I. PREVEDERILE PRINCIPALE ALE LEGII NR. 72/2013
În Monitorul Oficial, Partea I, nr. 182/02.04.2013, a fost publicată Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligaţiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesionişti şi între aceştia şi autorităţi contractante, care asigură transpunerea Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăţilor în tranzacţiile comerciale.
Legea nr. 72/2013 se aplică creanţelor certe, lichide şi exigibile, constând în obligaţii de plată a unor sume de bani care rezultă dintr-un contract încheiat între profesionişti sau între aceştia şi o autoritate contractantă, contractul având ca obiect furnizarea de bunuri sau prestarea de servicii, inclusiv proiectarea şi execuţia lucrărilor publice, a clădirilor şi a lucrărilor de construcţii civile.
Nu sunt incluse în sfera de aplicare a Legii nr. 72/2013:
Legea nr. 72/2013 instituie termene obligatorii de plată şi de recepţie:
Prin Legea nr. 72/2013 se instituie măsuri pentru combaterea plăţilor întârziate:
II. POZIŢIA CNIPMMR PRIVIND ADOPTAREA LEGII NR. 72/2013
CNIPMMR salută transpunerea Directivei 2011/7/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 februarie 2011 privind combaterea întârzierii în efectuarea plăţilor în tranzacţiile comerciale şi adoptarea Legii nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligaţiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesionişti şi între aceştia şi autorităţi contractante, cu valorificarea propunerilor sale.
CNIPMMR a formulat amendamente de îmbunătăţire şi clarificare a soluţiilor legislative cuprinse în Proiectul de lege înregistrat la Senat cu nr. L 11/2013, care au vizat:
– îmbunătăţirea definiţiei clauzelor abuzive: practica sau clauza contractuală prin care se stabileşte în mod vădit inechitabil, în raport cu creditorul, termenul de plată, nivelul dobânzii pentru plata întârziată sau al daunelor-interese suplimentare este considerată abuzivă.
– calificarea clauzelor şi a practicilor abuzive în funcţie de toate circumstanţele cauzei, în special de:
– calificarea de drept ca abuzive a clauzelor contractuale care:
– Sancţionarea clauzelor abuzive (nulitate absolută şi angajarea răspunderii patrimoniale pentru prejudicii).
CNIPMMR îşi exprimă mulţumirile sale pentru disponibilitatea de colaborare şi pentru susţinerea amendamentelor sale de către Ministerul Justiţiei, membrii Comisiei Economice, Industrii şi Servicii din cadrul Senatului României, celor 97 de senatori, precum şi membrilor Comisiilor de specialitate din Camera Deputaţilor şi deputaţilor care au votat Proiectul de lege.
Adoptarea Legii nr. 72/2013 va avea un impact major în domeniul tranzacţiilor comerciale ale IMM-urilor, în relaţia lor cu autorităţile contractante şi cu partenerii cu poziţie dominantă, asigurând reducerea termenelor de plată, de recepţie şi aplicarea de drept a dobânzilor penalizatoare.
Plăţile întârziate afectează grav competitivitatea, rentabilitatea şi viabilitatea întreprinderilor, în special a IMM-urilor, deoarece:
– generează costuri suplimentare semnificative pentru întreprinderile creditoare şi complică gestiunea financiară a acestora, fiind nefastă pentru fluxul de lichidităţi, mai ales în perioadele de acces limitat sau costisitor, adăugând costuri bancare importante, reducând oportunităţile de investiţii şi sporind incertitudinea pentru multe întreprinderi creditoare, în principal IMM-uri;
– determină adesea întârzieri subsecvente, în plata furnizorilor şi salariaţilor (cu efecte sociale negative semnificative), a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor la bugetul de stat şi la bugetele asigurărilor sociale (cu efecte negative asupra încasării veniturilor publice), dar şi cu blocarea accesului la finanţare al întreprinderilor (de exemplu, întârzierea plăţii impozitelor, taxelor şi contribuţiilor la bugetele asigurărilor sociale cauzate de neîncasarea la termen a facturilor limitează accesul la măsurile de ajutor de stat şi la programele cu finanţare din fonduri structurale);
– sunt răspunzătoare de falimentul unor întreprinderi în mod normal viabile, putând declanşa chiar şi o serie de falimente consecutive de-a lungul lanţului de aprovizionare, cu efecte negative semnificative în plan economic şi social;
– descurajează operatorii economici să participe la procedurile de achiziţii publice, ceea ce nu numai că produce perturbări în domeniul concurenţei şi subminează funcţionarea pieţei interne, dar reduce şi capacitatea autorităţilor publice de a asigura o utilizare eficientă a fondurilor publice, de a obţine cel mai bun randament pentru banii contribuabililor;
– favorizează corupţia şi darea de mită (pentru urgentarea plăţilor facturilor din contractele de achiziţie publică) sau contractarea peste limitele bugetare aprobate;
– au efecte negative asupra comerţului intracomunitar, majoritatea întreprinderilor considerând că riscul de întârziere a plăţilor este foarte ridicat în tranzacţiile comerciale intracomunitare, astfel crescând nesiguranţa şi costul acestora.
Aplicarea prevederilor Legii nr. 72/2013 va reduce semnificativ plăţile întârziate şi efectele negative ale acestora, contribuind la creşterea competitivităţii, rentabilităţii şi viabilităţii IMM-urilor.
III. PROPUNERILE CNIPMMR DE MĂSURI PENTRU ASIGURAREA IMPLEMENTĂRII ÎN ROMÂNIA A DIRECTIVEI 2011/7/UE
Pentru asigurarea aplicării efective a prevederilor Directivei 2011/7/UE, CNIPMMR consideră necesare următoarele măsuri:
1, Măsuri bugetare:
2. Alte măsuri care să asigure transpunerea Directivei 2011/7/UE: