Bugetul de stat pe anul 2019 este fragil si nu asigura sustinerea dezvoltarii economice si a investitiilor
11/02/2019Voucherele de vacanta – perceptii, evaluari, atitudini, comportament de utilizare si motivatii
11/02/2019Tratamentul fiscal reglementat prin Legea 571/2003 privind Codul fiscal si normele de aplicare, aprobate prin HG 44/2004:
- Nu se aplica TVA la bacsisul distribuit angajatilor( nu este asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii
- Veniturile obtinute de persoanele fizice sub forma bacsisului sunt incadrate ca „ venituri din alte surse”. Impozitul pe venit se retine si se vireaza la stat de catre angajator.
OUG 8/22 aprilie 2015 modifica OUG 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale:
- introduce definitia bacsisului „Prin bacşiş se înţelege orice sumă de bani oferită în mod voluntar de client, în plus faţă de contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate de către operatorii economici, precum şi restul dat de vânzător clientului şi nepreluat de acesta în mod voluntar”
- introduce obligatia operatorilor economici de a emite bon fiscal distinct pentru bacsisul incasat.
MFP renunta la aplicarea reglementarilor privind bacsisul pentru ca:
- Masura a fost adoptata de MFP in contextul controalelor ANAF. Intentia nu a fost sa reglementeze impozitarea bacsisului, ci sa gaseasca o solutie privind banii nefiscalizati, gasiti in casele de marcat.
- Operatorii economici erau obligati sa emita bonuri fiscale pentru bacsis in conditiile in care reglementarile nu au reusit sa acopere toate situatiile posibile intalnite in diferite domenii de activitate ( livrarea la domiciliu, taximetria, cazarea in unitati hoteliere, s.a. )
- S-a introdus in definitia bacsisului si „ restul dat de vânzător clientului şi nepreluat de acesta în mod voluntar” ceea ce a facut dificila aplicarea prevederilor in zona comertului cu amanuntul.
Ca urmare, OUG 8/22 aprilie 2015 se abroga prin legea 186/02 iulie 2015. Legea 571/2003 privind Codul fiscal si HG 44/2004 se abroga la 31.12.2015.
RETROSPECTIVA A TIPSULUI IN ALTE TARI
În lume, cultura bacşişului diferă de la ţară la ţară. Dacă în majoritatea lăsăm între 5 şi 20% din valoarea totală a notei de plată ca „tip”, în statele arabe, acesta variază de la 5 la 35% din valoarea serviciilor. Ţări în care bacşisul se pune pe nota de plată, dar e cuviincios să mai laşi şi peste: Italia, Elveţia, Columbia, Egipt, Bolivia. Ţări în care bacşişul este inclus în notă şi nu se aşteaptă nimic în plus: Argentina, Franţa, Brazilia. Ţări în care nu se lasă bacşiş: Finlanda, Danemarca, Japonia, Noua Zeelandă, China.Ţări în care clientul lasă între 10 şi 20% din nota de plată: Germania, Marea Britanie, Cehia, Croaţia, Canada, Turcia, Grecia, Spania, Rusia, Statele Unite ale Americii etc.
In Uniunea Europeana, abordarea nu este una unitara. Unele tari, cum ar fi Spania, Bulgaria, Ungaria, nu au nicio reglementare in legislatie. Altele, insa, au prevederi in acest scop.
In Franta, bacsisul este inclus pe bonul fiscal, iar sumele astfel incasate de catre companii sunt, ulterior, distribuite catre angajati, conform legii. Se considera insa a fi veniturile angajatorului iar taxarea se face la angajator.
In alte state, de exemplu, in Germania, Italia sau Cehia, societatile includ fie in pretul produselor, fie pe un rand separat de pe bon o “taxa pentru servicii”, cuprinsa intre 10%-15% din valoarea notei de plata. Sumele devin venit la nivelul companiei si, ulterior, sunt de asemenea distribuite catre angajati si astfel impozitate ca atare.
In America, unele state chiar au incercat si au dat legi care sa interzica bacsisul. Cele mai noi reglementari, propuse de Guvernul Trump in 2017, prevad ca tipsul sa revina angajatorului in totalitate, iar el sa decida impartirea intre staff-ul de servire si staff-ul din bucatarie. Acesta poate insa decide si sa il pastreze, legal. Angajatul are obligatia sa isi declare veniturile din tips, ce vor fi taxate cu 8%. In situatia in care din salariu + tips, angajatul nu ajunge la un venit de minim 7.25 $ pe ora, angajatorul trebuie sa suplimenteze cu bani pentru a ii asigura venitul minim. Angajatorul colecteaza impozitul pe venit, taxa de asigurare sociala si taxa medicala pe veniturile din tips declarate de angajat.
Propunere privind tratamentul fiscal aplicat bacsisului incasat in cont bancar:
- Suma reprezentand bacsisul oferit de client se evidentiaza in bonul fiscal,separat de contravaloarea bunurilor livrate/serviciilor prestate;
- Bacsisul nu se supune cotei de TVApentru ca nu este asimilat unei livrari de bunuri sau unei prestari de servicii si ca urmare;
- Bacsisurile oferite de clienti se distribuie angajatilorde catre conducerea operatorului economic;
- Veniturile din bacsis obtinute de persoanele fizice sunt considerate venituri din alte surse si impozitate la sursaprin aplicarea cotei de 10%;
- Operatorul economic va intocmi documente justificative privind incasarea sumelor din bacsis de la clienti si distribuirea acestora catre angajati;
- Operatorul economic va evidentia in contabilitateoperatiunile de incasare a sumelor din bacsis si distribuirea acestora catre angajati.
Propunere privind tratamentul fiscal aplicat bascsisului cash:
- Ospatarul este obligat sa declare bacsisul la sfarsitul anului ca si venit, urmand a fi impozitat cu 10%. Va fi declarat numai de o parte si nu intra in responsabilitatea operatorilor.