociere colectivă, CNIPMMR a susținut că pentru acești angajatori să fie stabilite sectoare separate, asigurându-se astfel protecția și adaptabilitataea contractelor colective de muncă la specificul microîntreprinderilor și întreprinderilor mici.
CNIPMMR a propus și a fost prevăzut în noua lege, ca confederațiile patronale reprezentative la nivel național, să poată participa la negocierea contractelor colective de muncă la nivelul sectoarelor de negociere colectivă în care au federaţii membre, la solicitarea şi în baza mandatului din partea acestora.
Clauzele contractelor colective de muncă produc efecte pentru toţi angajaţii/lucrătorii încadraţi în unitățile din sectorul de negociere colectivă pentru care s-a încheiat contractul colectiv de muncă la nivel de sector de negociere colectivă şi care fac parte din organizaţiile patronale semnatare, respectiv pentru toţi angajaţii/lucrătorii încadraţi în unităţile organizaţiilor patronale şi ale angajatorilor din sectorul de negociere colectivă sau care au aderat ulterior la contractul colectiv de muncă sectorial, cu posibilitatae extinderii, în anumite condiții, cu avizul conform al Consiliului Național Tripartit.
Această definirea a sectoarelor de negociere colectivă va ajuta România să îndeplinească obiectivul stabilit prin Directiva privind Salariile minime adecvate în UE, care dispune că statele membre cu o acoperire a negocierilor colectivă mai mică de 80% ar trebui să stabilească un plan de acțiune pentru promovarea negocierilor colective. Planul de acțiune ar trebui să stabilească un calendar clar și măsuri specifice pentru a crește progresiv rata de acoperire a negocierilor colective.
CNIPMMR își exprimă regretul că nu a fost susținută introducerea negocierilor colective la nivel teritorial/județean, lucru susținut și de OIM în Memorandum, existând un punct expres pentru această posibilitate pct. 4 din Recomadarea 5 ”Negocierea colectivă la nivel teritorial/județean”.
CNIPMMR consideră că actuala lege și sectoarele de negociere colectivă vor trebui revăzute după 1 an de aplicare, pentru a fi efectuate corecturi/actualizări raportat la efectele pe care aceste acte normative le vor produce.
[1] https://www.eurofound.europa.eu/publications/article/2022/collective-bargaining-and-social-dialogue-back-to-normal-in-2021