cnipmmr logo 30 anicnipmmr logo 30 anicnipmmr logo 30 anicnipmmr logo 30 ani
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoricul organizației
    • Membri
    • Structura de conducere
    • Echipa
  • Evenimente
  • Proiecte
    • Proiecte în implementare
    • Proiecte finalizate
  • Comunicate
  • Publicații
  • Aderare
  • Newsletter
  • One stop shop for Ukraine
  • Acasă
  • Despre noi
    • Istoricul organizației
    • Membri
    • Structura de conducere
    • Echipa
  • Evenimente
  • Proiecte
    • Proiecte în implementare
    • Proiecte finalizate
  • Comunicate
  • Publicații
  • Aderare
  • Newsletter
  • One stop shop for Ukraine
EXTINDEREA PENTRU BENEFICIARII PRIVAŢI A MĂSURILOR FISCAL-BUGETARE ADOPTATE PRIN O.G. NR. 14/2013 VIZÂND CORECŢIILE FINANCIARE
24/09/2013
MĂSURI NECESARE PENTRU SUSŢINEREA ŞI CREŞTEREA EXPORTURILOR ROMÂNIEI
01/10/2013

SONDAJ PRIVIND EFECTUL MICŞORĂRII TVA-ULUI LA PÂINE ŞI LA ALTE PRODUSE DE PANIFICAŢIE

Published by cnipmmr on 24/09/2013
Categories
  • Conferințe CNIPMMR
Tags

Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a realizat în perioada 12 – 23 septembrie 2013 o consultare privind efectul micşorării TVA-ului la pâine şi alte produse de panificaţie, sub forma unui sondaj derulat prin intermediul portalului www.immromania.ro şi la nivelul membrilor portalului şi ai CNIPMMR. 

La întrebarea, „Consideraţi  că măsura de reducere a TVA-ului la pâine are un real efect social asupra puterii de cumpărare a populaţiei?” 44% din întreprinzătorii chestionaţi consideră că efectul va fi nesemnificativ.

59% dintre respondenţi consideră că reducerea TVA la pâine la 9% a contribuit puţin la reducere reală a preţului pâinii.

La întrebarea dacă se consideră că această măsură de reducere a TVA la 9% la pâine va duce la o reducere a evaziunii fiscale în domeniul panificaţiei, 91% dintre întreprinzători au răspuns că impactul e nesemnificativ sau în mică măsură.

47% dintre respondenţi consideră ca măsură utilă aplicarea unui timbru fiscal pe fiecare produs de panificaţie, în timp ce 22% optează pentru aplicare taxării inverse pe întreg lanţul de distribuire-desfacere la care se aplică acum TVA 9%.

În ceea ce priveşte aplicarea TVA de 9% şi în alte domenii toţi respondenţii susţin extinderea măsurii şi reducerea fiscalităţii, propunând aplicarea TVA-ului redus în domeniul serviciilor către populaţie (37% dintre respondenţi), în domeniul restaurantelor (33%) şi în alte domenii (farmacii, construcţii, servicii tehnice, industrie, imobiliare, producerea ţuicii şi a rachiurilor din fructe tradiţionale).

II. PROPUNERILE CNIPMMR: REDUCEREA FISCALITĂŢII ŞI SUSŢINEREA DEZVOLTĂRII SECTORULUI IMM

Reflectându-se direct în preţul produsului, nivelul taxei pe valoarea adăugată stimulează sau inhibă consumul, creşte sau scade competitivitatea produselor şi serviciilor, având efect şi asupra evaziunii fiscale. Măsura de reducere a TVA la pâine şi făină la 9%, din data de 1 septembrie, deşi nu a avut un efect de stimulare a consumului, a contribuit la o reducere a poverii suportate de producător, diminuând prin aceasta tentaţia evaziunii fiscale.

În ţările Uniunii Europene, acolo unde există regimuri diferite de taxare a valorii adăugate în funcţie de produse şi servicii, TVA-ul la alimente este întotdeauna mai mic decât cel general. Faţă de nivelul general al taxei pe valoarea adăugată care variază în grupul celor doăzeci şi opt de state membre de la 18% (minim, în Cipru şi Malta), la 25% (maxim, în Suedia), există niveluri reduse ale TVA-ului de 5% sau chiar 0%.

Peste jumătate din ţările Uniunii Europene (15 din 28 de state membre) aplică reduceri de TVA la alimente – dintre acestea 6 aplică niveluri super reduse sau chiar nu taxează deloc (Malta are un nivel O% al TVA pentru toate produsele alimentare, Luxemburg aplică un nivel unic al TVA-ului de 3% pentru alimente, iar Olanda 6%, Spania 4%, Italia 4%, etc.).

Motivaţiile aplicării unui anume nivel, mai mare sau mai mic, redus sau super-redus ţine de raţiuni diferite, precum protecţia socială (asigurarea hranei ieftine), stimularea producţiei şi a consumului (nu doar a celui intern, dar şi a exporturilor, ex: Spania), protejarea unor sectoare(ex: Franţa, 7% cafenele şi baruri, pentru stimularea turismului).

CNIPMMR susţine extinderea măsurii TVA-ului redus pentru toate alimentele, potrivit practicilor din celelalte state membre ale UE, concomitent cu reducerea cotei generale a TVA-ului de la 24% la 19% începând cu data de 01.01.2014, din raţiuni vizând protecţia socială, stimularea producţiei, consumului şi sectorului industriei agro-alimentare. 

De asemenea, CNIPMMR susţine îmbunătăţirea Codului fiscal şi a Codului de procedură fiscală pentru reducerea fiscalităţii, simplificarea birocraţiei şi a formularelor fiscale, în special pentru IMM-uri.

Share
0
© 2023 CNIPMMR. All Rights Reserved. Muffin group
    This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Cookie settingsACCEPT
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are as essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
    Necessary
    Întotdeauna activate
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    SALVEAZĂ ȘI ACCEPTĂ