I. MODIFICĂRILE Formularului (088) DIN ORDINUL NR. 2048/2016
În Monitorul Oficial nr. 533 din data de 15 iulie 2016 a fost publicat Ordinul nr. 2048 din 8 iulie 2016 pentru modificarea Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.841/2015 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularului (088) „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA” al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Ordinul nr. 2048/2016 al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală intră în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării, respectiv 31 iulie 2016.
Modificările principale ale conținutului Formularului (088) sunt următoarele:
pct. 1A lit. c) vizând justificarea tipului activității desfășurate în afara sediului social/profesional și a sediilor secundare;
pct. 3, vizând atestarea tipului de viză și scopul șederii în Romania a administratorilor cetățeni non-UE;
pct. 5 a), respectiv contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabila cu prestatorul de servicii în domeniul contabilității;
pct. 7, respectiv contractul de prestări servicii încheiat de persoana impozabilă cu prestatorul de servicii în domeniul punerii la dispoziție de personal calificat.
Precizați dacă dețineți active în vederea desfășurării obiectului preponderent de activitate (tipul activelor si valoarea acestora);
Precizați dacă efectuați sau intenționați să efectuați, în următoarele 12 luni:
a) operațiuni intracomunitare și b) achiziții de bunuri/servicii din afara UE și/sau livrări de bunuri/prestări de servicii în afara UE (import/export).
Se completează capitol ”Date de identificare a persoanei impozabile” cu o rubrică ce permite reprezentantului legal al entitatii să declare dacă societatea se află sau nu se află în procedura insolvenței prevăzută de Legea nr. 85/2014. Datele cu privire la asociați și/sau administratori se vor completa pentru persoanele care îndeplineau această calitate la momentul declanșării procedurii insolvenței.
II. POZIȚIA CNIPMMR PRIVIND MODIFICAREA Formularului (088) ADUSĂ PRIN ORDINUL NR. 2048/2016 AL PREȘEDINTELUI ANAF
CNIPMMR a propus în mod constant ca Formularul 088 – „Declaraţie pe propria răspundere pentru evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA” în format fizic, să fie înlocuit cu o „Declaraţie pe propria răspundere privind intenţia contribuabilului de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA”, care să se completeze electronic şi să se depună online, deoarece societăţile care depăşesc plafonul de scutire a plăţii T.V.A. de 220.000 lei, stabilit prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt de drept plătitoare de TVA, parcurgerea unei proceduri de evaluare a intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA nefiind justificată.
Dl. Florin Jianu, preşedintele CNIPMMR, a precizat că noul Formularul 088, deşi este simplificat prin eliminarea solicitării unor informaţii care sunt deţinute de autorităţile publice centrale, rămâne în continuare o sarcină birocratică suplimentară, în special pentru IMM-uri. Prin introducerea unei noi obligaţii administrative de raportare se încalcă principiul numărului constant, prevăzut de Legea nr. 346/2004, modificată prin Legea nr. 62/2014, care stabileşte că introducerea unor noi sarcini administrative – obligaţii de raportare/conformare – pentru întreprinderi mici şi mijlocii trebuie să aibă loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente.
Remarcăm de asemenea că denumirea folosită de “Declaraţie pe propria răspundere privind evaluarea intenţiei şi a capacităţii de a desfăşura activităţi economice care implică operaţiuni din sfera TVA“ este improprie, declaraţia pe propria răspundere nu trebuie însoţită de documente, care sunt verificate şi analizate, în fapt această “declaraţie pe propria răspundere” fiind o adevărată cerere de înregistrare în scop de TVA, care urmează să fie analizată şi aprobată pe baza documentelor care o susţin.
Mai mult prin noul Ordin se introduce un factor de presiune asupra mediului de afaceri prin intermediul funcţionarilor, care capătă dreptul de a “solicita persoanei impozabile prezentarea unor documente suplimentare faţă de cele solicitate prin prezenta declaraţie, documente care trebuie să îndeplinească condiţiile de supralegalizare prevăzute de lege sau să aibă aplicată apostila (..) în cazul în care documentele sunt emise de autorităţi străine.”
Aceste “documente suplimentare”, care nu sunt precizate, în paralel cu invitarea persoanei impozabile pentru care se depune declaraţia la sediul organului fiscal competent, nu asigură echitatea şi eficacitatea relaţie dintre autorităţile publice şi întreprinzători. Reamintim că, potrivit Cartei Albe a IMM-urilor din România 2016, birocraţia se clasează pe primul loc dintre dificultăţile cu care se confruntă IMM-urile, fiind menţionată de 61,41% dintre acestea.